اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مرندی: آمریکا قبلا هم نمی‌توانست مکانیسم ماشه را فعال کند/ ایزدی: بازگشت به برجام مهم نیست؛ لغو تحریم‌ها چه می‌شود؟

آنچه ایران نیاز دارد از طرف مقابل ببیند، لغو تحریم‌هاست، ممکن است برخی در دولت بایدن این ذهنیت را داشته باشند که روغن ریخته را نذر امامزاده کنیم و از سیاست شکست‌خورده دوری کرده و آن را به ایران بفروشیم، اما این تفکر واقعی نیست.

مرندی: آمریکا قبلا هم نمی‌توانست مکانیسم ماشه را فعال کند/ ایزدی: بازگشت به برجام مهم نیست؛ لغو تحریم‌ها چه می‌شود؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در پی اقدامات جدید آمریکا مبنی‌بر عقب‌نشینی از اجرای مکانیسم ماشه و نامه نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل به رئیس شورای امنیت این سازمان و پس‌گرفتن ادعای دولت پیشین ایالات متحده برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با دو تن از کارشناسان مسائل آمریکا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.
 


فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا:

آبروریزی بزرگ دیپلماتیک برای ایالات متحده!

- دولت ترامپ دچار یک آبروریزی بزرگ شده و اعلام کرده بود که مکانیسم ماشه فعال شده است، درحالی‌که در سازمان ملل شورای امنیت از ۱۵ کشور، ۱۳ کشور با آنها مخالف بودند، لذا این اتفاق آبروریزی بزرگ دیپلماتیک برای ایالات متحده بود.

- کاری که دولت بایدن انجام داد، این است که می‌خواهد این آبروریزی را برای آمریکا متوقف کند، چراکه آنها نیز متوجه شده‌اند‌ عملکرد دولت ترامپ عملکردی بود که به‌ضرر دولت آمریکا تمام شده است.

آمریکا روغن ریخته را نذر امامزاده کرده!

- آنچه ایران نیاز دارد از طرف مقابل ببیند، لغو تحریم‌هاست، ممکن است برخی در دولت بایدن این ذهنیت را داشته باشند که روغن ریخته را نذر امامزاده کنیم و از سیاست شکست‌خورده دوری کرده و آن را به ایران بفروشیم، اما این تفکر واقعی نیست.

- آن اتفاقی که باید در حوزه تحریم رخ دهد، این است که تحریم باید کاملا لغو شود.

- طرف مقابل درنهایت باید تصمیم بگیرد از سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ پیروی کند یا واقعیت‌های موجود و قدرت ایران را اینگونه که هست بپذیرد.

توپ در زمین‌ آمریکایی‌هاست

- انتخاب با آنهاست؛ چراکه توپ در زمین ‌آمریکایی‌هاست؛ اگر آنها تحریم‌ها را لغو کنند ایران ممکن است به بخشی از تعهدات خود ذیل برجام که متعهد نبوده بازگردد و اگر تصمیم بگیرند سیاست ترامپ را ادامه دهند، ایران نشان داده این سیاست شکست‌ خورده است و می‌تواند مقاومت کند تا زمانی که آمریکا بر سر عقل بیاید.

ایران فقط لغو تحریم‌ها را می‌پذیرد

- بحث بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام برای ایران موضوعیت ندارد و به همین دلیل ایران از برجام عبور کرده است.

- چیزی که باید رخ دهد، برداشته شدن و لغو تحریم‌هاست، لذا اگر این اتفاق بیفتد، ایران قدم‌های متقابلی را برمی‌دارد و در غیر این‌صورت صرفا درصدد گفتاردرمانی خواهند بود.

 حضور آمریکا در ۱+۴ تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود موضوعیت ندارد

- آمریکا از برجام رسما خارج شده و از این جهت ۱+۵ نداریم، بلکه ۱+۴ داریم. کاری که آمریکایی‌ها باید انجام دهند، این است که پیش از آنکه در جلسه ۱+۴ شرکت کنند به تعهدات خود عمل کنند؛ چراکه حضور آمریکا در جلسه ۱+۴ تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، موضوعیت ندارد.
 


سیدمحمد مرندی، کارشناس مسائل بین‌‎الملل و مطالعات آمریکا:

آمریکا پیش از این هم نمی‌توانست مکانیسم ماشه را فعال کند

- اقدام اخیر آمریکا در عقب‎‌نشینی از اجرای مکانیسم ماشه در زمینه برجام اثرگذار نیست و فی‎‌نفسه هیچ تاثیری در اجرای آن نخواهد داشت؛ چراکه آمریکایی‌ها اساسا به‌‎دلیل خروج‌شان از برجام نمی‌توانستند مکانیسم ماشه را فعال کنند.

 آمریکا طبق برجام تحریم‌ها را در عمل لغو کند

- اقدام اخیر آمریکا پروپاگاندا بوده است. به تعبیر دقیق‎‌تر حتی می‌توان اقدام دولت بایدن را صرفا تبلیغاتی دانست، ازاین‌‎رو تنها زمانی می‌توان حرف آمریکا را جدی گرفت که طبق برجام تحریم‌ها را در عمل لغو کند.

- اقدامات دیگر دولت بایدن همچون رفت‌‎وآمد راحت دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا یا نامه آمریکا به شورای امنیت و لغو اجرای مکانیسم ماشه فرقی به حال ملت ایران ندارد و اقدام اصلی انجام این موارد نیست.

 آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد

- آنچه روشن است، عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین‌‎المللی خود است. آنها چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ به این تعهدات پایبند نبوده‌اند.

- اگر دولت بایدن می‌خواهد برجامی در کار باشد، باید به آن تعهدات به‎‌صورت کامل پایبند باشد.

 قصد آمریکا برای مذاکره نشانه بسیار بدی است

- برجام هنوز وجود خارجی دارد اما در این‌‎باره نیازی به مذاکره نیست؛ چراکه در گذاشته مذاکره صورت گرفته، بنابراین اگر آمریکایی‌ها اکنون قصد مذاکره دارند این موضوع نشانه بسیار بدی است.

درخواست مذاکره از سوی آمریکا نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند برجام را اجرا نکنند، درحالی‌‎که اگر درصدد اجرایی کردن تعهدات خود باشند به آن عمل می‌کنند.

هیچ اصلاح‌طلب کشوردوستی اقدام جدید آمریکا را جدی نمی‌گیرد

- به نظر بنده هیچ اصلاح‎طلب عاقل و متدین و کشوردوستی چنین اقدامی را جدی نمی‌گیرد؛ چراکه آمریکا برای عمل به برجام نیازی به مذاکره ندارد و همه ما این نکته را می‌دانیم.

- مذاکره که سال‌ها درباره برجام صورت گرفت برای این بود که مسیر راه روشن شود، ازاین‌‎رو مذاکره برای زمانی است که مسیر و تکالیف مشخص نباشد.

- آمریکا باید همان‎‌گونه که ایران در گذشته تعهدات خود را کامل اجرا کرده، درحال‎‌حاضر تکالیف خود را به‎‌صورت عملی به انجام برساند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول