اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

میزگرد معلمان حق‌التدریس در «فارس من»؛ حقوق عقب‌‌افتاده را تأدیه کنید

در گفت‌وگو با حامیان کمپین «حق‌التدریس معلمان باید کامل پرداخت شود» مشکلاتشان را بررسی کرده‌ایم.

میزگرد معلمان حق‌التدریس در «فارس من»؛ حقوق عقب‌‌افتاده را تأدیه کنید

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «معلم هستم ۳۰ سال خدمت کردم تا بازنشسته شدم اما برای تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی‌ام مجبور شدم از مهر سال گذشته دوباره به صورت حق‌التدریس آموزش به دانش‌آموزان را آغاز کنم. در این شرایط سخت حقوقمان  نیزبه موقع پرداخت نمی‌شد، آخرین بار بهمن ۹۸ حق‌‌الزحمه‌ی ۵ ماه را یکجا پرداخت کردند. و تا به الان که یکسال می‌گذرد، دریافتی کاملی نداشته‌ایم. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍»



 این سخنان را یکی از معلمان حاضر در جلسه می‌گفت. آن‌ها برای رساندن صدای اعتراض خود به گوش مسئولین به فارس‌من اعتماد کرده و کمپینی با عنوان «حق‌التدریس معلمان باید کامل پرداخت شود» ثبت کرده‌اند. ما نیز به سراغشان رفته و در میزگردی به بررسی مشکلات ‌آن‌ها پرداخته‌ایم. متن زیر حاصل این گفت‌وگو است:


آقای دل‌پسند یکی از حاضران جلسه در ابتدای میزگرد بیان داشت: «با شیوع 
کرونا در کشور، اسفندماه، دانش‌آموزان به دو دسته تقسیم شدند بعضی‌ها روزهای زوج می‌آمدند و بعضی روزهای فرد؛ تا اینکه کلاً آموزش‌ها مجازی شد و در اردیبهشت‌ماه برنامه‌ی شاد توسط آموزش و پرورش برای تدریس به معلمان معرفی گردید.»

وی در ادامه افزود: «ثبت‌نام در شاد برای من که یک معلم بازنشسته بودم خیلی سخت بود و نواقص زیادی مثل سرعت کم و عدم بارگذاری فیلم‌ها با حجم زیاد در آن دیده می‌شد. برای آنکه درس بچه‌ها عقب نماند تدریس را در سایر پیام‌رسان‌ها ادامه دادم. کار آموزش دانش‌آموزان چه در شاد و چه در سایر پیام‌رسان‌ها تا تیرماه ادامه یافت اما ما حقوق خود را نگرفتیم و از طرفی آموزش و پرورش اعلام کرد به دلیل نداشتن کارکرد فقط تدریس ۱۵ روز ماه خرداد را به حساب می‌آوریم و آنچه در ماه‌های گذشته تدریس کرده‌‌ایم را به ما پرداخت نمی‌کنند.»

 

آقای رنجبر یکی دیگر از معلمان حاضر در جلسه بیان‌داشت: « در این مدت ارزش پول ما پایین هم آمده است؛ به عنوان مثال من در اسفندماه در صورت پرداخت معوقاتم می‌توانستم با ۷ میلیون یک تبلت هوشمند برای تدریس به دانش‌آموزان تهیه کنم اکنون قیمت همان تبلت شده، ۱۲ میلیون تومان، از سه ماه تحصیلی سال گذشته فقط ۱۵ روز خرداد پرداخت شده و برای سال جدید که از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌ایم. ما صادقانه تدریس کردیم اگر جایی از کارمان زده‌ایم آموزش و پرورش شفاف بگوید.»

بخشی از سخنان آقای رنجبر نشان از دل پر معلمان از بی توجهی مسئولین آمورش‌وپرورش نسبت به مشکلاتشان است: «برای رسیدن به حقوق‌مان بارها بین مدیران مختلف وزارتخانه پاسکاری شده‌ایم ما دوست نداریم کلاس‌ها تعطیل شود اما تنها راه باقیمانده برای ما همین است و اگرپیگیری‌ها پاسخ ندهد به سراغ شکایت در مراجع قضایی می‌رویم.ما صادقانه به بچه‌ها تدریس کردیم و به تعهدات خود عمل نمودیم تا امتحانات برگزار شود و کارنامه تحصیلی برای دانش‌آموزان سراسرکشور صادر گردد اکنون با چه استنادی حق و حقوق ما نادیده گرفته شده است.»


آقای دل پسند در تکمیل سخنان آقای رنجبر نکاتی را افزودند:«پیش آقای کفراشی مدیرکل بازرسی آموزش و پرورش رفتم و اعتراض خود را به گوش‌شان رساندم؛ ایشان در پاسخ بیان داشتند آقای وزیر دغدغه پرداخت معوقات شما را دارد، اما حرف شفاهی به درد ما نمی‌خورد. ایشان دی‌ماه امسال در اصفهان بیان داشتند، مطالبات حق‌التدریسان نهایتاً تا پایان ماه پرداخت می‌شود اما اکنون بعد از گذشت ۲ ماه از این وعده هنوز هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. »

آقای دلپسند در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: «ما برای رسیدن به حق و حقوق‌مان تنها اهرمی فشاری که داشتیم تعطیلی کلاس‌های درس بود، این‌گونه نیست که ما دغدغه آموزش و تربیت فرزندان مردم را نداشته باشیم اما وقتی وزارتخانه حق و حقوقمان را پرداخت نمی‌‌کند آن هم در این شرایط بد اقتصادی، هیچ اهرم فشاری برای ما جز تعطیلی کلاس‌های درس باقی نمی‌ماند.»


معلمان حق‌التدریس حاضر در جلسه در یک کلام می‌گویند:«حق‌التدریس‌ها ردیف بودجه‌ای مشخصی دارند ولی حقوق‌شان پرداخت نمیشود چگونه‌ است وزارت آموزش و پرورش از طریق صندوق ذخیره فرهنگیان، به وزارت ورزش کمک می‌کند تا مشکلات فدراسیون فوتبال حل شود!اما همین وزارت‌خانه توانایی پرداخت حقوق کارکنان خویش را ندارد.»

معلمان به تبعیض صورت گرفته معترضند. خودشان می‌گویند:«ما معلمان در شرایط کرونایی بر مشکلات‌مان به طور یکسان افزوده شد اما حقوق شاغلان در آموزش و پرورش در زمان موعدش پرداخت می‌شود ولی بازنشستگان حق‌التدریس حقوق خود را دریافت نکرده‌اند در صورتی که همزمان با یک کیفیت و به یک شیوه تدریس کرده‌ایم از طرفی آموزش و پرورش مدارس غیر انتفاعی را ملزم می‌کند تا حقوق معلمان را پرداخت کنند اما خودشان الزامی به پرداخت حق معلمان حق‌التدریس را ندارند. آنقدر در این مدت حرف‌های مدیران وزارتخانه ضد و نقیض شده است که همه گیج شده‌ایم و الان نمی‌دانیم منظور از کارکرد در کلام این مدیران چیست.»



در فارس‌من مردم زیادی برای شنیده شدن صدای مطالبه‌گری‌شان به ما اعتماد کرده‌اند. شما  بزرگترین سرمایه‌ی فارس‌من هستید. ما نیز رسالت خود را در پیگیری سوژه‌ها و مطالبات مردم می‌دانیم.

 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول