اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

قضاوت برگزیدگان طرح ساماندهی داوران، در مسابقات قرآن سال آینده

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ثبت‌نام ۱۶۲۶ نفر در طرح ساماندهی داوران مسابقات گفت: تلاش می‌کنیم برگزیدگان این طرح سال آینده در مسابقات قضاوت کنند.

قضاوت برگزیدگان طرح ساماندهی داوران، در مسابقات قرآن سال آینده

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نام‌نویسی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کشور به پایان رسید و هزار و ۶۲۶ نفر برای این منظور ثبت‌نام کردند.

اهداف طرح ساماندهی داوران

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با فارس درباره اهداف اجرای این طرح گفت: این کار با هدف تعیین یک چارچوب و مکانیزم علمی برای انتخاب داوران انجام می‌‌شود زیرا فرایند انتخاب داوران قاعده خاصی ندارد از این رو به فکر افتادیم تا با این کار ضمن سنجش مهارت داوران آنها را در سطوح شهرستانی، استانی، سراسری دستگاه‌ها و نهاد‌ها و ملی دسته‌بندی کنیم.

وی در خصوص زمان‌بندی آزمون‌ها گفت: مرحله اول آزمون‌ها ۱۴ اسفند‌ماه به صورت کتبی و مرحله دوم فروردین ۱۴۰۰ به صورت شبیه‌سازی داوری و مرحله سوم که مصاحبه علمی است اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم این کار هر دو سال یک‌بار انجام شود تا افراد دیگری که وارد چرخه داوری مسابقات قرآن می‌شوند بتوانند ارزیابی شوند و در رقابت‌های مختلف قضاوت کنند.

نام‌نویسی ۱۶۲۶ نفر در اولین دوره طرح

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به ثبت‌نام هزار و ۶۲۶ نفر در این طرح گفت: از این تعداد ثبت‌نامی‌ها ۶۰۲ نفر، آقایان و ۱۰۲۴ نفر نیز بانوان هستند. بیشترین تعداد ثبت‌نامی برای استان تهران و کمترین تعداد نیز مربوط به هرمزگان است. بیشترین متقاضی در رشته داوری حُسن حفظ و کمترین متقاضی نیز در رشته نغمات دینی است.

وی با اشاره به ضرورت آمادگی شرکت‌کنندگان در آزمون‌ها گفت: شرکت‌کنندگان منابع معرفی شده را به خوبی مطالعه کنند تا با آمادگی کامل در آزمون حضور داشته باشند. همچنین برای اطلاع‌رسانی بهتر گروه‌های مجازی تشکیل شده و اطلاعات آزمون‌ها از این طریق منتشر می‌شود.

برگزاری مرحله اول آزمون اسفند و مرحله دوم فروردین ۹۹

قره‌شیخلو از تلاش برای قضاوت برگزیدگان طرح در مسابقات سال آینده خبر داد و گفت: برگزیدگان آزمون کتبی به مرحله دوم که فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ به صورت شفاهی برگزار می‌شود، راه خواهند یافت و پس از مصاحبه عملی نفرات برتر معرفی می‌شوند که امیدواریم برای مسابقات سال آینده تعداد مشخصی داور، مدرک‌دار، آزموده شده و دارای مهارت را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پس از اجرای این طرح دیگر شاهد مسابقاتی که داوران فاقد مدرک به کار بگیرند، نخواهیم بود، بیان کرد: این اتفاق نمی‌تواند به زودی رخ دهد، بلکه باید با شیب ملایمی این کار را اجرا کرد. در مرحله اول باید خروجی کار را نگاه کنیم و ببینیم از هزار و ۶۰۰ نفر که ثبت نام کرده‌اند چند نفر این مسیر را با موفقیت پشت سر می‌گذارند، باید به آرامی به این سمت برویم که فرهنگ استفاده از داوران دارای مدرک تأیید شده در مسابقات جا بیفتد و دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات به سراغ داورانی بروند که مهارت آنها آزموده شده باشد.

باید همه نهاد‌ها در مسابقات قرآن از داوران دارای مدرک استفاده کنند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه به تمامی برگزارکنندگان مسابقات قرآن در کشور ابلاغ خواهد شد که از داوران دارای مدرک طرح ساماندهی داوران، استفاده کنند، گفت: علاوه بر این بر حُسن اجرای این ابلاغ نیز نظارت خواهد شد تا در مسابقات از این داوران و داورانی که در آینده به اینها اضافه خواهد شد، استفاده شود. اما اینگونه نیست که از سال آینده جلوی همه داوری‌ها گرفته و تحمیل شود.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه برای قبولی داوران در این طرح سقفی در نظر گرفته نشده است، افزود: هر کسی بتواند حدنصاب را بیاورد قاعدتاً قبول می‌شود و به او مدرک داوری مسابقات قرآن اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول