اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

طرز تهیه چهار شیرینی عید

کم کم با نزدیک شدن به سال 1400 و فرارسیدن نوروز خانم های خانه‌دار به فکر فراهم کردن شیرینی عید و سورسات سفره هفت سین هستند.

طرز تهیه چهار شیرینی عید

شیرینی های سنتی مثل گز و سوهان و پولکی مورد استقبال ذائقه هر ایرانی است. اگر علاقه مند به خرید اینترنتی این شیرینی ها هستید  به سایت گز آنتیک مراجعه کنید. در این مقاله طرز تهیه گز و همچنین سه نوع دستور پخت شیرینی عید را برایتان آورده ایم.

طرز تهیه گز خانگی، اولین شیرینی عید

مواد لازم

سفیده تخم مرغ: 2 عدد
بادکا یا گلوکز مایع: نصف لیوان دسته دار
شکر: 1 لیوان دسته دار
گلاب اصیل و خوشبو: نصف لیوان دسته دار
مغز پسته خلال شده یا مخلوط مغز بادام و پسته: 2 لیوان دسته دار
آرد: به مقدار لازم

طرز تهیه

گز خانگی یک شیرینی عید می تواند باشد. برای تهیه آن ابتدا شکر و گلاب را روی حرارت با هم حل کنید و در همین حین هم سفیده های تخم مرغ را آنقدر بزنید تا حالت کف پیدا کند.بعد از آماده شدن شربت گلاب، گلوکز مایع را اضافه کنید و در حدود 10 دقیقه به آن اجازه جوشیدن بدهید تا آنجا که غلیظ شده و بین دو انگشت، حالت کش مانند پیدا کند.

وقتی شربت به شکل چسبنده خود رسید، سفیده های تخم مرغ که زده شده بودند را اضافه کرده، و مخلوط کنید. اضافه کردن سفیده ها را به تدریج و با مخلوط کردن کامل، با همزن و دور تند، انجام دهید.در همین حین هم می توانید مغزها را به مخلوط اضافه کنید.

 کار همزدن که تمام شد می توانید گز آماده شده را با قاشق برداشته و در آرد بغلطانید و به شکل گرد آن را در بیاورید. گزها را به مدت دو ساعت در یخچال نگه دارید تا سفت شوند. برای نگهداری طولانی مدت از گزها هم باید ظرف آنها را آرد پاشی کنید. 

 

طرز تهیه قطاب،دومین شیرینی عید
مواد لازم

شکر75 گرم
پـودر نارگیل ۷۵ گرم
مغز بـادام کوبیــده ۲۰۰ گرم
مغز گردو200 گرم
کره ۴۰۰ گرم
شـیر 2 پیمـانه
آرد ۱ کیلو
زرده تخم مرغ 12عدد

طرز تهیه
برای تهیه این شیرینی عید، ۱۰۰ گرم کره را روی حرارت می گذاریم تا آب شود. سـپس آنرا از روی حرارت برداشـته و شیر را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. زرده تخم مرغ ها را نیز اضافه کرده و بعد آرد را به تدریج می افزاییم. سپس آنرا از فر در آورده پودر نارگیـل و شـکر را روی آن می پاشـیم و شـیرینی را سـرو می کنیم .

بقیه کره را نیز افزوده و خمیر را خوب ورز می دهیم. در این مرحله خمیر را روی کاغـذ روغنی پهن کرده، مغز گردو و بـادام را روی تمام سـطح آن می پاشـیم و خمیر را لوله می کنیم و به مدت 20 دقیقه در فر می گذاریم تا بپزد. شیرینی عید شما آماده است.

آموزش کامل شیرینی نان برنجی،سومین شیرینی عید

نان برنجی شیرینی سنتی شهر کرمانشاه است که در این شهر برای پذیرایی در عید نوروز بسیار مرسوم است. این شیرینی را با رعایت کامل نکات می توانید به سادگی در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان برنجی

روغن جامد 160 گرم
پودر قند 58 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
زعفران 1 قاشق سوپ خوری
آرد برنج 260 گرم
پودر هل 1/2 قاشق چایخوری
نمک 1/8قاشق چایخوری
پودرسیاه دانه برای تزیین
گلاب1/2پیمانه

این مقدار مواد برای تهیه حدود یک کیلو نان برنجی مناسب می باشد.

نحوه درست کردن شیرینی نان برنجی

برای آماده کردن این شیرینی عید احتیاج به مواد مرغوب داریم که اصولا از روغن حیوانی استفاده می کنند. در ابتدا  بهتر است روغن را به دمای محیط برسانیم یعنی سرد و یخچالی نباشد، به حالت روان در بیاید که راحت تر با هم زن زده شود. 

پودر قند را به آن اضافه می کنیم و آنقدر می زنیم تا  کمی بافت روغن نرم تر شود. در این مرحله زرده ها را از سفیده جدا می کنیم  بعد زرده تخم مرغ  را یکی یکی به روغن اضافه می کنیم و دوباره با همزن می زنیم. توجه کنید که باید کاملا با هم مخلوط شوند..

سفیده را در ظرفی جدا هم می زنیم تا کاملا سفت شود. اکنون نمک و هل را در آرد برنج می ریزیم. آرد برنج یکی از مهمترین مواد این شیرینی است که در عطر و طعم آن نقش بسزایی دارد. بنابراین بهتر است تازه و مرغوب باشد.

حالا باید  مواد آردی را که با هم مخلوط کردیم چند بار الک کنیم  بعد به مواد خمیرمان اضافه می کنیم.  سپس گلاب و زعفران را نیز مخلوط میکنیم وبا نوک انگشت خمیر را ورز میدهیم تا خمیر کاملا شکل بگیرد.

خمیر آماده شده را به مدت 24 ساعت در یخچال استراحت می دهیم و بعد از این مدت یک ساعت آن را در دمای محیط قرار می دهیم. برای تهیه شیرینی می توانید از قالب مخصوص استفاده کنید و یا آن را با دست شکل دهید.

به اندازه یک عدد گردو از خمیر بردارید و با فشار انگشتان دست کمی خمیر را حالت دهید و با قالب مخصوص نان برنجی یا هر قالب دیگری روی شیرینی را فرم میدهیم و برای تزیین از کمی پودر سیاه دانه برروی آن استفاده می کنیم و در سینی مخصوص فر میچینیم.

بهتر است فر را از یک ربع قبل گرم کنید و روی دمای 150 درجه سانتی گراد بگذارید. شیرینی ها را در قسمت وسط فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید. .همچنین می توانید این شیرینی را به رنگ های متفاوت تهیه کنید به طور مثال به جای زعفران از کاکائو یا پودر قهوه استفاده کنید و در صورت تمایل می توانید از رنگ های خوراکی نیز استفاده کنید. شیرینی عید شما آماده است.

نحوه درست کردن شیرینی دانمارکی

یکی از گزینه های مناسب برای شیرینی عید تهیه شیرینی دانمارکی می باشد.که در ایتدا به تهیه شربت مخصوص می پردازیم.

مواد لازم برای تهیه شربت

۱/۳ پیمانه شکر

۱/۳ پیمانه آب
۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

طرز تهیه

برای تهیه شربت این شیرینی عید، به شکر، آب و زعفران دم کرده نیاز داریم. برای این منظور ابتدا آب و شکر را روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. آن را مدام هم می زنیم تا به غلظت مناسب برسد. در آخر زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و از روی حرارت بر می داریم.

حالا نوبت به تهیه کرم شیرینی می رسد، مواد مورد نیاز برای تهیه کرم میانی شیرینی دانمارکی به شرح زیر می باشد.

مواد لازم برای تهیه کرم میانی

۳ قاشق غذاخوری آرد

۱/۳ پیمانه شکر
۱/۳ پیمانه شیر
کمی وانیل

طرز تهیه

برای تهیه کرم میانی این شیرینی عید، ابتدا شیر را جوش آورده و شکر را به شیر داغ اضافه می کنیم. وقتی که شیر به جوش آمد و شکر به خوبی داخل آن حل شد حرارت را کم می کنیم و آرد را به آن اضافه می کنیم. دقت کنید که مواد را خوب مخلوط کنید تا آرد گوله نشود. وانیل و گلاب را در این مرحله داخل مواد می ریزیم. وقتی که کرم به خوبی سفت شد از روی حرارت برمی داریم و صبر می کنیم تا خنک شود.

مواد لازم برای تهیه خمیر

۲/۵ پیمانه آرد

۱ عدد تخم مرغ
۱/۳ پیمانه روغن مایع
۳ قاشق غذاخوری شکر
۱/۳ پیمانه شیر
۱ قاشق غذاخوری خمیرمایه
کمی وانیل
۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

طرز تهیه

در طرز تهیه این شیرینی عید آمده است که ابتدا پودر خمیر مایه فوری را  داخل یک ظرف می ریزیم. سپس شیر را با ۱ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه می کنیم. روی ظرف را با سلفون یا پارچه تیز بپوشانید و 15 دقیقه در جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه عمل بیاید.

حالا تخم مرغ ها را با همزن برقی می زنیم و شکر و وانیل را به آن اضافه می کنیم. سپس خمیر مایه را که عمل امده است به همراه روغن مایع به مواد اضافه می کنیم و مجددا با همزن مخلوط می کنیم.

اکنون  آرد را به تدریج اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر یکدست شود. توجه داشته باشید که باید خمیری نرم و لطیف به دست بیاید که در عین حال به دست نچسبد. اینبار خمیر را داخل ظرف می ریزیم و روی آن را با پارچه می پوشانیم. به مدت یک ساعت در جای گرم قرار می دهیم تا خمیر ور بیاید.

پس از اینکه خمیر عمل آمد آنرا کمی ورز می دهیم سپس روی یک سطح صاف کمی آرد می پاشیم و خمیر را پهن می کنیم. قطر خمیر باید پس از پهن کردن با وردنه نیم سانتی متر شود. بهتر است خمیر را به شکل یک مربع بزرگ پهن کنیم. پس از پهن کردن خمیر اضافه های آنرا با یک کارد می بریم.

حالا روی خمیر کرم شیرینی را پهن می کنیم و بعد آن را لول می کنیم. بعد خمیر را به صورت مربعی با کارد برش می زنیم و داخل سینی فر می چینیم. حالا به خمیرهای برش داده شده به مدت ۳۰ دقیقه دست نمی زنیم تا استراحت کنند. پس از نیم ساعت روی شیرینی ها را با کنجد تزئین می کنیم و داخل فر قرار می دهیم تا آماده شوند. درانتها برای روی شیرینی ها از مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران استفاده می کنیم.

این شیرینی عید، باید به مدت 30 دقیقه با حرارت 180 درجه سانتی گراد داخل فر بماند. البته بهتر است فر را از قبل گرم کرده باشید. وقتی که روی شیرینی ها طلایی شد سینی را از فر خارج می کنیم و شربت زعفران را روی شیرینی ها می ریزیم.  

معمولا وقتی شیرینی عید را خودتان در خانه تهیه می کنید خیالتان از بابت سالم بودن آن راحت است و دیگر نگران خامه و حجم کالری آن نخواهید بود. شیرینی سبک و سالمی که پای ثابت تعطیلات عیدتان خواهد بود. امیدواریم از این خواندن این مطالب لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول