اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

همایش «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» برگزار می‌شود

با توجه به تقارن ۳ اسفند ۱۳۹۹ با صد سالگی کودتای سیاه در ایران، همایش «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» به همت پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار می‌شود.

همایش «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، پژوهشکده تاریخ معاصر با توجه به تقارن ۳ اسفند ۱۳۹۹ با صدسالگی کودتای سیاه در ایران، همایش «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» را به شکل مجازی برگزار کند.

رضا قریبی، دبیر اجرایی همایش اظهار داشت: از آنجا که امسال ۱۰۰ سال است که از عملیات کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ می‌گذرد، لازم است ضمن بررسی عمیق زمینه‌ها و عوامل شکل‌گیری این کودتا، به پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت این رویداد نیز نظر انداخته شود. از همین ‎رو پژوهشکده تاریخ معاصر در نظر دارد به مناسبت صدسالگی کودتای سیاه، همایش دوروزه «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» را برگزار کند.

وی افزود: این همایش با توجه به اپیدمی کرونا، به صورت مجازی در روز ۳ اسفند ۱۳۹۹ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و ۴ اسفند از ساعت ۹ تا ۱۳ برگزار می‌شود. در این همایش جمعی از صاحب‌نظران حوزه تاریخ معاصر به واکاوی نقش استعمار انگلیس، کانون‌های صهیونیستی و عوامل نفوذی آنها در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و زمینه‌چینی و آماده‌سازی برای روی کار آمدن سلسله پهلوی به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

قریبی در ادامه افزود: در این همایش علمی، شخصیت‌های علمی بنام حوزه تاریخ معاصر از جمله عبدالله شهبازی، دکتر موسی نجفی، دکتر موسی حقانی، خسرو معتضد، دکتر منوچهر محمدی، دکتر مجید تفرشی، دکتر محمدحسن رجبی، دکتر یعقوب توکلی، دکتر سید مصطفی تقوی، علی‌اکبر رنجبر کرمانی، عباس سلیمی نمین و... سخنرانی خواهند کرد.

قریبی با اشاره به اهمیت این رویداد در تحولات بعدی تاریخ معاصر ایران، از ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی سخن گفت و ضمن اشاره به اوضاع یکصد سال پیش ایران اظهار داشت: در آن اوضاع و بعد از ملغی شدن قرارداد ۱۹۱۹، در حالی‌ که دلسوزان ایران برای احیا و اعاده مشروطیت به منظور نجات ایران از سلطه انگلستان تلاش می‌کردند، عملیات کودتا با سردمداری قزاقی گمنام و روزنامه‌‌نگاری شهره به وابستگی به انگلستان آغاز شد و در ۳ اسفند ۱۲۹۹، تهران به تصرف کودتاچیان انگلیسی درآمد.

وی افزود: سیاست استعماری بریتانیا با نقش‌آفرینی جناح صهیونیستی حاکمیت انگلیس با صحنه‌گردانی حکومت هند بریتانیا، وزارت دریاداری،‌ وزارت جنگ و بانک شاهنشاهی در این برهه به دنبال روی کار آوردن حکومتی وابسته با کودتای نظامی بود. برای آماده شدن زمینه این کودتا، مهره‌های داخلی این قدرت ازجمله سر اردشیر جی، کمیته آهن و منورالفکرانی که تز «دیکتاتوری منوّر» را مطرح می‌کردند به میدان آمدند و با تجهیز قوای قزاق در قزوین و کمک‌های بانک شاهنشاهی انگلیس در ایران، این سناریو کلید خورد.

علاقه‌مندان برای استفاده از این همایش می‌توانند در زمان یاد شده به نشانی الکترونیکی www.iichs.ir/webinar.aspx مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول