اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فعالیت گمرک اسلام‌قلعه در مرز ایران و افغانستان از سر گرفته شد

وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد که فعالیت گمرک اسلام‌قلعه برای انتقال محموله‌های صادراتی و وارداتی بین ایران و افغانستان از سر گرفته شده است.

فعالیت گمرک اسلام‌قلعه در مرز ایران و افغانستان از سر گرفته شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، محمد مهدی علمدارلو وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد که فعالیت گمرک اسلام‌قلعه برای انتقال محموله‌های صادراتی و وارداتی بین ایران و افغانستان از سر گرفته شده است.

«فواد احمدی»، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت  گفت که پس از آتش‌سوزی در پارکینگ گمرک اسلام‌قلعه هرات، رفت‌وآمد خودروهای باربری از افغانستان و به ایران و برعکس آن برای چند روز محدود متوقف شده بود.

گمرک مرزی اسلام‌قلعه که در ۱۲۰ کیلومتری شهر هرات و در مرز با ایران قرار دارد، روز شنبه هفته گذشته  آتش گرفت. این آتش‌سوزی برای چندین ساعت ادامه یافت و برای مهار آن از ایران نیز کمک خواسته شد. برآورد شده است که این آتش‌سوزی میلیون‌ها دلار خسارت برجای گذاشته است.

به گزارش روزنامه ۸صبح، وزارت دارایی در جلوگیری از آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه سهل‌انگاری کرده و هشدار تاجران در رابطه به احتمال وقوع آتش‌سوزی را جدی نگرفته است.

مبتنی بر این اسناد، تاجران حدود سه ماه پیش نسبت به کُندی خروج تانکرهای مواد سوخت از گمرک ابراز نگرانی و از احتمال آتش‌سوزی هشدار داده بودند. در اسناد آمده است که واردکننده‌گان مواد سوخت و اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، چندین بار نگرانی خود را از «حادثات دلخراش» مانند آتش‌سوزی و انفجار تانکرهای گاز، با مقام‌های محلی شریک کرده‌اند، اما اقدامی برای جلوگیری از حوادث احتمالی نشده است.

اعضای هیأت ریاست مبارزه با جرایم جنایی وزارت امور کشور تأکید دارند که به دنبال بررسی‌های اولیه، ۱۲ تن از مقام‌های ارشد گمرک اسلام‌قلعه، قطعه محافظت گمرکات، مقام‌های اداره نورم و استاندرد و مقام‌های شرکتی که از مواد سوختی نمونه‌گیری می‌کند، به دادستانی معرفی شده‌اند.

یافته‌های هیأت بررسی‌کننده اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نشان می‌دهد که فساد گسترده در گمرک، سوء‌مدیریت و نبود امکانات برای مهار آتش، سبب افزایش خسارت‌های مالی آتش‌سوزی شده است.

هیأت مجلس نمایندگان نیز احتمال «عمدی بودن» این رویداد را بررسی می‌کند. اداره محلی هرات، درج شکایت رسمی از احتمال آتش‌سوزی را رد می‌کند، اما می‌گوید که برای رسیده‌گی به شکایت‌های شفاهی تاجران چند بار اقدام شده است.

مقام‌های وزارت دارایی بر انجام بررسی‌های بیش‌تر پافشاری دارند و هشدار می‌دهند، تمامی افرادی که غفلت و کم‌کاری کرده یا در فساد دست داشته باشند، به نهادهای عدلی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول