اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

صفر تا صد بودجه از مسیر پاستور تا بهارستان/ سرنوشت بودجه چه می‌‌شود؟

لایحه بودجه 1400 کل کشور پس از یک رفت و برگشت بین دولت و مجلس، حالا در مسیر بررسی بهارستان نشینان قرار دارد.

صفر تا صد بودجه از مسیر پاستور تا بهارستان/ سرنوشت بودجه چه می‌‌شود؟

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس-سیده زهرا عبداللهی: لایحه بودجه سال 1400 کل کشور در نشست علنی 12 آذرماه 99 مجلس شورای اسلامی، توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌‌جمهور به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد.

امیری حین تقدیم لایحه بودجه به هیأت رئیسه عنوان کرد که هیچ دفاعی ندارم و لایحه بودجه سال 1400 را به مجلس تقدیم می‌کنم.

اما کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ پس از بحث‌و‌گفت‌و‌گوهای بسیار نهایتا در ۱۴ بهمن ماه سال جاری در صحن علنی مجلس مطرح شد.

نمایندگان مجلس که در کمیسیون تلفیق به مدت ۲ ماه لایحه بودجه را بررسی کرده بودند در نهایت کلیات لایحه بودجه را رد کردند. پس از رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس به دولت مهلت دو هفته‌ای داد تا مجددا کلیات لایحه بودجه را بررسی و اصلاح و سپس به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

پس از آن و در نشست روز سه‌شنبه (28 بهمن ماه 99) مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاحی بودجه توسط دولت به مجلس ارائه شده، کلیات لایحه بودجه 1400 با 211 رای موافق، 28 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

 

دولت طی این اصلاحیه معتقد است که در این اصلاحات تلاش شد که به صورت حداکثری و در حدود مقدورات نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی لحاظ شود که مهمترین موارد اصلاحی به شرح زیر است:

ـ در سالهای قبل مصارف جدول تبصره 4 از طریق منابع صندوق توسعه ملی تأمین می‌شد لیکن حسب تدابیر معظم له در سال جاری این منابع از محل بودجه عمومی تأمین گردید و این اقدام به گونه‌ای انجام شد که سقف هزینه‌های بودجه افزایش نیابد.

- اعمال سهم 38 درصدی صندوق توسعه ملی از مازاد یک میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی، مطابق دستور معظم له. این تدبیر مقام معظم رهبری در اصلاحیه بودجه انعکاس یافت به نحوی که میزان وا بستگی بودجه به تسهیلات صندوق توسعه ملی 40 هزار تومان کاهش یافته است.

- بر اساس تدابیر معظم له بازپرداخت اقساط وام‌های صندوق توسعه ملی به دولت که در سال 1400 سررسید می‌شوند نیز در مصارف بودجه عمومی پیش‌بینی شده است.

کاهش هزینه‌ها

- تلاش شد هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه کاهش یابد. حدود 40 هزار میلیارد تومان مصارف کاهش داده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.

افزایش درآمدهای مالیاتی

دولت همچنین تاکید دارد که در اصلاحات به عمل آمده میزان درآمدهای مالیاتی 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است به طوری که از 325 هزار میلیارد تومان لایحه به 250 هزار میلیارد تومان رسیده است. کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای مالیاتی باعث بهبود کسری تراز عملیاتی بودجه به میزان 34 هزار میلیارد تومان شده است.

رعایت ملاحظات اجتماعی

در اصلاحات انجام شده سعی شد نسبت به رد دیون دولت به تأمین اجتماعی و کمک به صندوق‌های بازنشستگی و ایثارگران و معلولین و نظام فراگیر تأمین اجتماعی و رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها اقدام گردد.

توجه به شرکت‌های‌ دانش‌بنیان

در اصلاحات به عمل آمده سعی شد نسبت به تأمین منابع برای تقویت علم و نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری اقدام شود.

تقویت اعتبارات قوه قضائیه

بودجه قوه قضائیه، سازمان زندان‌ها، شورای حل اختلاف نسبت به لایحه اولیه بهبود یافته است.

قرار دادن سقف برای حقوق بالا

در اصلاحات به عمل آمده برای حقوق‌های بالا سقف قرار داده شد تا میزان پرداختی به کارکنان دولت از عدالت بیشتری برخوردار شوند.

رعایت بسیاری از ملاحظات کمیسیون تلفیق

دولت البته درباره حق تعرفه واردات گوشی‌های با توجه به تأئید کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر افزایش حق تعرفه واردات گوشی‌های هوشمند لوکس، اصلاح حق پروانه اپراتورها و اصلاح درآمد دولت از حق امتیاز معادن، این اصلاحات مورد توجه قرار گرفته و رعایت شده‌اند.

امید است با تصویب اصلاحات مذکور به شرح پیوست که نسبت به لایحه اولیه انجام شده است قانون بودجه در زمان مقرر تصویب و اجرای آن از ابتدای سال 1400 به بهترین شکل عملیاتی شود.

کاهش انتشار اوراق مالی اسلامی

در اصلاحات به عمل آمده میزان اوراق مالی برای تأمین منابع بودجه کاهش یافته است به طوری که از 178 هزار میلیارد تومان به 128 هزار میلیارد تومان رسیده است.

صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌های دولتی

در اصلاحات به عمل آمده با تمهید صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌های دولتی 4.4 صرفه‌جویی شد و منابع حاصله صرف تأمین بخشی از منابع عمومی بودجه گردیده است.

افزایش اعتبارات عمرانی

در اصلاحات به عمل آمده میزان اعتبارات عمرانی از حدود 104 هزار میلیارد تومان به 109 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

تأمین ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی

با توجه به دغدغه مهم نمایندگان محترم مجلس در مورد تأمین ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز آحاد مردم، منابع ارزی ترجیحی برای این منظور تأمین شده است.

تأمین ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی

حسب اهمیت تأمین کالاهای اساسی ارز مورد نیاز به صورت ترجیحی تأمین شده است و به صورت تدریجی ارزهای ترجیحی حذف و منابع حاصله صرف معیشت مردم خواهد شد.

حمایت از تولید

در اصلاحات به عمل آمده سعی شد از مواردی که به تولید و اشتغال آسیب وارد می‌کند اجتناب شود و قیمت برق و گاز واحدهای تولیدی همانند سال جاری خواهد بود و تعرفه گمرکی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی، کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات کماکان به نرخ ترجیحی انجام می‌شود و سایر کالاها با نرخ روز انجام خواهد شد.

 

در عین حال مجلس معتقد است اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انجام داده دارای دو تغییر عمده است.

* دولت ۵۳ هزار میلیارد را به اوراق اضافه کرده است

بر عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس اصلاحات عمده، تغییراتی است که به جهت نامه رهبر معظم انقلاب پیش آمد که دولت در این راستا ۵۳ هزار میلیارد را به اوراق عملا اضافه کرده است که به جهت حذف جداول تبصره ۴ بود. همچنین دولت در این اصلاحیه ۴۰ هزار میلیارد از هزینه‌ها کم کرده که این هم نقطه مثبت این تغییرات است.

البته نمایندگان مجلس در خصوص واقعی کردن منابع نیز اعتقاد دارند که در این راستا با توجه به افزایش قیمت نفت در اصلاحیه تقریبا موضوع نفت را دولت مورد اصلاح قرار داده است.

*دولت  بودجه عمومی را به ۸۵۴ هزار میلیارد رسانده است

بر اساس نظر مجلس اصلاحاتی که انجام شده در راستای دغدغه‌های مجلس بوده (اعم از واقعی کردن منابع و کاهش ۴۰ هزار میلیاردی دولت) مورد قبول نمایندگان بوده و در نهایت بودجه عمومی را به ۸۵۴ هزار میلیارد رسانده است. یعنی ۵۳ هزار میلیارد به اوراق اضافه کرده و از طرفی هم ۴۰ هزار میلیارد از هزینه‌ها کاهش داده، در مالیات‌ها هم حدود ۵​ هزار میلیارد به سقف منابع مالیاتی اضافه کرده است.

*دولت در اصلاحیه بودجه، ۴۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌ها کم کرده است

طبق اصلاحات صورت گرفته دولت قیمت نفت را ۴۰ دلار محاسبه کرده بوده و در این اصلاحیه آن را به ۵۰ دلار رسانده است.

*دولت ارز ۴۲۰۰ را همچنان نگه داشته است

البته هر چند دولت اصلاحاتی بر لایحه بودجه 1400 داشته اما ارز ۴۲۰۰ تومان را همچنان نگه داشته است اما مجدد این را تأکید کرده است که اگر ارز ۴۲۰۰ اثر خود را برای تأمین کالاهای اساسی برای مردم نداشته باشد دولت اجازه داشته باشد قیمت ارز ترجیحی را افزایش دهد.

هر چند نظر مجلس همان ارز نیمایی بود که دولت ۴ قیمت ارز در بودجه ارائه کرده که این از مواردی است که اکنون هم وجود دارد؛ یعنی در حال حاضر هم چند نرخی بودن ارز وجود دارد که این نیز از جمله مواردی است که از دغدغه‌های مجلس باقی مانده است.

*دولت بودجه را بر اساس ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه کرده است

به عقیده مجلس، دولت بودجه را بر اساس ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بسته، اما در همه موارد با این مقدار محاسبه نشده است، یعنی دولت در یک جا ارز ترجیحی را با ۴۲۰۰ تومان محاسبه کرده است و در جایی دیگر منابع حاصل از صادرات نفت را در تبصره یک آورده که با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه کرد و در جای دیگر درآمد حاصل از برداشت صندوق توسعه را با ارز نیمایی محاسبه کرده و در جای دیگر هم ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان آورده است یعنی عملا ۴ نرخ ارز در بودجه همانند لایحه‌ای که در ابتدا تقدیم شد،‌ وجود دارد.

 نظر مجلس درباره تبصره ۱۴ و موضوع یارانه‌ها نیز این است که تغییرات جزئی در آن صورت گرفته، منابعی که در یارانه‌ها تغییر کرده بود که تلفیق آن را افزایش داده بود به خاطر چند منابع جدید بود که عبارت بودند از تغییر ارز ترجیحی و ارز نیمایی و همچنین افزایش  حقوق  گمرکی.

همچنین دولت حقوق گمرکی را همچنان با ارز ترجیحی محاسبه می‌کند، اما بندی را آورده که نرخ عوارض گمرکی را تعدیل کند، اما اشاره نکرده که این تعدیل به چه سمتی است لذا اگر مجلس این دو را به نظر دولت برگرداند، یعنی اصلاحیه دولت را قبول کند، عملا منابع تبصره ۱۴ هم کم می‌شود لذا یارانه‌ها هم بالطبع با رقم‌هایی که قبلا کمیسیون تلفیق با ۲۴۰ هزار تومان برای دهک‌های پایین بسته بود، حذف خواهد شد.

* دولت تقریبا بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مجلس را حل کرده است

به عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس شاید بتوان گفت، ۵۰ درصد از دغدغه نمایندگان در لایحه اصلاحی حل شده است؛ حال سایر موارد باید در صحن جمع‌بندی شود اما در هر صورت نمایندگان با کلیات لایحه اصلاحی دولت موافقت کردند آنهم با این شرط که مابقی اصلاحات نیز در کمیسیون تلفیق و جزئیات در صحن اعمال شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول