اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

208 ایستگاه پایش آب سطحی و زیرزمینی در کردستان تعیین شده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: 208 ایستگاه پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوزه آبریزهای کردستان تعیین شده که در فاز عملیاتی امکان بهینه‌سازی شبکه پایش کیفیت آب و آلاینده‌ها را فراهم می‌کند.

208 ایستگاه پایش آب سطحی و زیرزمینی در کردستان تعیین شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عرفان مومن‌پور ظهر امروز در نشست کشوری کارگروه‌های اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب در حوزه آبریز سفیدرود و ارومیه که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه استان کردستان تنها استانی است که سرچشمه حوزه‌های اصلی در آن قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به قرارگیری 3 حوزه آبریز اصلی در این استان، مستلزم توجه ویژه‌ای خواهد بود.

وی در این جلسه ضمن معرفی استان و توضیحی از سیمای منابع و مصارف استان، عنوان کرد: حوزه سفید رود، دریاچه ارومیه و حوزه مرزی غرب که شامل زاب و سیروان است، از حوزه‌های آبریز استان بشمار می‌آِیند.

وی به پراکندگی دشت و آبخوان‌های کردستان اشاره کرد و افزود: در بخش شرقی که جزو حوزه آبریز سفیدرود است 3 آبخوان دهگلان، قروه و چهاردولی وجود دارند که جزو محدوده‌های ممنوعه هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان ضمن اشاره به دفتر مطالعات پایه در آماربرداری سراسری دور دوم مصارف آب سطحی و زیرزمینی در استان، افزود: مقدار مصرف از منابع آب زیرزمینی بر اساس این دوره از آمار برداری سراسری، در مجموع 509 میلیون متر مکعب در استان بوده که در حال تدقیق نهایی است.

مومن‌پور خاطر نشان کرد: خوشبختانه در استان طی سنوات اخیر پروژه‌ها و مطالعات خوبی در حوزه کیفی انجام گرفته است و شناسایی و پراکندگی این آلاینده‌ها براساس منابع آبی بوده که پتانسیل ایجاد آلودگی را داشته‌اند و در نهایت این منابع به محیط زیست استان معرفی شده‌اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر شناسایی منابع آلاینده در هر حوزه آبریز بصورت تفکیکی مورد پایش مستمر واقع می‌شود.

وی همچنین به ارائه برنامه‌های پایش منابع آب در بخش شرب بر اساس استانداردها و دستور العمل‌های دفتر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اشاره و تاکید کرد: در ورودی و خروجی تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، شبکه توزیع، مخازن ذخیره و منابع زیرزمینی، حتی در زمینه آلاینده‌های معدنی توسط این شرکت، شرکت آب و فاضلاب استان و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست بصورت روزانه، هفتگی، ماهیانه، فصلی، شش ماهه و سالیانه، مورد پایش قرار می‌گیرند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: خوشبختانه اتفاق خوبی که پس از ابلاغ، در روند اجرای برنامه‌های عملیاتی طی سه سال اخیر حادث شد، این بوده که مطالعات طراحی شبکه پایش کیفیت آب و آلاینده‌ها توسط شرکت آب منطقه‌‌ای کردستان ضمن شناسایی مراکز با پتانسیل ایجاد آلودگی و امکان اثر گذاری برای منابع آب، ایستگاههایی که صرفا پایش منابع آب سطحی و آب زیرزمینی در هر حوزه آبریز که لازم باشد در آنها صورت خواهد گرفت و مجموعا در استان حدود 208 ایستگاه تعیین شده که البته در فاز عملیانی امکان بهینه سازی این شبکه پایش وجود خواهد داشت.

 

حریم کیفی کلیه منابع تامین کننده آب شرب کردستان 367 چشمه و 465 حلقه چاه تعیین شده است

مدیر دفتر کیفیت منابع آب نیز در این نشست به ارائه گزارش اقدامات کارگروه در 3 سال اخیر پرداخت و افزود: با توجه به انجام مطالعات تعیین حریم کیفی منابع آب زیرزمینی با اولویت شرب توسط گشت‌های مستقر در شرق استان در حوزه سفید رود و دشت‌های قروه، دهگلان، چهاردولی و بیجار ضمن ارزیابی آسیب پذیری کلیه سفره‌های آب زیرزمینی واقع در استان، حریم کیفی منابع آب شرب و نیز شبکه پایش کیفیت آب زیرزمینی تعیین شد.

صدیقه حیدری  افزود:حریم کیفی کلیه منابع تامین کننده آب شرب استان از جمله چاه، قنات و چشمه نیز شامل 367 چشمه و 465 حلقه چاه تعیین شده است.

 به گفته وی، پیش از این، مطالعات انجام گرفته در جلسه‌های کارگروه اجرایی استان مطرح شده و ضمن بررسی نظرات و پیشنهادات اعضای کارگروه درخصوص انجام عملیات اجرایی هماهنگی های لازم با دانشگاه کردستان و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز صورت گرفته است.

از حیث شناسایی تهدیدات کیفی و ارائه اقدامات بهبود و ارتقاء کیفیت منابع آب نیز مطالعات گسترده‌ای در استان صورت گرفته که بصورت کامل به این موارد اشاره شد و در راستای حفاظت کیفی منابع آب از اثرات بقاء و ماندگاری ویروس کرونا اقدامات لازم برابر ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی با همکاری شرکت آب و فاضلاب، مراکز بهداشتی، اداره کل محیط زیست و سایر دستگاههای ذیربط در استان انجام گرفته است.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول