اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی

سرپرست فرمانداری سوادکوه از تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی خبر داد.

تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، جلسه طرح‌ها و اقدام های فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی عصر امروز به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی و با حضور مدیران ادارات و نهاد‌های این 2 شهرستان برگزار شد.

*نگاه‌های جامعه‌ساز

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه ویژگی خدا‌شناسی، خود‌‌شناسی و وظیفه شناسی برای دست‌یابی به اهداف ضرورت دارد، گفت: فرد باید خود عامل به اخلاق حسنه باشد و برای تعمیم این اخلاق برای جامعه تلاش کند.

حجت الاسلام مهدی صداقتی، افزود: فعالیت‌های فرهنگی، فعالیتی همگانی و مستمر است و برخی نگاه‌ها و رفتار‌ها، جامعه‌ساز هستند که برای تقویت آن باید برنامه‌ریزی شود.

*تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی

فرماندار سوادکوه به وجود دغدغه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و با اشاره به برگزاری جلسه طرح‌ها و اقدام های فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی خواستار حضور مدیران مرتبط همراه با کارشناسان فرهنگی و اجتماعی آن در جلسات آتی شد.

عین‌الله طالبی با بیان اینکه فعالیت جزیره‌ای در مقابله با آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و لازم است تا متمرکز و اثرگذار فعالیت شود، افزود: تقویت و نشر آموزه‌های دینی در جامعه برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه خانواده نیاز به آموزش سبک زندگی و نوع رفتار با فرزندان دارد تا فرزندان با ورود به جامعه آمادگی لازم داشته باشند و شبکه‌های اجتماعی هم ضرورت آن را مضاعف کرد، خاطر نشان کرد: سبک زندگی و فرهنگ در روستاها با ساخت و سازها و زندگی غیر‌بومی تغییر کرد و فعالیت جزیره‌ای و پراکنده و کمبود ‌اعتبارات در فعالیت‌های مقابله با آسیب‌ها وجود دارد و تقویت مراکز مشاوره‌ای برای بنیان‌ها مورد نظر باشد.

رئیس شورای اداری شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه برخی آسیب‌های فرهنگی به صورت زنجیره‌وار آسیب‌های جدید را تشکیل می‌دهند و یا گسترده می‌کنند، اظهار کرد: برای جلسات هدف‌گذاری شود و ادارات و نهادها گزارش تهیه کنند و در جلسات آینده بیان کنند و برای آسیب‌ها فرهنگی توسط ادارات و نهادها طرح داده شود.

طالبی، گفت: از ظرفیت امامان جمعه استفاده شود و رییس اداره همراه با کارشناس فرهنگی و اجتماعی در جلسات بعدی حاضر شود.

* تعامل و همسویی کامل با نهاد‌های فرهنگی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه شمالی با اشاره به اینکه رشد و شکوفایی کشور به تربیت نیروی انسانی یا دانایی و تربیت و اخلاق نیازمند است، گفت: بر اساس سند تحول در آموزش و پرورش به دنبال شناسایی دانش‌آموزان و شناخت و پرورش هوش و دانایی آنان و نیز آموزش مهارت‌های زندگی هستیم که به تربیت انسانی در جامعه منجر می شود.

نصرت‌الله اصغری‌الاشتی، افزود: آموزش و پرورش با توجه به وظایف، رسالت‌ها و فرهنگ‌سازی دارای اهمیت است و خانه دوم بعد از خانواده در مدرسه است و تعامل و همسویی کامل با نهاد‌های فرهنگی داریم.

وی اظهار کرد: ضرورت فعالیت در آموزش خانواده در جامعه مورد توجه باشد تا فعالیت‌های آموزش و پرورش بی‌ثمر نشود.

وی به برخی از برنامه‌های فرهنگی آموزش و پرورش اشاره و خاطر نشان کرد: محفل انس با قرآن به صورت حضوری و‌مجازی، مسابقات مجازی درباره پیامبر رحمت، معرفی رشادت‌های رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس و برگزاری مجازی راهیان نور در بستر سامانه شاد برخی از برنامه‌های فرهنگی ما است.

*ضرورت ساز‌و‌کار‌های مناسب برای باید‌های فرهنگی

نماینده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه، گفت: هجمه سنگین دشمنان با فعالیت‌های ما که هم‌افزایی مورد نظر را ندارد از آسیب‌ها است.

علی محمدی، افزود: در جلسات آینده موضوعات مهم و اولویت‌دار بیان و بررسی شود و هر اداره و نهاد اولویت‌های خود را بیان کنند.

وی خاطر نشان کرد: درباره باید‌های فرهنگی، ساز‌و‌کار‌های مناسب دیده نمی‌شود.

* استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه‌شمالی، گفت: حوزه فرهنگ وسیع و آسیب‌های آن هم گسترده است و برای آن ستاد‌ها و شوراهای مختلف در شهرستان وجود دارد.

مهدی یزدانی، افزود: عفاف و حجاب، اعتیاد، ازدواج، طلاق و مشکلات پسا‌کرونایی برای دانش‌آموزان نیازمند طرح‌های فرهنگی است.

وی خواستار استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای و مراکز و مؤسسات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دست‌یابی به اهداف شد.

مهدی وهابی نماینده انتظامی سوادکوه با اشاره به وجود معاونت‌های اجتماعی در مراکز انتظامی و کلانتری‌ها و برگزاری برنامه‌های سخنرانی در مدارس قبل از کرونا و استفاده از فضای مجازی درایام کرونا خبر داد.

* لزوم توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد‌ها

نماینده سپاه سوادکوه‌شمالی خواستار توجه لازم به اهداف  و نتایج شد و گفت: آسیب‌ها با ایجاد ضعف به وجود می‌آید و برای ارتباط مستقیم با نهادهایی که با آسیب‌های اجتماعی سروکار دارند با انعقاد تفاهم‌نامه با بهزیستی شهرستان انجام شد.

قاسم انوشا با اشاره به لزوم توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد‌ها و استفاده و‌ حمایت از توانمندی آنان، افزود: تشکیل مؤسسات بسیج برای اهداف فرهنگی و اجتماعی و توجه ویژه به دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش و بررسی بازخوردها بیانگر استقبال خانواده‌ها است.

وی به استفاده از توانمندی مشاوران در فضای مجازی و اعزام آنان و گفتگوی چهره به چهره اشاره کرد و با اشاره به علاقمندی به طرح مشاوره توسط جامعه هدف از انتقال مشکلات به ادارات و نهاد‌های مربوط خبر داد.

انوشا، گفت: فعالیت در مقابل تهدیدها و فشارها سخت است و استفاده از توانمندی نهادهای فرهنگی ضرورت دارد.

*اهمیت راستگویی و واقعیت‌گویی در مقابله با آسیب‌های فرهنگی

مهرداد حق‌دوست نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه با اشاره به لزوم ارائه طرح و برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی توسط ادارات و نهاد‌های فرهنگی، خواستار اولویت‌بندی آن شد و

راستگویی و واقعیت‌گویی را در مقابله با آسیب‌های فرهنگی مهم توصیف کرد.

* آسیب‌های اجتماعی پاشنه آشیل در نظام‌های مختلف

کارشناس اجتماعی و فرهنگی شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی پاشنه آشیل در نظام‌های مختلف است که برای بررسی آن باید شرایط عام و شرایط لحظه مورد توجه باشد، گفت: بحران هویت از مهمترین آسیب‌‌های جامعه است و در بررسی آسیب‌های اجتماعی باید حلقه‌های مختلف مورد نظر باشد.

عاطفه مرادیان، افزود: با پرخاشگری، خشونت و نقض ارزش‌ها در نوجوانان مواجه هستیم و باید ببینیم چکار نکردیم که دماسنج جامعه وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد

وی خاطر نشان کرد: در آسیب‌ها شاهد بی‌آموزشی هستیم و توجه به جایگزین‌های مناسب آسیب‌ها هم مورد نظر باشد.

* طرح «دوباره‌زندگی»

سمیه رضایی نماینده کمیته امداد شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی از طرح «دوباره‌زندگی» برای بانوان در حال متارکه و پشتیبانی از فرزندان و مهارت زندگی را از فعالیت‌های برجسته در مقابله با آسیب‌های اداره خود ذکر کرد.

* تقویت آموزه‌های جذب در طرح‌ها

زینب امیری فعال حوزه مشاوره شهرستان سوادکوه با بیان اینکه ما مشاوران به ساختار فردی توجه می‌کنیم و در کرونا افسردگی و استرس بالا و امید به زندگی پایین آمد، گفت: توجه به شخص، معنا‌درمانی، معنویت و دین، تقویت اعتماد به نفس و خودشناسی مورد توجه است.

وی خواستار تقویت آموزه‌های جذب در طرح‌ها شد و گفت: در سال‌های اخیر اطلاعات و فعالیت‌ها برای رفع تکلیف می‌دادیم و خروجی نداشت و باید طرح‌دهی‌ها، نهادینه شود و امید به زندگی بالا برود.

* رها‌شدگی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی

فرح‌دخت مظلومی مسئول بانوان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سوادکوه، گفت: رها‌شدگی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از آسیب‌ها است که وجود دارد و برنامه‌های فرهنگی مقابله با آسیب‌های اجتماعی تا حل مشکل تداوم یابد.

*شروع فعالیت آموزشی مقابله با آسیب‌ها از خانواده

آتنا سلمانیان از نخبگان فرهنگی شهرستان سوادکوه خواستار توجه به نقاط مثبت و امیدوار‌کننده طرح‌ها و برنامه‌ها شد و گفت: در طول فعالیت ۱۲ سال فرهنگی و اجتماعی دغدغه‌مند بودیم و خواستار کمک‌های ادارات و نهاد‌های فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی از تلاش مربیان و دانش‌آموزان در مؤسسه خود تقدیر کرد که در حال تلاش تقدیر‌آمیز هستند، خبر داد و گفت: فعالیت آموزشی مقابله با آسیب‌ها را از خانواده شروع کنیم.

* پاسخگویی به شبهات مدیران فرهنگی در فضای اجتماعی

علیرضا کجوری کارشناس سلامت آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه با اشاره به همکاری و همراهی با مصوبات جلسات فرهنگی، گفت: نظر مقام معظم رهبری درباره مدیریت فضای مجازی از اهمیت موضوع است و حضور پررنگ‌تر مدیران فرهنگی در فضای اجتماعی و پاسخگویی به شبهات مورد نیاز است.

*تعداد زیاد ادارات فرهنگی و حمایت‌های اندک

رضا احمدزاده رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سوادکوه با اشاره به فعالیت ۷ سمن با طرح و برنامه ثبت‌شده در شهرستان، گفت: 4 سمن اعتبار فعالیت خود را تمدید نکردند و تعداد ادارات و نهادهای فرهنگی زیاد ولی حمایت‌ها کم است و طرح و برنامه داریم و برای اجرا به ادارات و نهاد‌های متقاضی در جلسه بعدی تقدیم می‌کنیم.

حاتم دادمهر رئیس اداره بهزیستی سوادکوه نیز با تقدیر از برگزاری جلسه و مطالب بیان‌شده از آمادگی اداره بهزیستی برای همکاری با مصوبات جلسه مقابله با آسیب‌های فرهنگی خبر داد.

انتهای پیام/86015/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول