اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

این مرد به جوانان شهرش ماهیگیری می‌آموزد!

علیرضا صادقی کسی که از فروش زمین خود و سود زیاد صرف‌نظر کرد و به جایش تبدیل به یک کارآفرین شد و ترجیح داد که با این زمین برای خود و بقیه همشهریان شغل ایجاد کند و در این باره می‌گوید؛ بنده آماده‌ام تا به‌صورت رایگان و عملی پرورش ماهی را به جوانان شهرم آموزش دهم.

این مرد به جوانان شهرش ماهیگیری می‌آموزد!

خبرگزاری فارس مازندران ـ زینب پورمرادی| طی سال‌های اخیر خرید زمین و مسکن تبدیل به آرزویی بزرگ برای جوانان شده، همچنین بیشتر صاحبان مشاغل در املاک استیجاری در حال تلاش برای مالک شدن هستند که به سختی میسر است.

همانطور که می‌دانید قیمت زمین در غرب استان به‌خصوص شهرستان‌های چالوس و رامسر سر به فلک کشیده در پی این افزایش قیمت شاهد افزایش فروش زمین به‌ویژه در روستاییان به غیرشمالی‌ها نیز هستیم. 

اما آقای علیرضا صادقی کسی که از فروش زمین خود و سود زیاد صرف‌نظر کرد و به جایش تبدیل به یک کارآفرین شد.

وی شاغل در زمینه تعمیرات موبایل است، بعد از دریافت ۲ هزار متر زمین مورثی کار پرورش ماهی را آغاز و در حال حاضر صاحب ۸ استخر سرد آبی در روستای عربخیل چالوس است، ماهی قزل‌آلا از خانواده ماهیان آزاد و از گران‌بهاترین ماهیان به شمار می‌رود و همچنین بیشترین میزان امگا۳ را دارد.

*روستاها محور فعالیت اقتصادی هستند 

علیرضا صادقی در گفت‌و‌گو با فارس به نقش سازنده روستاها در رشد اقتصادی اشاره می‌کند و می‌گوید؛ روستاها با داشتن منابع و زیرساخت‌های طبیعی، محور فعالیت اقتصادی هستند، اما برخی از روستاییان با وجود ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و ظرفیت کار برای درآمدزایی به شهر مهاجرت کرده که این مسئله اشتباه بزرگ و ناشی از عدم آگاهی از نحوه امرار معاش و ظرفیت روستا است‌.

وی اضافه می‌کند؛ در این زمینه باید متولیان امر با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای روستاییان و پرداخت وام‌های کم‌بهره برخی از مشکلات بیکاری جوانان را مرتفع و حتی مانع از فروش زمین‌ها برای مهاجرت بیهوده به شهر می‌شود.

صادقی به رشته تحصیلی متفاوت خود اشاره کرده و بیان می‌کند؛ با توجه به اینکه بنده در رشته برق فارغ‌التحصیل شدم ولی بعد از دریافت زمین پدری قصد فروش آن را نداشتم و سعی کردم از همین زمین به نحوه احسن استفاده کنم، به همین خاطر کار تولیدی را شروع،که هم برای خودم و جامعه خدمت کنم و در حال حاضر ۸ استخر با ظرفیت تولید ۴۰ تن در سال راه‌اندازی و همچنین جایگاه ۱۰ استخر دیگر موجود بوده که امیدوارم آن را هم به بهره‌برداری برسانم.

این پرورش‌دهنده ماهی از شروع کارش می‌گوید: در سال ۹۶ با تسهیلاتی از بانک سینا دریافت و مقداری نیز هزینه شخصی این مجموعه را راه‌اندازی کردم و با توجه به مرتعی که دارم در سال‌های آینده این مجموعه را ارتقا خواهم داد.

این کارآفرین چالوسی در ادامه به غذای سالم اشاره داشته و می‌گوید: ماهی یکی از غذاهای سالم و مفید است که سعی می‌کنم بدون هیچ موادی ماهی‌ها را سالم تحویل هموطنانم بدهم تا مردم بتوانند سلامتی خود را حفظ کنند.

صادقی از رضایت مشتریان می‌گوید: فروش بسیار خوبی دارم و تا به امروز هیچکدام از مشتریان اعم از رستوران و خانگی گلایه‌ای از ماهی نداشتند و خوشبختانه روزانه تقاضا زیادتر می شود.

وی بیان می‌کند؛ در حال حاضر ۸ استخر سرد برای پرورش ماهی قزل آلا و در بخش گرم آبی زمینی به مساحت ۶ هزار متر برای پرورش ماهی‌های کپور، امور، فیتوفاک و بیگ‌هد به بهره‌برداری رسیده است.

این کارآفرین درباره مشکلات متعدد جوانان می‌گوید: متأسفانه بیشتر جوانان بعد تحصیل برای منبع درآمد به شهرها مهاجرت و متاسفانه هیچ‌ کسی به آنها نمی‌آموزد که چگونه می‌توانند با استفاده از نعمت‌های خدادادی تولید ثروت کنند.

امیدواریم با ارتقا مجموعه تعداد بیشتری از جوانان روستا مشغول شوند، بنده آماده‌ام تا به‌صورت رایگان و عملی پرورش ماهی را به جوانان شهرم آموزش دهم

 

وی اضافه می‌کند؛ پرداخت وام‌های خوداشتغالی کنار آموزش کارآفرینی به‌ صورت بومی می‌تواند بسیاری از جوانان را از بلاتکلیفی به کارآفرینی سوق دهد، در این مزرعه ۴ نفر مستقیم مشغول به کار هستیم که امیدواریم با ارتقا مجموعه تعداد بیشتری از جوانان روستا مشغول شوند، بنده آماده‌ام تا به‌صورت رایگان و عملی پرورش ماهی را به جوانان شهرم آموزش دهم.

کارآفرین چالوسی خاطرنشان می‌کند: اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید به‌سمت اقتصاد مقاومتی قدم برداریم و فاکتورهایی را که مقام معظم رهبری فرموده‌اند را رعایت کنیم آن‌ زمان می‌توانیم به خودکفایی برسیم باید سبک زندگی‌مان را در جهت پیشرفت کشور و افزایش تولید با توجه ظرفیت‌های موجود تنظیم کنیم.

*افزایش متقاضی صنعت پرورش ماهی در چالوس

در ادامه مصطفی رضوانی رئیس شیلات شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت ضمن حمایت از مولدین و پرورش‌دهندگان انواع ماهیان سردابی و گرمابی در گفت‌وگو با فارس اظهار می‌کند: در سال ۹۹ تولید گوشت سفید با توجه به راه‌اندازی چند مزارع پرورش ماهی در شهرستان چالوس افزایش چشمگیری داشته است.

وی تصریح می‌کند؛ همچنان تعدادی متقاضی برای سرمایه‌گذاری و گسترش صنعت پرورش ماهی در شهرستان چالوس وجود دارد و در حال اخذ مجوز هستند.

رضوانی با اشاره به ۴۴ اشتغال ثابت اضافه می‌کند: در حال حاضر در شهرستان چالوس ۲۳ اشتغال دائم، یک موقت و ۲۰ نفر فصلی که در مجموع ۴۴ نفر در شهرستان چالوس در حوزه پرورش ماهی مشغول به‌کار هستند.

رئیس شیلات در رابطه با کارآفرینی که زمین مورثی را نفروخت و به تولید روی آورد، می‌گوید: برای ما بسیار مایه خرسندی است که شخصی به جای درآمد موقت و یا حتی هدر دادن سرمایه منطقه برای ساخت و ساز، به‌دنبال توسعه پایدار و موفقیت‌آمیز در تمام بخش‌های جامعه است.

وی اظهار می‌کند؛ این کارآفرین ضمن حفظ زمین‌های با ارزش سرمایه‌گذاری در جهت تولید را راه‌اندازی کرده است که علاوه بر اشتغال خود سه شخص دیگر را مشغول به کار کرده است.

رئیس شیلات شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت به ساخت و ساز با توجه به ظرفیت منطقه اشاره و ادامه می‌دهد؛ چندین سال اخیر تعداد بناها و فروش زمین بسیار زیاد بوده که این موضوع نسل‌های آینده را دچار مشکل خواهد کرد.

وی یادآور می‌شود؛ جوانان باید نگاه عمیق‌تری به این مسائل داشته باشند و به سود و بازار موقت که از فروش زمین‌ها به اشخاص غیر بومی دریافت می‌کنند، دل‌خوش نباشند.

رضوانی با اعلام حمایت از مولدین و پرورش دهندگان انواع ماهیان سردابی و گرمابی، : یکی از عمده مشکلات این منطقه درحوزه البرز مرکزی به عنوان منطقه حفاظت شده از نظر سازمان محیط زیست کشور است که این امر اجرای بسیاری از طرح های آبزی پروری را در منطقه، با مشکل مواجه ساخته است.

وی در پایان تاکید می‌کند؛ به‌دلیل سخت‌گیرانه بودن رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی محیط‌زیست، نیاز به تعامل بیشتر از سوی سازمان محیط زیست است تا با تسهیل در امر اجرای طرح‌های تولید و پرورش ماهی، زمینه برای سرمایه‌گذاری بیشتر توسط بخش خصوصی در این در منطقه فراهم شود که در این صورت، سطح تولیدات ماهی و گوشت سفید مورد نیاز بومیان، مسافران و گردشگران در منطقه بیشتر فراهم می‌شود.

*در کنار منبع درآمد به آموزش می پردازم

کارگر ۳۵ ساله شاغل در کارگاه پرورش ماهی دارای مدرک کارشناسی معماری به علت علاقه به کشاورزی در کنار منبع در آمد، آموزش هم می بیند.

مهرداد جهاندار کارگر مشغول در پرورش ماهی آقای صادقی از اکتیو بودن کارفرما خود می گوید: متاسفانه بیشتر جوانان بعد از فارغ التحصیل ناامید از کار به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند، آقای صادقی زمین میلیاردی خود را نفروخت و به تولید پرداخت، وی علاوه بر اینکه بنده و ۳ نفر دیگر را مشغول کرده است با اشتیاق کامل کار پرورش ماهی را به ما آموزش می دهند.

وی می افزاید: آقای صادقی ایده های زیادی برای زمین های باقیمانده دارد و بسیار به این کار علاقمند هستند به طوری که شبانه هم چند ساعتی وقت خود را در مزرعه می گذراند.

 

به گزارش فارس؛ ایجاد اشتغال به جای خرید و فروش زمین و در پی آن کمک به جهش در تولید مسیری است که باید الگوی همه جوانان باشد چرا که در پی اجرای این طرح، زمینه اشتغال بسیاری از بیکاران در منطقه به‌وجود می‌آید.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول