اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش 1.5 برابری مبادلات بازرگانی مسکو-تاشکند در سال 2020

پنجمین نشست کمیسیون همکاری‌های پارلمانی سنای ازبکستان و شورای فدراسیون روسیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

افزایش 1.5 برابری مبادلات بازرگانی مسکو-تاشکند در سال 2020

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، پنجمین نشست کمیسیون همکاری‌های بین پارلمانی مجلس سنای ازبکستان و شورای فدراسیون روسیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست ویدئویی «صادق صفایف» معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان و رئیس هیات ازبک، «الیاس اوماخان‌اف» معاون رئیس شورای فدراسیون مجلس فدرال روسیه و رئیس هیات روس، اعضای کمیسیون، روسای سفارتخانه‌های دو کشور و همچنین روسای وزارتخانه‌ها و ادارات شرکت کردند.

در این نشست تاکید شد که روسای جمهور دو کشور برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل ارزش بسیاری قائل هستند. طی 4 سال گذشته در نتیجه اراده و عزم سیاسی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شراکت راهبردی و هم پیمانی میان دو کشور به یک مرحله جدید توسعه وارد شده است.  

طرفین اظهار داشتند که طی سال‌های اخیر گفت‌وگوهای بین پارلمانی ازبکستان و روسیه تشدید شده است. همچنین تاکید شد که همکاری‌های موثر بین مجلس سنای ازبکستان و شورای فدراسیون روسیه برای توسعه و تعمیق همکاری‌های همه جانبه در چارچوب ساختارهای پارلمانی معتبر بین المللی کمک می‌کند.   

طرفین در این نشست همچنین همکاری‌های متقابل در زمینه مهاجرت کاری را بررسی و برای حل و فصل مشترک مشکلات روز در این زمینه و برنامه‌های همکاری‌های متقابل برای آینده توجه کردند.

شرکت کنندگان در مورد تنظیم و امضای یادداشت تفاهم همکاری در موضوع مهاجرت کاری بین پارلمان‌های دو کشور به توافق رسیدند.

در این نشست  نمایندگان روسیه تاکید کردند که «تاشکند» برای «مسکو» یک همکار و هم پیمان دیرینه به شمار می‌آید. طی سال‌ای اخیر همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بیش از پیش گسترش پیدا کرده است.

طرفین همچنین همکاری‌های متقابل در زمینه مجتمع زراعی و صنعتی در شرایط پاندمی را نیز بررسی کردند.

تاکید شد که در سال 2020 میلادی مبادلات بازرگانی بین دو کشور نسبت به سال 2019 میلادی 1.5 برابر افزایش یافته است.

طرفین همچنین تحکیم روابط بین مناطق، توسعه گردشگری و بازگشایی پروازهای مستقیم، افزایش تعداد گردشگران و دیگر موضوعات را بررسی کردند.

در این نشست همچنین افزایش نقش نمایندگان پارلمان‌ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار، برگزاری نشست دوره‌ای همکاری‌های بین مناطقی بررسی و دستور کار ششمین نشست کمیسیون همکاری‌های بین پارلمانی مجلس سنای ازبکستان و شورای فدراسیون روسیه به تصویب رسید.

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روس به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری‌ سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول