اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

توقف اجرای پروتکل الحاقی در قالب برجام است/قانون اقدام راهبردی پاسخ به نابودی یک طرفه منافع ایران بود

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: بیش از 10 کشور و از جمله آلمان از ایران خواستند که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نکند و این اهمیت این موضوع را برای ‌آنها نشان می‌دهد و این موضع آنها نتیجه ایستادگی و مقاومت ماست؛ چرا که همین‌ها با غنی‌سازی 20 درصد ما هم مخالف بودند.

توقف اجرای پروتکل الحاقی در قالب برجام است/قانون اقدام راهبردی پاسخ به نابودی یک طرفه منافع ایران بود

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ خروج از پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت: آنچه که در مصوبه مجلس در باره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دغدغه نمایندگان بوده است، برداشته شدن تحریم‌ها بود. هدف اصلی این است که تحریم‌ها باید برداشته شود.

وی افزود: البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مشکلات مردم همگی ناشی از تحریم‌ها نیست، حداقل این است که 70 درصد مشکلات مردم به خاطر ناکارآمدی و فساد مسؤولان کشور است. اختلاف‌هایی که وجود دارد، مشکلات گرانی و مشکلاتی که باعث فشار لحظه‌ای به مردم می‌شود. عدم نظارت، مشکل مسکن، مشکلات مواد غذایی مردم به یکباره قند و روغن در بازار کم توزیع می‌شود. برق قطع می‌شود و... همگی مشکلاتی هستند که به نحوه عملکرد مسؤولان بازمی‌گردد و تحریم‌ها 20 الی 30 درصد نقش در مشکلات کشور داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: اگرچه نقش تحریم‌ها در مشکلات کشور 30 درصد است اما همین 30 درصد هم باید حل شود و نباید ما شاهد همین مقدار هم باشیم.

نبویان خاطرنشان کرد: در بحث مذاکره با کشورهای غربی و به طور خاص ‌آمریکا، آقای روحانی و آقای ظریف از سال 82 این کار را آغاز کردند و در سال 92 با ژنو و در سال 94 با برجام آقای روحانی و آقای ظریف این مذاکرات را ختم کردند. یعنی مذاکرات با آمریکا و غرب در باب هسته‌ای با این آقای روحانی و آقای ظریف آغاز و با آقای روحانی و آقای ظریف به پایان رسید.

وی افزود: ادعای آقای روحانی و آقای ظریف این بود که ما فقط زبان دنیا را بلدیم و کس دیگری بلد نیست. کسی تجربه مذاکره ندارد و فقط ما بلد هستیم مشکلات مردم را حل کنیم و همان طور که گفتم شروع کننده و تمام کننده مذاکره با غرب و به طور خاص آمریکا این آقایان بودند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در سال 94 برجام به تصویب رسید و بنا شد تحریم‌ها برداشته شود، اما مسأله اینجاست که تحریم‌ها علیه ایران 4 دسته است. تحریم به بهانه هسته‌ای، تحریم به بهانه موشکی، به بهانه حقوق بشر و به خاطر مسائل منطقه‌ای و به خاطر شهید  حاج قاسم سلیمانی و این سردار بزرگ را به عنوان تروریست معرفی کرده بودند و می‌گفتند شما چون تروریست هستید تحریم می‌شوید.

نبویان خاطرنشان کرد: جالب اینجاست که در حوزه حقوق بشر، عربستان این همه بلا بر سر یمن می‌آورد و مدارس و بیمارستان‌های آنها را بمباران می‌کند و با این همه جنایت مسؤول کمیته حقوق بشر سازمان ملل می‌شود، اما ملت ایران که حقوق بشر را رعایت می‌کند به خاطر حقوق بشر تحریم می‌شود.

وی افزود: حالا در برجام آقای ظریف و آقای روحانی متأسفانه تعهد دادند که 75 درصد تحریم‌ها بماند و بعد بحث فقط بر سر 25 درصد تحریم‌ها یعنی تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای بود و فقط بنا شد تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای برداشته شود و آقای ظریف تعهد داد و امضا کرد که 75 درصد تحریم‌ها بماند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: نکته بعدی اینجاست که تحریم‌های هسته‌ای شامل 4 قسم می‌شود. این 4 بخش عبارت است از آموزش، تجارت، انرژی (صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی) و مهم‌تر از همه تحریم‌های بانکی. در مذاکرات ژنو بنا شد این 4 قسم که از زیرمجموعه تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای بود برداشته شود.

نبویان خاطرنشان کرد: پس از مذاکرات ژنو دو سال آقای ظریف و آقای روحانی مذاکره کردند، در سال 94 آمریکا اعلام کرد که از 4 قسم تحریمی که در بالا به آن اشاره شد، دو قسم را برمی‌دارد. یعنی 12.5 درصد تحریم‌ها که مربوط به مسائل هسته‌ای هم هست باقی می‌ماند. آقای ظریف در ماجرای برجام تعهد داد که 87.5 درصد تحریم‌ها باقی بماند و طبق این توافق بنا شد که 12.5 درصد تحریم‌ها برداشته شود که این 12.5 درصد شامل تحریم‌های بانکی و تحریم‌های نفتی می‌شود.

وی افزود: آمریکا پس از این مجددا شرط جدیدی گذاشت و عنوان کرد که من همین دو قسمت از تحریم‌ها‌ را هم به شرطی برمی‌دارم که اول ایران تعهدات هسته‌ای خود در برجام را انجام دهد. به عنوان مثال ایران رآکتور اراک را بتن‌ریزی و نابود کند، در سایت فردو را ببندد و... که باز هم آقای ظریف پذیرفت و این کار را انجام دادند و اول ما به تعهداتمان عمل کردیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: آمریکا دوباره شرط جدیدی گذاشت و گفت که ما به شما اعتماد نداریم که تعهدات‌تان را اجرایی کرده‌اید. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید تأیید و راستی‌آزمایی کند و آقای ظریف هم این شرط را پذیرفت و آژانس هم آمد و تأیید کرد.

نبویان خاطرنشان کرد: بعد نوبت طرف مقابل شد که 12.5 درصد تحریم‌هایی که پذیرفته بودند را بردارند. در برجام واژه‌ای وجود دارد به نام روز اجرا که این روز اجرا 27 دی ماه 94 بود. قرار بر این بود که اوباما که معاون وی جو بایدن بود که امروز رئیس جمهور آمریکاست تحریم‌ها را بردارد و ما امروز در اسفند 99 هستیم؛ یعنی بیش از 5 سال از روز اجرا می‌گذرد.

*دموکرات‌ها تحریم‌ها را برداشتند یا چند برابر کردند؟

وی ادامه داد: من از آقای روحانی و آقای ظریف سؤال می‌کنم که از 27 دی 94 اوباما و بایدنِ دمکرات تحریم‌ها را برداشتند یا چند برابر کردند؟ این مسائل ربطی فقط به ترامپ مربوط نمی‌شود. بایدن و اوباما که بر سر کار بودند و آقای ظریف با آنها پیمان بست و ما با وجود این همه خسارت هسته‌ای که پذیرفتیم آنها مطلقا تحریم‌ها را برنداشتند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: آقای روحانی و آقای ظریف دیدند که 5 سال است ملت ایران تعهدات یکطرفه انجام می‌دهند و غربی‌ها نه تنها تعهداتشان را انجام نمی‌دهند بلکه طلبکارتر شده‌اند و تحریم‌ها را بیشتر کردند و حدود یک سال و نیم پیش دولت برخی از تعهدات خودش را در قالب برجام کاهش داد و غنی‌سازی را از 3.67 درصد به 4.01 افزایش دادند. پیش از آن بنا بود که 300 کیلو ذخیره اورانیوم 3.5 تا 5 درصد ما باشد که این میزان به 2 هزار کیلو افزایش یافت، اما واقعیت اینجاست که این میزان کاهش تعهدات چه مشکلی را برای آمریکا پیش می‌آورد.

نبویان خاطرنشان کرد: مجلسی که برآمده از رأی مردم است، دید که منافع مردم یکطرفه دارد نابود می‌شود و طرف مقابل در توافق به تعهداتش عمل نمی‌کند. به همین خاطر مجلس طرحی را در راستای دفاع از حقوق ملت و برای برداشته شدن تحریم‌ها ارائه کرد و آن طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود.

وی افزود: در این طرح آنچه که بسیار مهم بود یکی رساندن غنی‌سازی اورانیوم به 20 درصد و دوم خروج از پروتکل الحاقی بود. یکی از مصارف اورانیوم با غنای 20 درصد برای ملت ما این است که امروز ما حدود یک میلیون بیمار سرطانی داریم که از رادیو داروهای که در رآکتور تحقیقاتی تهران تولید می‌شود و سوخت این رآکتور اورانیوم 20 درصد است، استفاده می‌کنند و در واقع یک میلیون بیمار سرطانی ما نیازمند سوخت 20 درصد هستند. بحث رادیو داروها یک بحث پزشکی است و غرب اورانیوم با غنای 20 درصد را به ما نمی‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس از 3 اسفند زمان اجرای پروتکل الحاقی در کشور به پایان می‌رسد که به خاطر برخی از نکات حقوقی گفتند زمان آغاز خروج از پروتکل الحاقی به 5 اسفند تغییر کند و طبق این مصوبه دولت ایران موظف است اگر تحریم‌ها تا 5 اسفند برداشته نشود، ایران از پروتکل الحاقی را اجرا نکند.

نبویان خاطرنشان کرد: اگر غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند ما التزامی نداریم که به ملت‌مان آسیب برسانیم و در یک جاده یکطرفه ما به تعهداتمان عمل کنیم و غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند.

وی افزود: پروتکل الحاقی بسیار برای غرب مهم است و اگر ما آن را اجرا نکنیم، بزرگ‌ترین نگرانی برای غرب رقم می‌خورد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: ما در 5 اسفند پروتکل الحاقی را اجرا نخواهیم کرد و بنای خروج از NPT را نداریم. از این گذشته خروج از پروتکل الحاقی به معنای خروج از برجام هم نیست. ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم.

نبویان خاطرنشان کرد: این خروج از پروتکل الحاقی در قالب برجام است و در مواد 36 و 37 آن این موضوع تصریح شده،‌ در ماده 37 برجام آمده که «ایران بیان داشته است چنانچه تحریم‌ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شود، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این بند قلمداد خواهد نمود.»

وی افزود: ما طبق بند 37 برجام می‌خواهیم اجرای برخی از بندهای برجام را می‌خواهیم کاهش دهیم. اشکال این کار چیست؟ ما طبق برجام عمل می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در بند 36 برجام آمده «چنانچه که طرف شاکی معتقد باشد که موضوع مصداق عدم پایبندی اساسی است آن طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات خود وفق برجام قلمداد کند.»

نبویان خاطرنشان کرد: همچنین در بند 13 قطعنامه 2231 که پشتوانه برجام است آمده «این بیانیه ایران را مورد توجه قرار می‌دهد که چنانچه مفاد قطعنامه‌های پیشین در راستای بند 12 همین قطعنامه کلاً یا جزئاً اعمال شوند و تحریم‌ها بازگردد، ایران آن را به عنوان مبنایی برای توقف اجرای تعهدات خود وفق برجام تلقی خواهد کرد.»

وی افزود: تمام کارهای ما در بحث خروج از تعهدات برجام در راستای همین توافقنامه است و همین که ایران طبق قطعنامه 2231 این کارها را انجام می‌دهد، خروج از پروتکل الحاقی هم برای ما مهم است و هم برای غرب، اجرای پروتکل الحاقی یعنی دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی ما و شخصیت‌ها و دانشمندان ما نیز باید در دسترس بازرسان آژانس باشند همچون شهید فخری‌زاده.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: طبق پروتکل الحاقی باید بازرسی‌ها سرزده باشد به عنوان مثال بازرس آژانس می‌رود در نطنز و بعد زنگ می‌زند به آقای صالحی  که من آمده‌ام به ایران و می‌خواهم نطنز را ببینم. بعضا برای این بازرسان روادید نامحدود در نظر گرفته شده و این بازرسان می‌توانند با هر ویزا و روادیدی و بدون خبر و به صورت سرزده می‌توانند به کشور بیایند.

نبویان خاطرنشان کرد: بازرسان آژانس هم از مراکز نظامی و هم از مراکز دانشگاهی ما بازدید داشته و هم دانشمندان ما را به نوعی مورد بازجویی قرار داده‌اند.

وی افزود: همان طور که گفتم خروج ایران از پروتکل الحاقی برای غرب هم بسیار مهم است. تاکنون بیش از 10 کشور به ایران از جمله آلمان پیغام داده‌اند که ایران از پروتکل الحاقی خارج نشود. آلمان عنوان کرده که ایران غنی‌سازی 20 درصد را داشته باشد اما از پروتکل الحاقی خارج نشود.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: غربی‌ها تاکنون می‌گفتند علاوه بر برجام باید در حوزه موشکی هم با ما مذاکره کنید و ایران نباید موشک داشته باشد و در سطح منطقه نیز نباید نفوذ داشته باشد، اما پس از این که مجلس تصویب کرد که ایران از پروتکل الحاقی خارج شود ملت ایران است که دست برتر را دارد و امروز غربی‌ها می‌گویند انجام غنی‌سازی 20 درصد هم برای ایران اشکالی ندارد و ایران از پروتکل الحاقی خارج نشود.

نبویان خاطرنشان کرد: تقاضای این کشورها از ایران و همین طور سفر رئیس سازمان آژانس بین المللی اتمی ایران نتیجه فعال عمل کردن ماست که دشمن را وادار به عقب نشینی کرده است. آقای روحانی و آقای ظریف فریب پیغام و پسغام‌های غربی‌ها را نخورند، به حرف غربی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد.

* اهانت یکی از مسؤولان دستگاه دیپلماسی به رئیس قوه مقننه

وی افزود: چرا برخی از مسؤولان دیپلماسی کشور در جلساتی که مقامات عالی رتبه کشور حضور دارند، به برخی مسؤولان توهین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این که یکی از مسؤولان دیپلماسی کشور به برخی از مقامات کشور و از جمله رئیس قوه مقننه توهین کند و بعد جلسه را ترک کند و در جلسات شورای عالی امنیت ملی شرکت نکند رفتار درستی نیست. چرا این کارها را انجام می‌دهد، از حقوق ملت دفاع کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: با تحریم‌های علیه ملت ایران ظالمانه است و باید برداشته شود و این مسؤولان باید از حقوق مردم دفاع کنند، چرا این افراد حرف‌های غربی‌ها را می‌زنند و در دفاع از غربی‌ها این کارها را انجام می‌دهند؟

نبویان خاطرنشان کرد: مسؤولان ما نه فریب وعده‌های غربی‌ها را بخورند و نه از تهدیدهای آنها بترسند. چرا یکی از مسؤولان کشور دو ماه قبل که ایران غنی سازی 20 درصد را آغاز کرد می‌گفت ترامپ و پمپئو گفته‌اند که اگر ایران غنی سازی 20 درصد را آغاز کند 24 ساعت بعد به ایران حمله خواهد کرد. من نمی‌دانم چرا یکسری مسؤولان ما می‌ترسند؟ ما الان غنی‌سازی 20 درصد را شروع کرده‌ایم، آیا آمریکا به ما حمله کرده است؟ چرا قدرت ملت ایران را باور ندارید؟ چرا اینقدر می‌ترسید؟

وی افزود: این چه وضعیتی است که یکسری مسؤولان یک روز می‌گویند امضای جان کری تضمین است و یک روز می‌گویند امضای بایدن تضمین است، از سوی دیگر این گروه از مسؤولان چرا با یک تشر غرب می‌ترسند؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند نه مذاکره خواهد شد و نه جنگ، چرا این مسؤولان توان ملت ایران را باور ندارند؟

* وضع اقتصادی مردم بد و وضع اقتصادی دولت بسیار خوب است

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، اظهار داشت: وضع اقتصادی ملت ایران بسیار خراب است و 70 درصد آن زیر سر مسئولانی است که از غربی‌ها می‌ترسند و به آنها اعتماد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و اختلاس‌هایی هم که مشاهده می‌شود و در اینجا مجال توضیح بیشتر در مورد آن نیست.

* درآمدهای چند صد میلیون دلاری از فروش بنزین برای دولت

نبویان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در مقابل این وضع بد اقتصادی مردم،‌ وضع دولت بسیار خوب است. امروز فروش نفت ما روزانه حدود یکی میلیون و 200 هزار بشکه است و علاوه بر این ما ماهانه صدها میلیون دلار فروش بنزین به کشورهای همسایه داریم که ارز آن هم به کشور وارد می‌شود و هیچ مشکلی برای انتقال ارز حاصل از فروش بنزین به کشور نداریم. امروز وضعیت منابع ارزی کشور بسیار خوب است و وضع دولت در شرایط فعلی بسیار خوب است. دولت هم از نظر ریالی وضعش بسیار خوب است و هم از نظر ارزی. در حوزه ریالی از بورس می‌گیرد و یا از جاهای دیگر می‌گیرد و وضع ارزی دولت هم فوق‌العاده خوب است.

وی افزود: ما همان طور که گفتم روزی یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت می‌فروشیم و فروش محصولات پتروشیمی ما هم وضعیت فوق‌العاده خوبی دارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: تنها در یک مورد و در یک ماه 10 میلیون دلار محصولات پتروشیمی فقط به یکی از کشورها صادر شده و ارزهای حاصل نیز همه به کشور بازگشته است.

نبویان خاطرنشان کرد: درآمد ارزی دولت در شرایط فعلی سه برابر شده و وقتی وضع دولت از نظر ریالی و ارزی تا به این حد خوب است مشکل کجاست؟ مشکل مدیریت است.

وی افزود: معاون وزیر نفت در کمیسیون اصل نود از آمار بالای صادرات بنزین به صورت ماهانه صحبت می‌کرد و ارز حاصل از این فروش بنزین.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: من آقای روحانی و آقای ظریف را توجه می‌دهم از سال 82 تا سال 84 به غرب اعتماد کردید و فریب خوردید، جمله‌ای که شخص آقای روحانی به کار می‌برد این است که پس از 20 ماه تعلیق همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیشنهاد‌ی که اروپا به ایران داد چیزی شبیه  کاپیتولاسیون بود.

نبویان خاطرنشان کرد: از سال 92 تا  94 بار دیگر اعتماد کردید و گفتید که امضای جان کری و بایدن و اوبامای دمکرات تضمین است و تحریم‌ها برداشته می‌شود. آیا این کار انجام شد؟ آقای روحانی! آقای ظریف! از شما تقاضا داریم که دیگر برای بار سوم فریب نخورید. چند بار فریب خوردن؟ شما فریب می‌خورید، اما خسارتش را ملت ایران می‌دهد.

وی افزود: آقای ظریف! شما با نمایندگان مجلس داد و بیداد می‌کردید، اما با جان کری لبخند می‌زنید. این که درست نیست. آیا به لبخند شما پاسخی دادند؟ تحریم‌ها برداشته شد؟ یا نه. آقای ظریف! شما تعهد دادید که 87.5 درصد تحریم‌ها باقی بماند و تنها 12.5 درصد آن برداشته شود که آن را هم نتوانستید بردارید.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: مشکل ما همان طور که گفتم مشکل سوءمدیریت است و نه تحریم‌ها. باید بگویم نه امضای جان کری تضمین است و نه امضای بایدن، چون هم جان کری و هم بایدن مجموعه دولت اوباما بودند. جان کری وزیر خارجه و بایدن معاون اوباما بودند و اینها تعهد داده بودند که تحریم‌های بانکی برداشته می‌شود. این بایدن همان بایدن است و اگر تعهدی هم بدهد قابل اعتماد نخواهد بود.

نبویان خاطرنشان کرد: تنها راه این است که غربی‌ها در مقام عمل تحریم‌ها را بردارند و ما هم در مقام عمل تعهدات خودمان را انجام خواهیم داد و همگان بدانند که وعده‌ها و امضاهای آمریکا قابل اعتماد نیست. رفع تحریم‌های بانکی یعنی این که دلار و یورو به ایران بیاید نه این که برود به ژنو و در آنجا بماند.

* آزادسازی دارایی‌ها موضوعی جدا از برداشتن تحریم‌هاست

وی افزود: نکته دیگر هم اینجاست که آزادسازی پول‌ها موضوعی غیر از برداشتن تحریم‌هاست. ممکن است آمریکا بگوید دارایی‌های بلوکه شده ایران در یک ک شور آزاد شود، این ربطی به لغو تحریم‌ بانکی ندارد. تحریم بانکی باید برداشته شود نه این که در یک جا دارایی‌های ما آزاد شود. این که یک کشور طلبمان را بدهد به معنای برداشته شدن تحریم‌های بانکی نیست، ما باید هر وقت که بخواهیم با هر کشوری که بخواهیم ارتباط مالی برقرار کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول