اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

آشفته‌بازار مرغ در کرمان و دست خالی مردم!/مرغ‌های کرمان کجا می‌پرند؟

برای چندمین بار در سال جاری‌ست که بازار مرغ در استان کرمان آشفته شده است و مردم برای خرید مرغ با مشکلاتی مواجه شده‌اند و همچنان رئیس صمت استان کرمان از رفع این مشکلات طی 5 تا 6 روز دیگر خبر می‌دهد.

آشفته‌بازار مرغ در کرمان و دست خالی مردم!/مرغ‌های کرمان کجا می‌پرند؟

کرمان – خبرگزاری فارس؛ مهسا حقانیت: آشفته‌بازار مرغ در استان کرمان از روزهای گذشته آغاز شده و هم‌اکنون به اوج خود رسیده است به‌طوری که گذر هیچ مرغی به اکثر مرغ‌فرشی‌های کرمان نمی‌رسد و خریداران با دست خالی به خانه برمی‌گردند.

در حالی بعضی از مرغ‌فروشان کرمانی مدعی می‌شوند، نبود مرغ در بازار به علت عدم کشتار مرغ در کشتارگاه‌هاست که هم سازمان جهاد کشاورزی و هم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از کشتار مرغ در کشتارگاه‌های سراسر استان و توزیع آن خبر می‌دهند، اما میزان مرغ تولیدی را کمتر از نیاز استان ذکر می‌کنند و دلایلی هم برای این کمبودها دارند.

در عین حال که مرغ از سفره بسیاری از کرمانی‌ها پر کشیده است و مردم نگران تامین گوشت مرغ مورد نیاز خود هستند نکته قابل تامل و عجیبی که خبرنگار فارس در گفت‌وگو با مسؤولان دست‌اندرکار به آن برخورد، این است که بین آمار ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینه مرغ تولیدی در روز شنبه این هفته اختلاف 55 تنی گوشت مرغ وجود دارد.

 

این در حالی‌ست که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفت‌و‌گو با فارس از تحویل 123 تن گوشت مرغ به سازمان صنعت، معدن و تجارت در صبح شنبه این هفته خبر داد، اما رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: فقط 68 تن مرغ در صبح شنبه داشتیم که آن هم بر اساس سرانه در سراسر استان توزیع شده است. 

همسایه‌های کرمان گران‌فروشی می‌کنند

محمد باقری همچنین در توضیح مشکلات بازار مرغ در کرمان می‌گوید: اتفاقی که در زمینه کمبود مرغ افتاده از شهرهای بزرگ و تهران استارت خورده است و این در شرایطی‌ست که ما همچنان تولید گوشت مرغ را در کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه تولید گوشت مرغ در استان کرمان سالانه 45 تا 47 هزار تن است، بیان می‌کند: الان هم روزانه 130 تن گوشت مرغ را تحویل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان می‌دهیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ادامه می‌دهد: در شمال استان کرمان 30 درصد کمبود مرغ داشتیم که با احتساب کمبودهای جنوب استان کرمان این رقم بیشتر هم شده است زیرا بخشی از مرغ مورد نیاز جنوب استان کرمان از شیراز تامین می‌شد، اما حالا با توجه به اینکه شیراز فروش مرغ به جنوب استان کرمان را قطع کرده است، ما باید از سهمیه شمال استان به جنوب هم بدهیم و این امر موجب کمبود بیشتر گوشت مرغ در شمال کرمان شده است.

باقری اضافه می‌کند: مرغ تولیدی در استان کرمان با استان‌های همجوار اختلاف قیمت زیادی دارد به‌طوری که مرغ زنده در استان کرمان 15 هزار و 500 تومان و در استان‌های همجوار 18 هزار تومان است، با این حال به همه تولیدکنندگان کرمانی گفته‌ایم به علت اینکه یارانه می‌گیرید باید مرغ را تحویل بازار با قیمت مصوب بدهید و اگر 50 روز رد شود و مرغ را ندهند، لیست‌شان را رد می‌کنیم.

 

جوجه‌ریزی خوبی در کرمان داشتیم

وی با تاکید بر اینکه نیروهای جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در تمام کشتارگاه‌ها حضور دارند و گوشت مرغ تولیدی را تحویل صنعت، معدن و تجارت می‌دهند، می‌افزاید: 5 کشتارگاه از مجموع 12 کشتارگاه شمال استان کرمان شامگاه جمعه کشتار مرغ نداشته‌اند، اما با این وجود هم ما 123 تن گوشت مرغ را تحویل سازمان صنعت، معدن و تجارت دادیم.

باقری تصریح می‌کند: نیروهای ما شب‌ها در کشتارگاه‌های مرغ حضور دارند و مرغ‌ها را می‌شمارند و تحویل ما می‌دهند و ما هم گوشت مرغ تولیدی را به سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌دهیم و فقط در شامگاه پنج‌شنبه کشتار مرغ تعطیل بوده است و چهارشنبه‌شب و سه‌شنبه شب هفته گذشته به ترتیب 123 تن و 131 تن تولید گوشت مرغ در شمال استان کرمان داشتیم که تحویل سازمان صنعت، معدن تجارت شده است. 

وی خاطرنشان می‌کند: از آنجا که نهاده‌های دامی به اندازه کافی وارد نمی‌شد، جوجه‌ریزی در استان کرمان تا اوایل دی‌ماه سال جاری نسبت به سال گذشته منفی بود، اما از آن زمان به بعد 100 درصد نهاده‌های مورد نیاز تامین شده و جوجه‌ریزی خوب بوده است.

مجوز جوجه‌ریزی به صادرکنندگان مرغ نمی‌دهیم 

باقری با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار برای سراسر کشور اعلام شده است، بیان می‌کند: یزدی‌ها خلاف می‌کنند و می‌گویند قیمت مرغی که مربوط به بازار خودمان هست را بر اساس نظر ستاد تنظیم بازار کشور رعایت می‌کنیم، اما مازاد گوشت مرغ که به کرمان می‌آید را هر قیمتی که خواستند، می‌دهند.

وی از ارسال نامه توسط استاندار کرمان به شیراز و یزد برای ارائه مرغ مورد نیاز استان کرمان با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر مرغ‌دار کرمانی خلاف کند و بخواهد، مرغ تولیدی را به دیگر استان‌ها بفرستد، بنابراین خودش باید اقدام کند و این مرغ به کشتارگاه نمی‌رود و مجوز کشتار نمی‌گیرد بنابراین برای دور بعد مجوز جوجه‌ریزی به او را نمی‌دهیم. 

باقری با اشاره به اینکه ظرفیت تولید مرغ در استان کرمان کم است، اظهار می‌کند: به کشور اعلام کرده‌ایم که سهمیه تولید مرغ برای استان کرمان را بالا ببرند و متقاضی زیادی هم برای تولید مرغ داریم، اما نگاه در این زمینه کشوری است و با توجه به اینکه سالن‌ها از نیاز کشور بالاتر است بنابراین هنوز در این زمینه موافقت نکرده‌اند.

وی بیان می‌کند: به طور متوسط میزان نیاز مصرف گوشت مرغ در یزد برابر با 20 هزار تن است اما 40 هزار تن تولید دارد و تولید گوشت مرغ در شمال کشور هم چند برابر نیاز آنهاست و باید توزیع عادلانه را دنبال کنند.

 
کرمانی‌ها روزانه 220 تن گوشت مرغ می‌خورند 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در گفت‌وگو با فارس بیان می‌کند: ما در استان کرمان روزانه به‌طور متوسط به 200 تا 220 تن گوشت مرغ نیاز داریم و از زمانی که جوجه‌ریزی انجام می‌شود و تا جوجه‌ها تبدیل به مرغ شود به شکل متوسط 45 روز طول می‌کشد.

سید محمد حسینی‌نژاد ادامه می‌دهد: چند شب گذشته که کشتارگاه‌های استان کرمان را رصد کردیم، متوسط 70 تن مرغ کشتار می‌شود که حدود 30 درصد نیاز استان است. 

وی همچنین سازمان صمت را متولی کشتار مرغ می‌داند و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس از پرسید چرا جهاد کشاورزی آمار را 123 تن مرغ اعلام می‌کند، تصریح می‌کند: این را باید از خودشان بپرسید، البته نظارت تا کشتارگاه با جهادکشاورزی است و در کشتارگاه را هم صنعت، معدن و تجارت رصد می‌کند، شاید آنها از منظر اینکه مرغ از مرغداری‌های‌شان بیرون می‌آید تا کشتارگاه و از آنجا تا بازکول کشتارگاه را می‌گویند و من خروجی گوشت مرغ را می‌گویم.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان می‌کند: بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار قرار است گوشت مرغ بر اساس سرانه مصرف استان توزیع شود یعنی اینکه در خیلی از شهرستان‌ها به‌ویژه جنوب استان که تولیدکننده و یا کشتارگاه نداریم هم مرغ توزیع شود.

مرغ تا 5،6 روز دیگر به سفره کرمانی‌ها برمی‌گردد

حسینی‌نژاد اضافه می‌کند: گوشت مرغ بر اساس سرانه و به همان نسبت 30 درصد توزیع می‌شود و همه شهرستان‌ها به لحاظ تامین گوشت مرغ دچار چالش هستند، اما بر اساس قولی که جهاد کشاورزی بر اساس جوجه‌ریزی‌های انجام شده داده است، مرغ‌ها در بازه زمانی پنج، 6 روز آینده به مرحله تولید می‌رسند و مشکل رفع می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤوال که اگر مرغ در شهر کرمان هم توزیع می‌شود پس چرا در بسیاری از مغازه‌ها حتی یک عدد مرغ هم نیست، یادآور می‌شود: در شهر کرمان هم بر اساس سرانه توزیع گوشت مرغ صورت می‌گیرد و در صبح شنبه هم 10 تن گوشت مرغ در شهر کرمان توزیع شده است.

حسینی‌نژاد تصریح می‌کند: یکی از چالش‌های دیگری هم که در زمینه تامین گوشت مرغ مورد نیاز استان کرمان داریم این است که ما در استان خودمان قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را رعایت می‌کنیم، اما استان‌های همجوار رعایت نمی‌کنند بنابراین آنها مرغ تولیدی خود را به ما نمی‌دهند و به‌سمت استان‌هایی می برند که قیمت بالاتری دارند و این هم بحث کمبود گوشت مرغ را تشدید کرده است.

 

نگرانی برای تامین مرغ شب عید در کرمان نداریم 

وی درباره تامین مرغ مورد نیاز شب عید در استان کرمان خاطرنشان می‌کند: قولی که جهاد کشاورزی بر اساس تامین نهاده‌ها و انجام جوجه‌ریزی داده است نه تنها مشکل کمبود گوشت مرغ در استان کرمان تا پنج، 6 روز آینده برطرف می‌شود بلکه برای تامین مرغ شب عید هم مشکلی نداریم، اما با این وجود مصوبه تامین یک هزار تن مرغ سرد را هم از ستاد تنظیم بازار داشتیم و پیگیری می‌کنیم تا کمبود نداشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره قیمت مرغ در روزهای آینده تصریح می‌کند: درخواست ما از ستاد تنظیم بازار این است که ما هم مشابه استان‌های همجوار قیمت‌گذاری مرغ را داشته باشیم و این موضوع را به عنوان دستور کار جلسه این هفته تنظیم بازار استان کرمان می‌آوریم تا بتوانیم کمبود مرغ را در استان برطرف کنیم.

انتهای پیام/80019/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول