اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

لیلة‌الرغائب در اماکن مقدس دنیا/ شب برفی بیت‌المقدس+فیلم

در حالی که شیوع کرونا مانع برپایی بسیاری از برنامه‌ها شده و حضور در اماکن مذهبی جهان با محدودیت‌هایی همراه است، کربلا همزمان با لیلةالرغائب مملو از جمعیت بود و زائران در حرم سیدالشهدا (ع) نماز این شب پرفضیلت را اقامه کردند.

لیلة‌الرغائب در اماکن مقدس دنیا/ شب برفی بیت‌المقدس+فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، همزمان با اولین شب جمعه ماه مبارک رجب که لیلةالرغائب نام گرفته است، اماکن مقدس در کشورهای مختلف حال و هوای متفاوتی داشت و با توجه به محدودیت‌های کرونایی وضعیت تشرف زائران نیز نسبت به سال‌های گذشته با تغییراتی همراه بود.

با این وجود، در کربلا و حرم امام حسین (ع) همچنان شور حضور زائران دیده می‌شد و از قبل از اذان مغرب، زائران حسینی با تشرف به بین‌الحرمین برای اعمال لیلةالرغائب خود را آماده و بسیاری از زائران نماز این شب پرفضیلت را در بین‌الحرمین و حرم‌های مطهر اقامه کردند.

 

 

کربلا هنگام غروب اولین جمعه ماه رجب

همچنبن موکب‌های پذیرایی از زائران راه‌اندازی شده و بود هر کسی با هر حاجتی به زوار غذای نذری می‌داد و تا نیمه شب برکات حسینی در اطراف حرم ادامه داشت. در این روزها که در کربلا شیوع کرونا افزایش پیدا کرده و اخباری مبنی بر ایجاد محدودیت برای جلوگیری از کرونا شنیده می‌شود، مردم عراق با توسل به اهل بیت (ع) از راه‌های دور و نزدیک در لیله الرغائب به حرم سیدالشهدا (ع) مشرف شدند تا در جوار این مکان مقدس از خدا طلب آمرزش کرده و حوائج خود را بخواهند.

نجف اشرف در این شب زائران کمتری را در خود جای داده بود؛ چرا که به رسم و عادت مردم عراق، شب‌های جمعه که شب زیارتی امام حسین (ع) است، مردم به کربلا مشرف می‌شوند. به همین دلیل در این شب پرفضیلت حرم امیرالمؤمنین (ع) غربت خاصی داشت و ایوان نجف غریب‌تر. البته حوالی نیمه شب برخی از زوار با حضور در حرم علوی به نیایش پرداختند.

 

 

حرم علوی هنگام غروب اولین شب جمعه ماه رجب

در ایران اسلامی نیز حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس با وجود محدودیت‌های اعمال شده، همزمان با لیلةالرغائب مملو از جمعیت بود و زائرانی از شهرهای مختلف به این مکان مقدس مشرف شدند. زائران با رعایت نکات بهداشتی و داشتن ماسک و حفظ فاصله در کنار نرده‌هایی که برای تشرف به سوی ضریح تعبیه شد، حرکت کرده و دست‌های نیاز را رو به آسمان بلند کردند.

 

تشرف زائران به حرم امام رضا (ع) در لیلةالرغائب

در مسجدالحرام نیز لیلةالرغائب همچون سایر شب‌ها بود و با توجه به اینکه همچنان عربستان نیز زائر خارجی نمی‌پذیرد، جای خالی زوار خارجی خالی بود و ساکنان عربستان با حضور در مسجدالحرام به طواف خانه خدا پرداختند.

 

 

مسجدالحرام در لیلةالرغائب

در سوریه حرم‌های مطهر حضرت رقیه (س) و حضرت زینب (س) نیز به دلیل بارش برف، خلوت‌تر از  گذشته بود. با این وجود برخی از زائران با تشرف به این حرم‌ها نماز لیلةالرغائب را اقامه کرده و پس از آن دعای کمیل را قرائت کردند. اما با توجه به اینکه سوریه نیز هنوز زائر خارجی نپذیرفته جای زوار از کشورهای مختلف در این حرم‌ها خالی بود.

 

 

بارش برف در حرم حضرت رقیه (س) همزمان با لیله الرغائب

در بیت‌المقدس نیز مسجدالاقصی برف سنگینی باریده بود و برخی از مسلمانان با وجود برف به این مکان مقدس مشرف شده و همچون شب‌های گذشته حلقه‌های قرآنی تشکیل دادند و ختم قرآن در این مکان از برنامه‌های زائران بیت‌المقدس بود.

 

بارش برف در بیت‌المقدس همزمان با لیلةالرغائب

به گزارش فارس، شیوع کرونا در جهان بسیاری از برنامه‌ها به ویژه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را تحت الشعاع قرار داده است، اما در برخی کشورها همچنان مسلمانان به برپایی مراسم‌های مذهبی اهتمام ویژه‌ای دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول