اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بودجه 1400 تا تصویب نهایی چه روالی را طی می‌کند؟+ مهمترین تغییرات لایحه دولت

مجلس شورای اسلامی از فردا وارد بررسی جزئیات بودجه 1400 کل کشور می‌شود؛ به گفته نمایندگان رسیدگی به بودجه در دو یا سه شیفت کاری خواهد بود و به طور معمول تا تصویب نهایی آن سه هفته زمان لازم است.

بودجه 1400 تا تصویب نهایی چه روالی را طی می‌کند؟+ مهمترین تغییرات لایحه دولت

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: مجلس شورای اسلامی از فردا یکشنبه 3 اسفند ماه رسیدگی به  لایحه بودجه 1400 کل کشور را در دستور کار دارد؛ جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد شود و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‏‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‏‌تواند مطرح باشد.

بعد از آنکه نمایندگان در جلسه علنی ۱۴ بهمن مجلس شورای اسلامی، با کلیات لایحه بودجه ١۴٠٠ مخالفت کرده بودند، دوشنبه هفته گذشته دولت اصلاحیه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد و  مجلس شورای شورای اسلامی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ١۴٠٠  را روز سه شنبه 28 بهمن ماه در دستور کار قرار داد و در نهایت نمایندگان با اکثریت آرا آن را به تصویب رساندند و از بعد از ظهر همان روز کمیسیون تلفیق در نشست های فشرده به بررسی بودجه پرداخت.

* اصلاحیه 7 برگی دولت

در اصلاحیه ۷ برگی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ا در ۹ تبصره از ماده واحده بودجه تغییراتی اعمال شده بود که از دیدگاه نمایندگان مجلس اصلاحاتی قابل قبول بود هرچند همچنان معتقد بودند اصلاح ساختاری در بودجه انجام نشده است. 

 

مجلس در واقع دولت را وادار به ۷ اصلاح در بودجه سال آینده کل کشور کرده بود که عبارتند از : کنترل تورم با کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان، رونق توسعه کشور با افزایش ۶ هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی، خارج شدن دست دولت از جیب مردم با کاهش ۵۰ هزار میلیارد تومانی فروش اوراق مالی که باعث استقراض از دولت آینده می‌شد. حذف رانت دلالان با در نظر گرفتن حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی طی شش ماه،  کاهش ریخت و پاش های دولتی با کاهش ۴۰ هزار میلیارد تومانی هزینه های دولت در اصلاحیه بودجه،  افزایش درآمد پایدار طبق اصلاحیه لایحه درآمدهای دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و تعیین سقف برای حقوق مدیران در حالی که در لایحه بودجه دولت برای افزایش حقوق مدیران سقفی تعیین نکرده بود اما در اصلاحیه این افزایش دارای سقف مشخص شد. 

در جدول زیر مهمترین اصلاحات را مشاهده می کنید: 

کنترل تورم  کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان
رونق توسعه کشور  افزایش ۶ هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی
خارج شدن دست دولت از جیب مردم کاهش ۵۰ هزار میلیارد تومانی فروش اوراق مالی که باعث استقراض از دولت آینده می‌شد
حذف رانت دلالان حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی طی شش ماه
کاهش ریخت و پاش های دولتی کاهش ۴۰ هزار میلیارد تومانی هزینه های دولت در اصلاحیه بودجه
 افزایش درآمد پایدار  طبق اصلاحیه لایحه درآمدهای دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت
 تعیین سقف برای حقوق مدیران در حالی که در لایحه بودجه دولت برای افزایش حقوق مدیران سقفی تعیین نکرده بود اما در اصلاحیه این افزایش دارای سقف مشخص شد

 

* رفع 30 تا 40 درصدی دغدغه مجلس

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعامل دولت و مجلس در اصلاح بودجه را مثبت تلقی کرده و می گوید که 30 تا 40 درصد دغدغه‌های نمایندگان در اصلاح  لایحه از سوی دولت برطرف شده است.

این نماینده مجلس به مواردی همچون کاهش وابستگی بودجه به نفت، مساله ارز ترجیحی و رانت ایجاد شده، افزایش سقف درآمدهای مالیاتی و سهم مالیات در بودجه اشاره کرده و تاکید می‌کند: دولت برای تامین نظر مجلس، موظف شده که ظرف ۶ ماه ارز ترجیحی را به ارز نیمایی برساند همچنین نکات مثبتی درباره افزایش سهم مالیات در بودجه و کاهش وابستگی به نفت را در اصلاحیه بودجه شاهد هستیم.

 

* آیین نامه داخلی مجلس چه می‌گوید؟

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهاى مربوط به تبصره ‏ها و ردیف‌ها رسیدگى مى‏ گردد.

همچنین در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان و کمیسیون‏ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح مى‏باشد. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

بر اساس ماده 183 آیین نامه، جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‏شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‏تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه درصورت ضرورت.
تبصره این ماده تصریح دارد اگر مطالب فورى و فوتى اعم از طرح‌ها و لوایح دو فوریتى و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران‏ناپذیرى باشد، در‌این‌صورت براى طرح و تصویب آن زمان مشخصى معین مى‏‌شود.

* 3 هفته تا تصویب نهایی

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره روال رسیدگی به لایحه بودجه در صحن به خبرنگار فارس می‌گوید: کمیسیون تلفیق بررسی اصلاحیه لایحه دولت را در سامانه نمایندگان بارگذاری کرده و نمایندگان تا ۴ اسفند ماه فرصت دارند، پیشنهادات خود را در مورد گزارش کمیسیون تلفیق اعلام کنند.

وی ادامه می‌دهد: مجلس حالا که کلیات لایحه بودجه تصویب شده وارد جزئیات می شود و ماده واحده و تبصره‌های را بررسی خواهد کرد؛ در ابتدا از ابتدای بودجه بخش درآمدی و احکام درآمدی بررسی و تصویب می شود سپس از همان ابتدا بخش‌های هزینه های مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این نماینده مجلس می‌گوید به طور معمول بررسی بودجه در دو یا سه شیفت کاری در روز به تشخیص هیئت رئیسه در صحن علنی انجام می‌شود و نهایتاً سه هفته طول خواهد کشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول