اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

مؤسسات و آموزشگاه‌های آموزشی ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق، یک بندی برای تمام مؤسسات و آموزشگاه‌هایی که به هر نحوی فعالیت آموزشی می‌کنند، آورده‌ایم تا ملزم به پرداخت مالیات شوند.

مؤسسات و آموزشگاه‌های آموزشی ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند

مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره آسیب‌های کنکور، اظهار کرد: بر اساس حیطه روانشناختی، کنکور باید یک ابزار مناسب برای تشخیص متقاضیان مستعد برای ورود به دانشگاه‌‌ها و مراکز دانشگاهی باشد که متأسفانه امروز شاهد چنین امری نیستیم. 

وی افزود: تبعات و اثرات منفی که از قِبَل کنکور بر پیکره نظام علمی کشور وارد می‌شود به حدی است که هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان و متقاضیانی که به دنبال کنکور هستند دائماً در استرس به سر می‌برند و این امر باعث شده آسیب‌های روحی و روانی زیادی به اقشار جامعه وارد شود. 

* آسیب‌‌های ناشی از کنکور در کوتاه مدت بروز نمی‌کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ممکن است آسیب‌های ناشی از کنکور در کوتاه مدت بروز نکند اما در بلند مدت ضربه‌‌های روحی و روانی دانش‌آموزان که بعضی مواقع هم نشانه‌های این آسیب‌ها در قالب خودکشی، افسردگی و بی‌قراری بروز می‌کند، دانش‌آموزان را گرفتار می‌کند و به تبع آن خانواده‌ها هم دائماً در استرس هستند؛ بنابراین نظام کنکور در کشور باید جای خودش را به یک نظام کارآمدتری بدهد که آسیب‌ها را نداشته باشد. 

اسماعیلی افزود: به دنبال این هستیم که کنکور از کشور رخت بربندد و جایش را به نمرات در مقاطع تحصیلی مدارس بدهد. در کشورهای پیشرفته دنیا هم پذیرش راحت‌تر است و برای ادامه تحصیل هیچ معامله‌های صورت نمی‌گیرد. کسانی که بخواهند تحصیلات خود را ادامه دهند باید مصمم باشند و اگر نتوانند این مسیر را ادامه دهند از گردونه مراکز دانشگاهی خارج می‌شوند. به عنوان مثال کنکور مانند قیف می‌ماند و در کشور ما قسمت تنگ قیف برای ورود به کنکور در نظر گرفته شده و خروجی برای اکثر دانشجویان مهیا است اما در کشورهای پیشرفته، ورودی راحت‌تر است و خروجی سخت‌تر. 

وی گفت: یادگیری و نمراتی که دانش‌آ‌موزان در مقاطع مختلف تحصیلی در چندین سال به دست می‌آورند در شیوه برگزاری کنکور متفاوت عمل می‌شود. کنکور به صورت تستی است و گاهی دانش‌آموزان با مواردی مواجه می‌شوند که در طول تحصیل نیاموخته‌اند.

* پشت پرده کنکور چه کسانی سود می‌برند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کلاً کنکور استرس‌زا است و قطعاً پشت این قضیه عده‌ای سود می‌برند. اما در این میان برخی آموزشگاه‌ها و مسؤولان ذی‌ربط و سودجویانی هم هستند که خارج از این گردونه تبلیغ و تکثیر جزوات می‌کنند و با هزینه‌های گزاف به دانش‌آموزان می‌‌فروشند که از این وضعیت دلگیر هستیم و باید خاتمه یابد. 

اسماعیلی اضافه کرد: در کمیسیون تلفیق یک بندی برای تمام مؤسسات و آموزشگاه‌هایی که به هر نحوی فعالیت آموزشی می‌کنند آورده‌ایم تا ملزم به پرداخت مالیات شوند. 

وی افزود: در سیستم آموزش و پرورش برخی فعالیت‌های فوق برنامه، جزوات و کتاب‌های آموزشی مورد تأیید نیست که اینها همان مافیایی هستند که مدارس و دانش‌آموزان را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند و باید برچیده شوند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید مطالبی که معلم بر اساس نظام بودجه‌ای کتاب‌ها تدریس می‌کند، محور قرار گیرد. در حال حاضر حجم انبوهی از مطالب خارج از کتاب را وارد مغز دانش‌آ‌موزان می‌کنیم که باعث سردرگمی و دل‌نگرانی در آنها شده است. 

اسماعیلی افزود: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال سازوکار مناسب در این زمینه هستیم تا بتوانیم دست سودجویان و دلالان را از بازار کنکور قطع کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول