اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پیرمراد داراب، محل تجدید میثاق با شهدا

بقعه سید علاء‌الدین حسین معروف به پیرمراد در داراب، محلی برای انس و تجدید میثاق با شهدای راه حق است.

پیرمراد داراب، محل تجدید میثاق با شهدا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، وجود با برکت امامزادگان در سراسر استان فارس، علاوه بر اینکه محلی است برای عبادت و تقرب و تقویت معنویات، در تقویت بعد گردشگری مذهبی و توسعه صنعت توریسم نیز بسیار موثر است.

در فاصله پنج کیلومتری جنوب غربی شهر داراب فارس و در کنار راه آسفالته قدیم داراب به شیراز بقعه‌ای قرار دارد که متعلق به سید علاء الدین حسین(ع)، از نوادگان امام هادی(ع) مشهور به پیرمراد است.

بنایی زیبا، با گنبدی فیروزه‌ای و دو مناره و گلدسته بلند که از دور و نزدیک ابهتی خاص دارد و نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ساختمان قدیمی که از گل و خشت ساخته شده بود در سال ۱۳۴۱ بازسازی و دو سال پس از آن گنبد و گلدسته‌ها نیز ساخته شد و در سال ۶۴ نیز ساختمان جدید احداث و اطراف آن نیز جهت اقامت زوار مهمانسرایی ایجاد شده است.

بسیاری از ظرافت‌های معماری ایرانی اسلامی، در این بنا قابل مشاهده و گچ‌بری و آینه‌کاری درون بنا نیز بسیار چشم‌نواز است.

محوطه وسیع امام‌زاده محل خوبی برای برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌های فرهنگی است که معمولا نیز شاهد این گونه برنامه‌ها در محل امامزاده پیرمراد هستیم.

همجواری شهدای گلگون‌کفن شهر داراب با این امامزاده نیز بر دوچندان شدن زائران این بقعه افزوده، علاوه بر این، قبور مطهر شهدا زیبایی و معنویت فضا را نیز چند برابر کرده است.

کوه کوچکی به حیات این امامزاده متصل است که دارای حفره‌ای در بدنه خود می‌باشد که تا بالای آن ادامه دارد، به این سوراخ یا حفره در اصطلاح محلی کت حلال و حرام می‌گویند.

همچنین بر بلندای کوهی که امامزاده پیرمراد داراب در پایین آن قرار گرفته، ویرانه‌ای از قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که به پشت قلعه معروف است.

این بقعه مبارکه، همواره مورد توجه عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت بوده و سالانه افراد زیادی از داراب و سایر شهرهای استان فارس و استان‌های همجوار جهت زیارت و بازدید از این مکان زیارتی تاریخی به این محل مراجعه دارند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول