اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

منتظری کسی بود که وقتی اسناد جنایت یک قاتل را به او نشان دادند گفت مهم نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عزل منتظری از قائم مقامی رهبری، گفت:‌ایشان کسی است که وقتی اسناد جنایت فردی را به او نشان می‌دهند می‌گوید مهم نیست و چنین کسی قرار است رهبر شود، در این صورت چه بلایی سر یک کشور می‌آمد.

منتظری کسی بود که وقتی اسناد جنایت یک قاتل را به او نشان دادند گفت مهم نیست

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه در انتهای دهه ۶۰ ما شاهد تحولاتی هستیم که فصل جدیدی را در تاریخ کشور می‌گشاید، گفت: پایان جنگ، رحلت امام(ره)، موضوع جانشینی ایشان و همچنین فروپاشی شوروی از جمله اینهاست. البته حضرت امام(ره) قبل از رحلت‌شان کار بزرگی انجام دادند و آن قصه جانشینی و جایگزینی بود، چون تا قبل از آن مرحوم منتظری به عنوان قائم‌مقام رهبری شناخته شده بود. 

این چهره سیاسی در ادامه تصریح کرد: در یک آمدوشدی که بعدها معلوم شد چند سال طول کشیده و مطالبی رد و بدل می‌شده و امام(ره) انذارهایی داشتند که آقای منتظری خودشان را در قواره جایگاهی که بناست قرار گیرند تنظیم کنند که مؤثر واقع نشد، و در نهایت منجر به آن نامه ششم فروردین سال  ۶۸ شد که اتفاق مهم و تکان‌دهنده‌ای بود. مسئله دیگر موضوع جایگزینی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود که خوب معلوم شد که امام(ره) چندبار در زمان حیات‌شان به ایشان اشاره کرده بودند و آقای هاشمی و دیگران شهادت دادند. 

وی همچنین یادآور شد: لذا در یک فرآیند قانونی و دموکراتیک در مجلس خبرگان همه حرف‌ها زده شد که رهبری شورایی باشد یا تک رهبری و در نهایت به این نتیجه رسیدند که حضرت آقا شایسته‌ترین رهبر است و با رأی بالایی در خبرگان انتخاب شدند، این اتفاق هم اتفاق بزرگی برای کسانی بود که از بیرون دندان تیز کرده بودند و تصور می‌کردند به سبک خیلی از کشورها که وقتی رهبر مؤسس از دنیا برود همه چیز به هم می‌ریزد اما دیدند که نه همه چیز سر جای خودش است و نظام یک سیر طبیعی و عادی پیدا کرده و این هم واقعه مهمی بود. 

صفارهرندی با اشاره به اینکه واقعه مهم دیگر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که البته دفعتا نبود و حضرت امام(ره) پیش‌بینی آن را کرده بودند، گفت: این اتفاق هم آثار خودش را در محیط داخلی ما گذاشت، هم بر روی چپ‌های مارکسیستی که در حواشی محیط سیاسی کشور بودند و هم بر جناحی که در درون ما جناح انقلابی مسلمان و حتی با پسوند پیرو خط امام معرفی می‌شد و دوست داشت آن را چپ صدا بزنند، اینها هم دچار یک بازگشتی شدند و ما مقدمه یک نوع تجدیدنظر در احوال‌شان را در دهه دوم انقلاب شاهد هستیم. 

مشاور فرمانده‌کل سپاه در پاسخ به این سؤال که آیا عزل آقای منتظری یک اقدام فراقانونی نبوده است، اظهار کرد: این تفویض امام(ره) بوده که برخی از شئون خودش را به آقای منتظری ارجاع می‌داد امام(ره) خودش این مشروعیت را بخشیده بود و خودش همان مشروعیت را گرفت. اما یک مستندی با عنوان «قائم مقام» ساخته شده که چون مستند است قرائت رسمی و غیررسمی در آن معنا ندارد، در آنجا همه جزئیات داستان مطرح می‌شود و من توصیه می‌کنم حتما آن را ببینید، چون درواقع قصه آقای منتظری از بعد از برخورد نظام با آقای سیدمهدی هاشمی با گذشته متفاوت می‌شود. 

صفارهرندی با تأکید بر اینکه البته یک زمینه‌هایی وجود داشت و همان موقع که انتخاب شدند امام(ره) یک مقدار دغدغه داشتند که آقای منتظری آیا کشش چنین چیزی را دارند یا نه، ولی گفتند خبرگان تصمیم گرفتند، یادآور شد: مهدی هاشمی پیش ایشان آنقدر عزیز بود که وقتی اسناد رفتارهای مهدی هاشمی را به ایشان نشان می‌دهند که علاوه بر قتل مرحوم شمس‌آبادی افراد دیگری را هم به تبع آن کشته و بعد از انقلاب دارودسته او، مهندس بحرینیان و دیگران را هم کشتند جای اینکه شوکه شوند می‌گویند خوب راجع به همه یک نقطه ضعف‌هایی هست در مورد ایشان هم وجود دارد. 

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در سپاه هم کسانی بودند که نه به خاطر دفاع از مسائل فکری بلکه به واسطه عملیات‌های مهدی هاشمی با وی هم ‌پرونده شده بودند، گفت: وقتی گروهی جنایتکار دست‌شان رو می‌شود و سلاح‌ها و مهماتی که انباشته کرده بودند از کف خانه‌ای کشف می‌شود، معلوم است که موضوع‌شان سیاسی نیست این جریان فتنه‌گری است که باید با آن برخورد شود.  

وی ادامه داد: از آقای منتظری خیلی عجیب بود. امام(ره) به ایشان می‌گویند به شما التماس می‌کنم از این حمایت‌تان دست بردارید و ایشان قبول نمی‌کند، فرزند ایشان آقای احمد منتظری هم در عین دفاع از از پدر اذعان می‌کند که هر کسی نقطه ضعفی دارد و نقطه ضعف ایشان سیدمهدی هاشمی بود البته برای جوانان باید عرض کنم منظور فرزند آقای هاشمی رفسنجانی نیست و به ایشان باید جداگانه بپردازیم.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سؤال که «آیا به گناه یک نفر باید فرد دیگری عزل شود» تصریح کرد: ایشان کسی است که وقتی اسناد جنایت فردی را به او نشان می‌دهند می‌گوید مهم نیست و چنین کسی قرار است رهبر شود، در این صورت چه بلایی سر یک کشور می‌آمد چنین کسی قرار بود مقدرات کشور را در دست بگیرد، در مورد آقای منتظری این مورد اتفاق افتاد که خانه ایشان علاوه بر مهدی هاشمی و شاید از همان مجرا محل ارتباطات افرادی شد که با انقلاب مسئله داشتند از منافقان گرفته تا  لیبرال‌ها، نهضت آزادی، جبهه ملی و امثالهم، هشدار امام این بود که خانه خودت را از آمدوشد این افراد پاک کن، شما قرار است رهبر باشید و آقای منتظری زیر بار نمی‌رفتند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم در پاسخ به این سؤال که «انگار از جایی جریان‌‌های انقلاب به سمتی می‌رود که یک اسلام‌گرایی افراطی و به نسبت تعریف شده وجود دارد و هر کسی با آن زاویه دارد باید حذف شود» توضیح داد: اینکه آقای منتظری عزل شدند را با خوانش امروز می‌گوئیم، چیزی که در آن زمان مردم شنیدند این بود که آقای منتظری نامه استعفایی خطاب به امام(ره) نوشتند با این مضمون که مرقومه شریفه شما دریافت شد همانطور که شما گفتید من طاقت این کار را ندارم و از اول هم خودم موافق نبودم و خوشحالم. 

سردبیر اسبق روزنامه کیهان همچنین تأکید کرد: حضرت امام(ره) هم در قبول آن استعفا ارشاد و هدایت دوستانه‌ای می‌کند که من توصیه می‌کنم که «بیت‌تان را از افراد ناصالح و ناسالم پاک کنید»، اما این بیتی که ناسالم است یعنی اینکه دستش به خون بیگناه آلوده شده است، برادر سیدمهدی یعنی سیدهادی رئیس دفتر و داماد آقای منتظری بود، ولی خوب عزیز بودن آقای مهدی هاشمی پیش آقای منتظری دست کمی از برادرش نداشت، خیلی پیش او مقرب بود و هر دو در این داستان آلوده به این قضایا بودند. 

وی در پایان یادآور شد: امام نهایت کاری که کرده کسی که در این رتبه از ساده‌لوحی و ساده‌انگاری وعدم مراقبه است را از مظان قرار گرفتن در جایگاه رهبری یک نظام مقدسی مثل جمهوری اسلامی بر حذر داشته، نه به دادگاه معرفی شده، نه محکوم شده، حتی می‌گوید من دوست دارم شما فقیه و معلمی باشید که حوزه‌های علمیه از شما بهره‌مند شوند اما ایشان را محصور نکرده، منتهی توصیه می‌کنند چون آدم ساده‌لوحی هستید در سیاست دخالت نکنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول