اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

عدم احراز هویت 15 درصد دانش‌آموزان در «شاد»/ 2 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز «شاد» نیستند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 85 درصد دانش‌آموزان در شاد احراز هویت شدند، گفت: بر اساس خودارزیابی استان‌ها، 2 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز در شاد احراز هویت نشدند که از روش‌های جایگزین آموزش حضوری، بسته های خودآموز و تلویزیون استفاده شده است.

عدم احراز هویت 15 درصد دانش‌آموزان در «شاد»/ 2 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز «شاد» نیستند

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محمدحسین کفراشی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک، با بیان اینکه شیوع کرونا همه فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داد، اظهار کرد:‌ نظارت‌های آموزش و پرورش بر فرایندهای آموزشی و پرورشی طبق سنت گذشته انجام می‌شد و وقتی دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه حضور داشتند، طبیعتاً نظارت‌ها آسان‌تر بود اما با توجه به فضای جدید که مجازی شد، کار مشکل‌تر شد و باید راهکار و برنامه عمل جدید تهیه می‌کردیم تا نظارت کنیم چه میزان دانش‌آموزان تحت پوشش تحصیلی هستند و چه میزان معلمان در حال فعالیت هستند. 

وی با بیان اینکه در این راستا اهدافی را در نظر گرفتیم و تلاش کردیم تا در آن جهت عمل کنیم، افزود: اهداف ما شامل بررسی میزان اهتمام مسؤولان استان‌ها، مناطق، مدیران و معلمان نسبت به فرایند آموزشی و پرورشی، رصد وضعیت پوشش تحصیلی دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم، بررسی وضعیت فعالیت مدیران و معلمان در فرآیند آموزشی و پرورشی، رصد میزان احراز و عدم احراز در شاد به عنوان بستر اصلی و همچنین شناسایی روش‌های جایگزین، سنجش میزان رضایت‌مندی اولیا و دانش‌آموزان از خدمات آموزشی و پرورشی ارائه شده، بررسی وضعیت نظارت استان‌ها بر مناطق و مدارس تابع، نظارت بر نحوه حضور عوامل آموزشی و اداری و شناسایی و تشویق کارکنان و معلمان خلاق در مدارس بود.

کفراشی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف ذکر شده، شاخص‌های را طراحی کردیم، گفت: ساعت‌ها کار کارشناسی با توجه به وضعیت جدید انجام شد و سعی بر این بود تا به اهدافمان برسیم و در این راستا از نظرات متخصصان و مدیران مناطق و نواحی استفاده کردیم و در نهایت وبفرم‌هایی را تهیه کردیم.

وی اضافه کرد: از طریق سامانه نظارت به مدارس اعلام کردیم که خوداظهاری را داشته باشند که وضعیت در حال حاضر چگونه است؛ 32 اداره‌کل در 31 استان، 714 منطقه آموزشی و 105 هزار و 339 مدرسه داریم که این وبفرم‌ها را بر اساس شاخص‌ها تکمیل کردند و بر اساس این فرمت، از برنامه شاد نیز اطلاعاتی گرفتیم تا مشخص کنیم در چه مناطقی دانش‌آموزان تحت پوشش نیستند.

* اعزام 375 تیم نظارتی به مدارس سطح کشور

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: 375 همکار ستادی و استانی را در قالب تیم نظارتی مأمور کردیم که به مناطق کشور ورود پیدا کردند تا وضعیت را بسنجند زیرا آموزش و پرورش این حساسیت را دارد که جامانده از تحصیل نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در این بازدیدها 376 منطقه و 29 اداره کل آموزش و پرورش منطقه مورد بررسی قرار گرفتند که در 3 استان شمالی به دلیل عدم ممنوعیت تردد، امکان بررسی نبود، گفت: نظارت‌ها تصادفی بود و استان‌ها خبر نداشتند که کدام مدرسه را برای بازدید انتخاب کردیم اما خودمان سعی کردیم دوسوم بازدیدها در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار باشد. 

کفراشی به آمار بازدیدها اشاره کرد و ادامه داد: از 2875 مدرسه در سطح کشور بازدید کردیم که 1183 مدرسه ابتدایی، 762 مدرسه متوسطه اول، 633 مدرسه متوسطه دوم و 297 مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش بود همچنین از این تعداد 1166 مدرسه دخترانه، 1416 مدرسه پسرانه و 293 مدرسه مختلط بوده است.

وی اضافه کرد: اطلاعاتی که از برنامه شاد تا 30 بهمن گرفتیم نشان داد که 85 درصد احراز هویت دانش‌آموز در شاد داریم و آن دسته از دانش‌آموزان که از شاد استفاده نکردند، از روش‌های جایگزین بهره بردند.

* دلایل عدم احراز هویت دانش‌آموزان در شاد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، به دلایل عدم احراز هویت دانش‌آموزان در مناطق بازدید شده اشاره کرد و گفت: از 2875 مدرسه بازدید شده، 1777 مدرسه اعلام کردند که دانش‌آموز از یک تا چند نفر، عدم احراز داریم 1181 مورد با 60 درصد به دلیل نداشتن تجهیزات هوشمند، 154 مورد با 8 درصد به دلیل نداشتن اینترنت و پهنای باند، 170 مورد با 9 درصد به دلیل اشکال فنی در اتصال به شاد و 273 مورد با 16 درصد به دلایل دیگر چون استفاده چند نفر از یک تلفن همراه یا عدم قابلیت برخی تلفن‌ها است. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در قالب طرح هدایت یعنی هر دانش‌آموز یک تبلت، برنامه‌ریزی کرده است که همه دانش‌آموزان مناطق محروم بتوانند تحت پوشش قرار گیرند، اظهار کرد: تا کنون 200 هزار تبلت تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. 

* دلیل جاماندن برخی دانش‌آموزان از آموزش

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به وضعیت دانش‌آموزان جامانده در خودارزیابی استان ها، گفت: بر اساس خودارزیابی استان‌ها، 2 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز در شاد احراز هویت نشدند که از روش‌های جایگزین آموزش حضوری، بسته های خودآموز و تلویزیون استفاده شده است. البته کمترین احراز هویت در شاد در استان سیستان بلوچستان با 47 درصد است که در این استان و استان هایی که دانش آموزان احراز هویت در شاد نشدند، از روش های جایگزین استفاده شده است.

وی درباره وضعیت دانش آموزان جامانده بدون هرگونه فعالیت در شاد، در مدارس بازدید شده، گفت: از 2875 مدرسه بازدید شده، 9 درصد دانش‌آموزان یعنی 57631 از برنامه شاد جاماندند که 24 درصد از آموزش حضوری، 39 درصد از بسته های خودآموز و 31 درصد از تلویزیون بهره مند شدند و البته 6 دهم درصد دانش‌آموز فاقد آموزش به کل آمار دانش آموزان در مدارس بازدیدی شده بوده است.

 کفراشی اضافه کرد: دلایل اصلی فاقد آموزش بودن دانش آموزان در مدارس مورد بازدید شامل تمایل والدین به تکرار پایه خصوصا در پایه اول، اشتغال به کار برخی از دانش آموزان در مناطق محروم به ویژه دانش آموزان هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه ای، ازدواج زود هنگام دختران در برخی از مناطق، تعطیلی خوابگاه های مدارس شبانه روزی و مهاجرت بوده است.

* 97 درصد معلمان در شاد حضور دارند

وی به وضعیت معلمان در شاد گفت: درصد معلمان احراز شده بر اساس شاد عدد 93 درصد بود اما این عدد در مدارس بازدید شده، 97 درصد بود که دلیل اصلی عدم احراز هویت معلمان در شاد اشکالات فنی و ارتباط با سامانه سناد است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: از 48281 معلم بازدید شده، 46809 معلم احراز شده در شاد بودند و 3 درصد یعنی 1472 معلمان در شاد فعال نبودند که از این معلمان فاقد فعالیت، 99 معلم آموزش حضوری داشته است، 485 معلم بسته خودآموز می دهد و 709 معلم از شبکه های تعاملی استفاده می کند و فقط 3 دهم درصد معلمان غیرفعالند که دلایل معلمان فاقد فعالیت شامل بیماری، مرخصی، عدم دسترسی و آشنایی به سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری است.

وی به جمع بندی ارزیابی انجام شده پرداخت و گفت: آنچه در این بازدیدها شاهد بودیم مشاهده اهتمام جدی عوامل آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق و مدارس در امر آموزش و پرورش، دسترسی 99 درصد از دانش‌آموزان به حداقل‌های آموزش در زیست بوم جدید، میزان فعالیت معلمان در فرایند آموزشی 99.7 درصد، افزایش احراز هویت دانش‌آموزان و معلمان در شاد از آغاز فرایند نظارت،  تشویق و ترغیب مدیران نسبت به شناسایی دانش آموزان خارج از آموزش و راه حل های جایگزین بومی، ارتباط مستقیم با اولیا از طریق تماس تلفنی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی که با  94 درصد رضایتمندی اولیا همراه بود، رعایت حداقل های دستورالعمل های بهداشتی در اکثر مدارس مورد بازدید، شناسایی معلمان فعال و خلاق بوده است.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول