اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی 20 اسفند برگزار می‌شود/ 30 میلیون سهامدار عدالت تصمیم می‌گیرند

مجمع عمومی سراسری همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت 20 اسفند ماه سال جاری برگزار و 30 میلیون سهامدار برای مدیریت شرکت‌های استانی تصمیم‌گیری می‌کنند.

مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی 20 اسفند برگزار می‌شود/ 30 میلیون سهامدار عدالت تصمیم می‌گیرند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با توجه به آزادسازی سهام عدالت که در پی فرمان مقام معظم رهبری در 9 اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت، 49 میلیون سهامدار عدالت به مدت یک و نیم ماه فرصت داشتند تا دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم را برای دارایی‌های خود در سهام عدالت برگزینند که از این تعداد حدود 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند. به این معنا که بعد از آزادسازی سهام عدالت به صورت کامل، پرتفوی سهام عدالت در اختیار آنها قرار گرفته و رأساً می‌توانند نسبت به مدیریت پرتفو و ترکیب دارایی‌ خود اقدام کنند.

همچنین باقیمانده سهامداران عدالت که حدود 30 میلیون نفر بودند روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و یا کسانی که اصلاً وارد گزینه انتخاب نشدند، به صورت پیش فرض روش مدیریت غیرمستقیم برایشان در نظر گرفته شد و در حال حاضر 30 میلیون سهامدار عدالت درواقع عضو 31 شرکت استانی سهام عدالت قرار دارند که تاکنون حدود 28 شرکت استانی در بورس پذیرش شده و حتی نماد بیش از 20 شرکت سرمایه گذاری استانی نیز در بورس درج و قابل معامله شده است و پیش از این 16 شرکت سرمایه گذاری استانی در زمینه سهام عدالت مجمع عمومی خود را برگزار کرده بودند که با توجه به این که به حد نصاب 50 درصد بعلاوه یک رأی نرسیده بودند، مجمع آنها ثبت نشد و بر اساس قانون تجارت در دومین دور برگزاری مجامع این شرکت‌ها که در 20 اسفند به صورت همزمان برای همه شرکت‌ها برگزار می‌شود، مجامع آنها با هر تعداد رأی اکثریت پیدا می‌کند.

سهام عدالت که با هدف توانمندسازی دهک‌های کم درآمد جامعه طراحی شده و راهی برای تحقق ع دالت اجتماعی که از شعارهای مهم انقلاب به شمار می‌رود، هم اکنون به یکی از گزینه‌های مهم اقتصاد کشور تبدیل شده به گونه‌ای که ارزش پرتفوی کل سهام عدالت بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و درواقع یکی از بزرگ‌ترین انتخابات کشور برای انتخاب اعضای هیأت مدیره در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت در 20 اسفند سال جاری برگزار می‌شود که این هم در نوع خود یکی از میدان‌های مهم تمرین دموکراسی و در نظر گرفتن رأی مردم به شمار می‌رود.

برای مشارکت مردم و سهامداران عدالت در این مجامع لازم است ابتدا سهامداران عدالت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت نام کنند که در این سامانه اطلاعات فردی سهامداران، موبایل به نام فرد و شماره حساب وی گرفته می‌شود و این مبنای واریز سودهای آینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به شمار می‌رود و یکی از پیش نیازهای مشارکت در انتخابات هیأت مدیره به شمار می‌رود، بنابراین تمام کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند لازم است وارد سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام شده و ثبت نام  کنند و خوشبختانه امکاناتی فراهم شده است که ثبت نام و احراز هویت در این سامانه رایگان شده است. بنابراین سهامداران عدالت باید از این فرصت استفاده کرده و در سجام ثبت نام کنند.

با توجه به این که طبق مصوبه شورای عالی بورس، هیات مدیره شرکتهای استانی سهام عدالت 30 درصد پرتفوی سهام عدالت را در اختیار خواهند داشت تا با خرید و فروش سهام و انتخاب ترکیب بهینه پرتفوی سهام میزان سود شرکتها را افزایش دهند و در پروژه‌های استانی اولویت دار سرمایه‌گذاری کنند، بنابر این، انتخاب افراد باسواد،‌کاردان،‌باتجربه و پاک دست در مدیریت شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باعث می‌شود، علاوه بر سود بیشتر سهامداران، گامی در جهت توسعه استان هم برداشته شود.

ارزش پرتفوی سهام عدالت استانی از حداقل 5 هزار میلیارد تومان تا حد اکثر 30 هزار میلیارد تومان است و تعداد سهامداران استانی نیز از 500 هزار نفر تا 2.5 میلیون نفر است،‌بنابر این اهمیت سهام عدالت و انتخابات مجمع عمومی این شرکتها باید روشن شود. 

به گزارش فارس، قانون‌گذار با طراحی که از سهام عدالت انجام داده و همچنین آزادسازی مرحله به مرحله سهام عدالت تأکید بر این دارد که مردم به جای فروش یک جای سهام عدالت، این دارایی باارزش را نگهداری کنند و از منافع و عایدی آینده آن مانند سود و افزایش قیمت سهام و همچنین حق تقدم‌هایی که به سهام تعلق می‌گیرد استفاده کنند و اتفاقا آمار فروش سهام عدالت در 5 ماه گذشته نشان می‌دهد تعداد اندکی در حدود 30 درصد اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند و اکثریت سهامداران ترجیح داده‌اند به سهامداری و نگه داشتن سهام خود اقدام کنند، زیرا سهام عدالت مانند باغی از انواع درختان میوه است که کم کم به بار نشسته و در هر فصل میوه خاصی از این باغ می‌توان چید.

از طرفی همه کارشناسان اعتقاد دارند اگر سهامداران عدالت بخواهند به یکباره بخواهند سهام خود را بفروشند، این تقاضا برای فروش باعث افت قیمت سهام و به زیان سهامداران خواهد شد. در حال حاضر طبق قانون سهامداران عدالت می‌توانند تا 60 درصد از سهام عدالت خود را بفروشند و قرار بود 40 درصد دیگر نیز در بهمن ماه آزاد شود، اما با توجه به ریزش پیاپی شاخص بورس دولت تصمیم گرفت برای حفظ منافع سهامداران عدالت فعلا 40 درصد باقیمانده را آ‌زاد نکند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول