اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 10 هزار و 51 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات 9.2 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با ریزش 10 هزار و 51 واحد روبه‌رو شد.

کاهش 10 هزار و 51 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات 9.2 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این هفته روی دور کاهش و ریزش شاخص قرار گرفته، امروز هم با کاهش 10 هزار و 51 واحد به رقم یک میلیون و 222 هزار و 664 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با کاهش 1147 واحد به رقم 437 هزار و 176 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 862 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 263 هزار نوبت معامله و به ارزش 2518 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 6 هزار و 694 میلیارد تومان رسیده هم در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از 9 هزار و 212 میلیار تومان معامله کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند گر چه ریزش شاخص‌ها همگی زیر یک درصد بوده و در واقع نوعی اصلاح به شمار می‌رود.

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی 8.2 درصد، افت کردند اما شاخص کل و شاخص قیمت در معیار هموزن 0.26 درصد کاهش را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور 0.63 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 0.97 درصد ریزش داشت و شاخص بازار دوم با معاملات عمده 0.61 درصد کاهش یافت.


روند یکساله شاخص بورس تهران

نمادهایی که در روزهای قبل شاخص‌ساز بودند امروز همگی در کاهش شاخص مؤثر بودند که می‌توان به نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا، گل‌گهر، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو و هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تأمین را به ترتیب نام برد.

نمادهایی که بیشترین تراکنش را در بورس داشتند امروز شامل لیزینگ پارسیان،‌ملی‌مس ایران، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، کابل البرز، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، تأمین سرمایه امین و فولاد مبارکه اصفهان بوده‌اند.

فرابورس ایران نیز امروز شاهد کاهش 98 واحدی شاخص کل بود، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات به 17 هزار و 402 واحد رسید.


وضعیت امروز پالایش یکم

ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم امروز به 8378 تومان رسیده و هنوز از ارزش 10 هزارتومانی فروش اولیه دولت کمتر است،‌یعنی خریداران این واحدها با 17 درصد زیان رو به رو هستند.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 191 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 912 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 452 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 694 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، سنگ‌آهن گهرزمین، صبا تأمین و مالی اعتباری ملل بیشترین اثر کاهش در شاخص بازار فرابورس را داشته‌اند.

نمادهایی که بیشترین تراکنش را دیده‌اند امروز شامل سپیدار سیستم آسیا، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، رایان هم‌افزا، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی ارومیه، بیمه میهن و نیروگاه زاگرس کوثر بوده‌اند.

به گزارش فارس، کارشناسان معتقدند، عمده سهام موجود در بازار با کاهش پی در پی شاخص بورس ارزنده شده و اصطلاحا حباب آنها خالی شده است و ترس معامله‌گران حقیقی و حقوقی از آینده بازار باعث شده است که صف‌های فروش سهام تشکیل شود و شاخص کل رو به افول باشد، اما در عین حال این نکته را باید در نظر گرفت که در شرایط ریزشی هم افراد حقیقی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به جمع‌آوری سهام در دست مردم می‌کنند.

بنابر این توصیه مکرر کارشناسان به مردم این است که اولاً سرمایه‌گذاری از پس‌انداز صورت گیرد و همراه با مطالعه، مشاوره، تحقیق باشد و ثانیاً در یک چشم‌انداز حداقل 6 ماهه و یا یکساله این کار انجام شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول