اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

معتبرترین دانشمند گرجستان درگذشت

«آکادمیسین تاماز گامقرلیدزه»، که از او به عنوان «معتبرترین و مشهورترین دانشمند گرجی» یاد می‌کردند در ۹۱ سالگی درگذشت.

معتبرترین دانشمند گرجستان درگذشت

به گزارش خبرگزاری فارس، ، «آکادمیسین تاماز گامقرلیدزه» معتبرترین دانشمند گرجی در ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ در ۹۱ سالگی درگذشت. تاماز گامقرلیدزه برای مدت طولانی ریاست انستیتوی شرق شناسی تفلیس به نام گیورگی تسرتلی و تا پایان عمر ریاست شورای علمی این مؤسسه را بر عهده داشت.

وی که جوایز و مدال‌های معتبر علمی متعددی را به خود اختصاص داده است، از زمان اتحاد جماهیر شوروی، مشهورترین و معتبرترین دانشمند گرجی در جهان بود و بسیاری از دانشمندان گرجی را تربیت کرده است.

گامقرلیدزه همچنین در سال ۲۰۰۵ به عنوان رئیس آکادمی ملی علوم گرجستان انتخاب شد و این سمت را تا سال ۲۰۱۳ حفظ کرد. وی به عنوان عضو افتخاری تعدادی از انجمن‌های علمی معتبر خارج از کشور انتخاب و دکتری افتخاری از سوی دانشگاه‌های بن (آلمان) و شیکاگو (آمریکا) به وی اعطاء شده بود.

وی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ رئیس انجمن زبانشناسی اروپا و در سال های ۱۹۹۰-۱۹۹۱ عضو شورای عالی جمهوری گرجستان بود که در کمیسیون فرهنگ، آموزش و علوم حزب کمونیست گرجستان، در تدوین قانون احیای استقلال دولت گرجستان (۹ آوریل ۱۹۹۱) نقش برجسته داشت.

همچنین وی عضو شورای دولتی جمهوری گرجستان (۱۹۹۲)، نماینده مجلس سوم گرجستان در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۵، رئیس کمیسیون امورخارجه، عضو پارلمان گرجستان چهارم در سال های ۱۹۹۵-۱۹۹۹ و عضو پارلمان گرجستان در پنجمین دوره در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ بود.

یکی از مهمترین آثار استاد در زمینه مطالعات هند و اروپایی جهان بود، تحقیقات بنیادی وی زبان هند و اروپایی و هندو اروپایی است که با همکاری ویاچسلاو ایوانف تألیف شده است (Tt. I-II، ۱۹۸۴). او عضو شورای عالی جمهوری گرجستان (۱۹۹۰-۱۹۹۱) بود. عضو شورای دولتی جمهوری گرجستان (۱۹۹۲) و عضو مجامع سوم ، چهارم و پنجم پارلمان گرجستان (۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴) بود.

پس از مرگ وی به ابتکار وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان میخائیل چخنکلی، جایزه تاماز گامقرلیدزه به دلیل دستاوردهای برجسته و سهم  استاد در زبان شناسی تأسیس شد. علاوه بر این، اعلام شد که کمیته‌ای به نام Tamaz Gamkrelidze در دانشگاه دولتی تفلیس تشکیل شود و اعطای بورسیه تحصیلی برای دانشجویان به نام وی صورت پذیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول