اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

متن طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی

طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در مجلس تهیه و تدوین شد که در آن بر توسعه متوازن همه استان‌ها و جلوگیری از صدور مجوز بی‌رویه برای مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی تاکید شده است.

متن طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در مجلس تهیه و تدوین شد.

در این طرح آمده است که باید تهیه و تدوین الگوى توسعه متوازن به منظور جلوگیرى از صدور بى‌رویه و بیش از حد مجوزهاى تاسیس و راه اندازى مدارس و مراکز غیردولتى در استانها و شهرستانها در دستورکار قرار گیرد.

متن کامل طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی به شرح زیر است:

طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی

مقدمه:

اگر چه مدت زیادی از تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی نمی‌گذرد ولی این قانون مورد ایراد و اشکال قرار گرفته است. دارندگان مجوز این مدارس و مراکز غیردولتی انتظار دارند که نوع حمایتها مشخص و نظام‌مند باشد تا بتوانند براساس آن برنامه کاری خود را تنظیم کنند.

تعیین تکلیف تخلفات احتمالی کارکنان و مؤسسان در طول سال تحصیلی و ضرورت ادامه فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی در طول سال تحصیلی یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که در قانون تعیین تکلیف نشده است.

متن طرح:

ماده ۱- در تبصره 4 ماده 5 بعد از کلمه «شهرستان» عبارت «ناحیه» اضافه شود.

ماده ۲- بند ج ماده 5 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ج- تهیه و تصویب دستورالعمل نحوه تشکیل شوراى هماهنگى مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتى در استانها، شهرستانها، نواحی و مناطق و انتخاب نمایندگان هر یک از شوراها بر  اساس تعداد، میزان پراکندگی و تراکم آماری.

ماده ۳– در ماده 5 بندهای (د)، (ذ) و (ر) به شرح ذیل اضافه می‌شود:

د- تهیه و تدوین الگوى توسعه متوازن به منظور جلوگیرى از صدور بى رویه و بیش از حد مجوزهاى تاسیس و راه اندازى مدارس و مراکز غیردولتى در استانها و شهرستانها.

ذ- تعریف کمیته‌اى تخصصى و تدوین آیین نامه اجرائى این کمیته حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون و ابلاغ آن توسط وزیر آموزش و پرورش براساس ماده واحده قانون تعطیلى واحدهاى آموزشى، تحقیقاتى و فرهنگى که بدون مجوز دایر شده و میشوند (مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی)، به منظور مبارزه با مراکز غیرمجاز.

ر- تدوین الگوى نظام مند طبقه بندى و درجه بندى مدارس و مراکز غیر دولتى و تدوین دستورالعمل اجرایى با در نظر گرفتن طرح‌هاى مشوق حمایتى بانکى، بیمه‌اى و...

ماده ۴- تبصره ماده ۶ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

تبصره- اعضای شورای نظارت شهرستان، ناحیه و منطقه متناظر ترکیب اعضای شورای نظارت استانی می‌باشند.

ماده ۵- یک بند به عنوان بند خ به ماده ۸ اضافه می‌شود:

خ- داشتن حداقل 3 تا 5 سال سابقه فعالیت‌های آموزشى.

ماده ۶- یک تبصره به عنوان تبصره ۴ به ماده ۱۰ اضافه شود.

تبصره ۴: به منظور جلب مشارکت حداکثرى در احداث و مقاوم سازى و همچنین کیفیت بخشى مدارس و مراکز غیردولتى، مشوق‌هاى مالى و حمایتى دولت به شرح زیر در نظر گرفته می‌شود:

۱- براى تجهیز و کیفیت بخشى مدارس و مراکز غیردولتى، تسهیلات قرض الحسنه با مدت بازپرداخت تسهیلات حداقل ۵ الى ۸ ساله.

۲- وام‌ها و تسهیلات اعطایی مدارس و مراکز غیردولتى قرض الحسنه با مدت زمان بازپرداخت حداقل ۸ تا ‎۱۲ سال.

۳- براى حمایت از مدارس و مراکز آسیب دیده از کرونا و حوادث غیرمترقبه تسهیلات فرض الحسنه با مدت بازپرداخت ۵ الى ۸ ساله.

۴- وثایق و ضمانت‌هاى لازم بانکى در ازاى اخذ مجوز فعالیت موسس و بسته به میزان وام اخذ یک یا دو مجوز از سایر مؤسسین مدارس و مراکز (به عنوان پروانه کسب معتبر)

ماده ۷- در ماده ۱۱ و در سطر دوم ماده ۱۲ عبارت «و مراکز» بعد از کلمه «مدارس» اضافه شود.

ماده ۸- یک تبصره به شرح ذیل به ماده ۱۱ اضافه می‌شود:

‏تبصره- شرایط تخصیص یارانه تسهیلات بانکى براى خرید زمین و واگذارى زمین براساس طرح رتبه ‏بندى مدارس و مراکز غیر دولتى و با اولویت رتبه‌هاى برتر و با اعلام شوراى نظارت استانى و کمیته درجه بندى به صورت سه ماه یکبار یا فصلى اعلام می‌گردد.

ماده ۹- در ماده ۱۹ عبارت «و مراکز» بعد از کلمه «مدارس» اضافه شود.

ماده ۱۰- ماده ۲۰ حذف می‌شود.

ماده ۱۱- در ماده ۳۱ عبارت «ومراکز» حذف می‌شود.

ماده ۱۲- یک تبصره به عنوان تبصره 3 به شرح ذیل به ماده 34 اضافه می‌شود:

تبصره 3- چنانچه موسسین و یا هر یک از کارکنان غیر رسمی شاغل در مدارس و مراکز غیر دولتی به شرح ماده 34 مرتکب موارد ذیل شوند تخلفات اداری آنها محرز بوده و مستوجب مجازات خواهند بود.

۱- با‏ عنایت به لزوم اتمام آموزش تا پایان سال تحصیلى و ترم آموزشى برابر قرارداد و پرهیز از تعطیلى و نیمه کاره رها کردن وظیفه خطیر آموزشى، در صورت بروز چنین اتفاقى (که هیچ یک از افراد مذکور مجاز به تعطیلى و نیمه کاره گذاشتن امر آموزش نمی‌باشند)، طرفین مرتکب تخلف شده و مستوجب مجازات خواهند بود. لذا چنانچه در هر زمینه‌اى دچار اختلاف شده باشند، ضمن مراجعه به هیأت تخلفات ادارى و مراجع ذى صلاح، می‌بایست رسالت آموزشى خود را برابر قرارداد فى‌مابین به اتمام رسانده و در طول این مدت نیز حق الزحمه کارکنان براساس قرارداد می‌بایست پرداخت گردد.

۲- کارکنان شاغل در مدارس و مراکز غیردولتى نمی‌توانند علیرغم داشتن قرارداد با یک مدرسه یا یک مرکز آموزشى همزمان با مدرسه یا مرکز آموزشى دیگرى وارد قرارداد شده و یا قرارداد را بدون دلایل موجه یک طرفه فسخ نمایند، مگر با اطلاع قبلى و توافق و رضایت کتبى. در صورت بروز چنین وضعیتى شخص خاطى و موسس مدرسه و یا مرکز دوم طرف قرارداد، مستوجب مجازات و مطابق آیین نامه مربوطه مجازات خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول