اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نوری المالکی: نظام ریاستی برای عراق بهتر است

نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف دوله القانون با تایید اینکه نظام ریاستی برای عراق بهتر از نظام پارلمانی است تصریح کرد که قانون جدید انتخابات موجب تشکیل پارلمانی غیرمنسجم خواهد شد.

نوری المالکی: نظام ریاستی برای عراق بهتر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» و نخست‌وزیر پیشین عراق در گفت‌وگو با یک شبکه ماهواره‌ای به تبیین مواضع خود در خصوص انتخابات زودهنگام، افزایش شمار نیروهای ناتو، میانجی‌گری میان ایران و آمریکا، ظهور رغد صدام، دختر دیکتاتور معدوم عراق و حضور نظامیان خارجی در کشور پرداخت.

با نظارت سازمان ملل مشکلی نداریم با اشراف آن بر انتخابات مخالفیم

وی در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «آفاق» تصریح کرد: ما هیچ اعتراض و مشکلی با نظارت سازمان ملل بر انتخابات نداریم اما به طور کلی با اشراف آن بر انتخابات مخالفیم. مفهوم اشراف این است که سازمان ملل در کلیه جزئیات انتخابات دخالت کند. این امر به معنای گرفتن حق حاکمیت کشور است.

شمار زیادی از نمایندگان عراقی نگران دخالت آمریکا در فرآیند انتخابات کشورشان به بهانه نظارت بین‌المللی بر آن هستند. آنها می‌گویند که مخالف نظارت بین‌المللی و ثبت ملاحظات درباره روند انتخابات نیستند اما این امر باید در چارچوب معقول و مطابق با استانداردهای جهانی صورت گیرد.

قانون جدید انتخابات موجب تشکیل پارلمانی غیرمنسجم می‌شود

المالکی افزود: انتخابات اگر  در وضعیت کنونی برگزار شود، ما را در یک بن‌بست غیرقابل پیش‌بینی فرو خواهد برد. قانون جدید انتخابات، به تشکیل پارلمانی غیرمنسجم منجر خواهد شد.

رئیس ائتلاف دوله القانون توضیح داد که در سایه قانون جدید، فراکسیون‌های بزرگی که قادر به موضع‌گیری و تاثیرگذاری در تصمیمات دولت هستند، از این قدرت محروم می‌شوند.

این سیاستمدار عراقی تصریح کرد: مرجعیت نظام انتخاباتی شفاف و ایمن را خواستار شد نه نظام یا سیستمی مشخص.

نظام ریاستی برای عراق بهتر از نظام پارلمانی است

وی تاکید که نظام ریاستی برای عراق بهتر از نظام پارلمانی است. پس از سقوط نظام سابق در عراق، نه تنها شیعیان که هیچ یک از عراقی‌ها ، هنوز به حقوق خود دست نیافته‌اند. استانهای شیعه‌نشین، حق خود را از پترودلار نگرفته‌اند. ما قانون پترودلار را نهایی کردیم اما دولت‌های متوالی به آن عمل نکردند. اجرای قانون‌های نفت، گاز و توزیع سرمایه‌ها تا به این لحظه، آغاز نشده و این امری خطرناک است.

نوری المالکی تصریح کرد که حکومت بعثی موجب شد که استان‌های جنوبی کشور از نظر سازندگی و خدمات رسانی عقب بمانند. بودجه در تنگنای اختلافات و منازعات قرار دارد و استانهای ما را از محرومیت نجات نخواهد داد.

ظاهر شدن رغد صدام بیشتر به ضرر عربستان است تا به نفع آن

رئیس ائتلاف دوله القانون تاکید کرد: «بعث چیزی بود که رفت و تمام شد و هرگز باز نخواهد گشت. اگر ببینیم که بعث می‌خواهد بازگردد، مواضع دیگری اتخاذ و آنها را پشیمان خواهیم کرد. پیدا شدن سروکله دختر صدام بیانگر وجود مقاصد شوم تغییر ناپذیر مقابل عراق است. ظاهر شدن رغد صدام، یک پیام ضعیف است و شوخی‌ای بیش نیست.»

وی افزود: پدیدار شدن دختر صدام برای عربستان سعودی بیشتر ضرر دارد تا منفعت.

«رغد صدام» دختر دیکتاتور پیشین عراق اخیرا در مصاحبه با شبکه سعودی «العربیه»، سخنانی تحریک آمیز و تفرقه افکنانه به زبان آورد و ضمن تلاش برای تبرئه پدرش از جنایاتش علیه ملت عراق و سایر ملت‌های منطقه  در پاسخ به سوالی درباره تشکیل «دولت سایه» در خارج از عراق به رهبری خودش گفت، همه چیز مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه از ۱۸ سال پیش تاکنون کشورش را ندیده، تصریح کرد:  من از بازگشتم به عراق اطمینان خاطر دارم. آنجا وطن من است. ..در این مرحله که ما در آن هستیم یا در مراحل آینده همه چیز مطرح است و هر چیزی در صحنه سیاسی عراق ممکن است و به این مقدار اکتفا می‌کنم.

بایدن نظامیان آمریکایی را از عراق خارج می‌کند

المالکی در خصوص دولت جدید آمریکا نیز گفت که دولت بایدن با دولت پیشین آمریکا که رویکردش ایجاد جنگ‌ها و بحران‌ها بود، متفاوت است. بایدن از مذاکرات برای حل بحران با ایران استفاده خواهد کرد. اگر آنها از من بخواهند، من آماده‌ام که نقش میانجیگر را میان آمریکا و ایران ایفا کنم. وارد شدن ما به عنوان یکی از طرف‌ها برای آشتی میان ایران آمریکا، به نفع عراق است.

نخست‌وزیر پیشین عراق تصریح کرد که سنی‌ها و کردها نیز نمی‌خواهند که نیروهای آمریکایی در عراق بمانند زیرا حضور آمریکایی‌ها برای هر دوی آنها خطرناک است. تمایل به باقی ماندن آمریکایی‌ها یک امر غیرواقعی است که به سنی‌ها و کردها چسبانده می‌شود اما برای آنها خطرناک است. ما نیازی به نیروهای آمریکایی در عراق نداریم.

وی افزود: مصوبه پارلمان در خصوص اخراج آمریکایی‌ها شکسته شده است. هیچ دلیلی برای بقای آمریکایی‌ها در عراق نیست و ما از نظر نظامی به آنها نیازی نداریم. ما مشکلی با آموزش نظامیان خود اگر منطبق بر قانون اساسی کشور باشد، نداریم.

در خصوص رویکرد دولت بایدن در قبال نظامیان آمریکایی گفت که دولت جدید آمریکا نیروهایش را از عراق خارج خواهد کرد.

وی افزود که دولت عراق ملزم به دفاع از دموکراسی در عراق چه علیه داعش و چه غیر آن است. دولت الکاظمی حق تشکیل کمیته دولتی برای مبارزه با فساد را ندارد زیرا این دولت یک دولت مامور و مکلف است نه دولت قانون اساسی.

اگر به قدرت برسم با تمام توان برای کمک به عراق می‌جنگم

المالکی گفت که اگر به قدرت برسد در سخت‌ترین شرایط برای کمک به عراق می‌جنگد اما برای قدرت و گرفتن پست نخواهد جنگید و از آن دفاع نخواهد کرد.  ضمن اینکه بر اساس قانون انتخابات جدید، پیش می شود که دوله القانون بیش از ۲۵ کرسی پارلمانی را کسب کند.

المالکی اخیرا در گفت‌وگو با شبکه العالم گفته بود که تمایلی برای نخست وزیر شدن مجدد ندارد؛ اما هیچ گاه از پذیرش مسئولیت در راستای خدمت به کشور عراق و مردمش برنمی‌دارد.

«ابواحمد البصری» یکی از اعضای ائتلاف دوله القانون چند هفته پیش با اشاره به افزایش روزافزون محبوبیت نوری المالکی گفت: «طبقات مهمی از جامعه عراق معتقدند که المالکی در مرحله آتی از شانس بیشتری برای رسیدن یه نخست وزیری برخوردار است.»

دو سال پیش، ۲۲ اردیبهشت ۹۷ (۱۲ می ۲۰۱۸) چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سرنگونی رژیم صدام برگزار شد با این حال، تظاهرات سال گذشته باعث شد «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر سابق که بعد از پروسه پیچیده به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، استعفا دهد.

یکی از مطالبات معترضان عراقی طی نزدیک به یک سال گذشته، برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی بود که برای تحقق این امر، قانون انتخابات در این کشور طی ماه‌های گذشته تغییر یافته است.

دولت عراق روز دهم ماه اکتبر سال جاری میلادی (۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۰) را به عنوان موعد انتخابات زود هنگام عراق تعیین کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول