اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

قول نوبخت برای پیگیری اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها/ شاهد کم‌کاری دولت در اجرای قانون هستیم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما برای تعیین تکلیف تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها به صورت حضوری با دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم و قرار شد موضوع را پیگیری کنند تا صندوق توسعه ملی هرچه سریع‌تر جلسه‌ای برگزار کند.

قول نوبخت برای پیگیری اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها/ شاهد کم‌کاری دولت در اجرای قانون هستیم

فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ضرورت اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی از سوی صندوق توسعه ملی گفت: اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی از سوی صندوق توسعه ملی، موضوع بسیار مهم و حیاتی برای کشور است. درحال حاضر علی رغم وجود صراحت‌های قانونی برای این موضوع، شاهدکم‌کاری در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: در طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی که سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تاکید شده، صندوق توسعه ملی به طرح‌های سرمایه‌گذاری ساخت پتروپالایشگاه از محل منابع خود، تنفس خوراک دهد.

*نوبخت قول داد که پیگیر اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها باشد

عباسی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نفت چند طرح ساخت پتروپالایشگاه را به صندوق توسعه ملی معرفی کرده است، ولی صندوق توسعه ملی جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نمی‌دهد. در همین راستا، کمیسیون انرژی مجلس به وزارت نفت و صندوق توسعه ملی نامه زده است. ما به صورت حضوری هم با دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم و قرار شد موضوع را پیگیری کنند تا صندوق توسعه ملی هرچه سریع‌تر جلسه‌ای در این خصوص برگزار کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان تصریح کرد: درحال حاضر که در فروش نفت خام به مشکل خورده‌ایم، باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش نفت و تولید فراورده‌های نفتی حرکت کنیم. اختصاص تسهیلات به بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی از جمله قدم‌های اولیه در این زمینه است. صندوق توسعه هرچه سریع‌تر باید نسبت به این موضوع اقدام کند.

*آیا نوبخت اشتباه خود را در به تعویق انداختن تصویب تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها جبران می‌کند؟

شایان ذکر است که تعیین تکلیف نهایی موضوع تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها در جلسه قبلی صندوق توسعه ملی با مخالفت محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از دستور کار خارج شد و به تعویق افتاد. مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره این موضوع گفت: «در جلسه‌ای که در اوایل مهرماه سال جاری تشکیل شد پرداختن به موضوع تنفس خوراک در دستور جلسه قرار گرفته بود. آقای زنگنه درباره ضرورت تعیین سهم سالانه تنفس خوراک نکات خود را بیان کرده و جدول پیشنهادی وزارت نفت در این باره را ارائه کردند، اما آقای نوبخت با این موضوع مخالفت کردند و با مخالفت آقای روحانی این موضوع باز هم تعیین تکلیف نشد تا اجرای این قانون همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد».

حال باید دید رئیس سازمان برنامه و بودجه که باعث تعویق افتادن مجدد این طرح برای 6 ماه شده است، چه اقدامی برای تعیین تکلیف تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها در جلسه صندوق توسعه ملی خواهد کرد. با توجه به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای ساخت پالایشگاه به نظر می‌رسد هر روز تاخیر در تصویب تنفس خوراک، عقبگرد در مسیر رهایی از خام‌فروشی نفت محسوب می‌شود که دولت می‌تواند از آن جلوگیری کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول