اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

وزیر ارشاد در اختتامیه کتاب سال: نمایشگاه حضوری کتاب تهران تعطیل نمی‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آمار جدیدی از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد که در بهمن ماه امسال برگزار شد.

وزیر ارشاد در اختتامیه کتاب سال: نمایشگاه حضوری کتاب تهران تعطیل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ضمن عنوان اینکه این جایزه به نحوی کارنامه نشر و کتاب ایران محسوب می‌شو، در گزارشی اظهار داشت: در سال ۹۲، حدود ۶۶ هزار کتاب منتشر شده بود، اما در سال ۹۸، حدود ۱۰۵ هزار عنوان کتاب چاپ شد که ۵۶ هزار عنوان چاپ اول بود. این نشان می‌دهد طی ۸ سال گذشته روند انتشار کتاب رو به رشد بوده است و در این مسیر، رشد کمّی در کنار رشد کیفی قابل توجه بوده به خصوص در برخی حوزه‌ها که هر دو روند حرکت همپایی داشتند. 

وی ضمن اشاره به اینکه جریان فرهنگ مکتوب در دهه‌های متوالی در کنار جریان رشد علمی پا به پا حرکت کرده و محسوس بوده است، توضیح داد: در یک سال اخیر طبعا کرونا تأثیرات خود را بر فضای علمی و فرهنگی کشور و فرهنگ مکتوب گذاشته اشت و ما شاهد تعطیلی برخی رویدادها بوده‌ایم، مثل نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی که در روند تولید کتاب به لحاظ کمّی تأثیر گذاشته و کاهش محسوس ۱۰ درصدی را داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در ارتباط با کتاب‌های چاپ اول البته تفاوت زیادی را شاهد نیستیم، چرا که آمار نشان می‌دهد در بهمن سال ۹۹ـ۹۸ کتاب‌های چاپ اول مشابه بودند، اما درصدی در چاپ اول و مجدد کاهش تولید داشته‌ایم. 

* گزارشی از طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد در صنعت نشر

وی با بیان اینکه کرونا تأثیرات خود رادر فضای کلی خدمات کشور و فرهنگ مکتوب گذاشت، تصریح کرد: اما این تأثیر مسیرهای طی شده را منقطع نکرد. موجب شد طرقی طراحی شود که خسارت‌ها را کاهش دهیم و از فضای موجود به عنوان فرصت استفاده شود. امسال در این راه و در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ ابتدا از سوی معاونت فرهنگی، پویش کتابخانه به راه افتاد که در آن ۲۳۰ هزار کتاب الکترونیک به فروش رفت.

وی جریان کتاب‌های الکترونیک در کشور را پویا و رو به جلو دانست و با بیان اینکه نشر کشور توانسته پیوندهای خود را با آن برقرار کند، گفت: ما در ادامه حمایت‌ها طرح فصلانه‌های کتاب را نیز داشتیم که در فضای مجازی هم به واسطه کرونا طراحی شد. در این مسیر حدود یک و نیم میلیون کتاب به فروش رفت و آمار نشان می‌دهد ما در این نمایشگاه ۵۰ میلیارد تومان فروش ریالی داشته‌ایم. 

صالحی بخش دیگری از سخنان خود را به نمایشگاه مجازی کتاب تهران اختصاص داد و گفت: اتفاقی که از آن باید به عنوان «یک اتفاق خوب» در فضای فرهنگ مکتوب از آن یاد کرد که با فرصت‌هایی هم همراه بود «نمایشگاه مجازی کتاب تهران» بود. این رویداد به همت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مؤسسه زیرمجموعه آن و صنف نشر از اول تا ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری با ۱۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی برگزار شد. در آن ۱۷۳۲ ناشر حضور داشتند که در آن یک ‌و نیم میلیون عنوان کتاب به فروش رفت و رقمی معادل ۶۴ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

* ارسال ۸۵۰ هزار مرسوله پستی نمایشگاه مجازی کتاب به سراسر کشور 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آمار جالبی از ارسال مرسولات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در این رویداد ۸۵۰ هزار مرسوله پستی از سوی شرکت پست به سراسر کشور ارسال شد که ۹۷ درصد مرسولات تا به امروز به دست خریداران کتاب رسیده است. 

وی به تسهیلاتی که در حاشیه این نمایشگاه از سوی وزارت متبوعش تخصیص یافته بود، اشاره کرد و گفت: ‌از تخفیف ۲۰ درصدی تا ارسال رایگان، ۵۰ درصد تخفیف ترافیک اینترنت و ۲۵ تا ۱۰۰ درصد تخفیف پست برای ناشران از جمله این تسهیلات بود. 

صالحی به تأکیدات رئیس‌جمهور طی هشت سال اخیر در راستای دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: تأکید شما در طول این دو دوره ریاست‌جمهوری بر جریان دولت الکترونیک و اینکه این مسئله می‌تواند فرصت ملی باشد و در عین آسیب‌ها، امروز نمی‌توان فرصت‌ها را نادیده گرفت که در این نمایشگاه مشهود بود. 

* افزایش تعداد ناشران و وسعت زمان خرید از نمایشگاه مجازی کتاب

وی به چند سرفصل اشاره کرد و گفت: نکته اول، نمایشگاه فیزیکی است که ما همواره ساعت مراجعه خاصی را برای آن در نظر می‌گرفتیم،‌ در حالی که در نمایشگاه مجازی فرصت بازدید ۲۴ ساعته بود و بررسی دوستان نشان می‌دهد ۳۰ درصد خریدها از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح انجام شده است (ساعت مراجعه وسیع شد).

صالحی به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه فیزیکی، ما هر ساله مشکل فضا راداشتیم. مثلا در سال گذشته ۸۰۰ ناشر به لحاظ فیزیکی توانستند در نمایشگاه حاضر شوند، اما ما هر ساله با تعداد زیادی از متقاضیان مواجهیم که تقاضای حضور دارند، اما حدودی را برای نشر ناشران در نظر می‌گیریم تا بتوانند براساس آن در نمایشگاه شرکت کنند، در حالی که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تقریبا دو برابر سال گذشته ناشران حضور داشتند و ما مشکل فضا و مکان نداشتیم. 

* مزایای نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد از جمله مزایای دیگر نمایشگاه مجازی تهران را کاهش هزینه‌های بالاسری از جمله منابع مالی، انسانی و زیرساختی دانست و گفت: ما هزینه‌های بالاسری را با این رویداد مجازی کاهش دادیم، اما در کنار آن، مخاطبان را گسترده‌تر کردیم. ارسال محموله‌های پستی نشان می‌دهد ۱۸ هزار مرسوله پستی فقط به روستاها داشته‌ایم، اما ممکن بود عملاً افرادی که در این مناطق ساکن هستند، نتوانند در نمایشگاه فیزیکی حاضر شوند. 

وی به گزارش یکی از ناشران اشاره کرد و گفت: یکی از ناشران حاضر در نمایشگاه امسال به من گزارش داد در نمایشگاه مجازی ۷۵ درصد مراجعاتم مربوط به غیرتهرانی‌ها بوده است. 

*نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را برای دامنه وسیعی از مخاطبان فراهم کرد

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه گستره مخاطب از زوایای مختلف می‌تواند بررسی شود، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را برای دامنه وسیعی از مخاطبان فراهم کرد، هم برای اهل قلم، هم نشر و هم اقتصاد نشر. 

* نمایشگاه فیزیکی کتاب کنار گذاشته نمی‌شود

صالحی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عنوان اولین اتفاق، نواقصی داشت که رفع خواهد شد، اما این به معنای کنار گذاشتن نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران نیست، گفت: ولی باید گفت نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را برای اقتصاد نشر و فرهنگ مکتوب فراهم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول