اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

بلیت قطار برای عید گران نمی‌شود/عودت 133 میلیارد تومان وجوه بلیت به خریداران در کرونا

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش فروش اینترنتی بلیت قطار از پنجم اسفند گفت: قیمت بلیت قطار برای نوروز 1400 افزایش نمی‌یابد.

بلیت قطار برای عید گران نمی‌شود/عودت 133 میلیارد تومان وجوه بلیت به خریداران در کرونا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید رسولی امروز در نشست خبری با بیان اینکه طرح سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند ۹۹ آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین 1400 ادامه دارد، اظهار داشت: از ماه گذشته با ابلاغی ستاد سفرهای نوروزی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه پیش فروش بلیت قطار به صورت اینترنتی از روز پنجم اسفندماه آغاز می‌شود، گفت: برای ایام نوروز روزانه ۲۳۰ قطار پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای این ۲۱ روز ۴۷۲۷ قطار خدمت رسانی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در کل 21 روز نوروز امسال ۴۷۲۷ قطار خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی گفت: در این ایام روزانه بیش از ۱۰۳ هزار نفر مسافر توسط شبکه ریلی جابه‌جا می‌شود.

وی اظهار کرد: پیش بینی شده است در نوروز 1400 جمعا نفر 2 میلیون و 176 هزار نفر ظرفیت قطار ایجاد شود.

* عودت 133 میلیارد تومان وجوه استردادی به خریداران در ایام کرونا

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت:‌در دوران شیوع کرونا یک میلیون و 483 صندلی مسترد شد که مربوط به نوروز 1399 بود که بدین ترتیب 133 میلیارد تومان وجوه استردادی به خریداران عودت یافت. 

رسولی افزود: در این مدت 19 میلیون سفر کاهش یافت که با احتساب متوسط قیمت هر بلیت 100 هزار تومان، 1988 میلیارد تومان خسارت ناشی از فروش بلیت بود و 29 هزار و 841 قطار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشتیم. 

* استعلام کدملی مسافران در سامانه وزارت بهداشت در سه مرحله 

رسولی بیان کرد: در سه مرحله استعلام کدملی مسافران در سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود که ابتدا در زمان خرید بلیت است. همچنین در روز سفر استعلام صورت می‌گیرد و اگر مثبت باشد، به مسافر اطلاع‌رسانی می‌شود که از حضور مسافر با احترام جلوگیری می‌شود. 

وی افزود: همچنین در زمان مسافرگیری، رؤسای قطار مجددا استعلام کدملی را دارند که اگر مسافر وارد قطار شده باشد شناسایی می‌شود. 

* فقط 15 درصد وام‌های حمایتی شرکت‌های ریلی پرداخت شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 940 میلیارد تومان وام بابت حمایت از شرکت‌ها در ایام کرونا مقرر بود پرداخت شود که 141 میلیارد تومان آن پرداخت شد. حتی ما پذیرفتیم که ضامن شرکت‌های ریلی شویم.

رسولی افزود: برای تسهیلات کرونا بانک ملی و بانک ملت بانک عامل هستند که بخش اصلی کار برعهده بانک ملت است. ما مکرراً از مسئولان بانک پیگیری کردیم و خواهش کردیم سهل‌گیرانه عمل کنند. 

رسولی گفت: امیدواریم به زودی با توافقات صورت گرفته مسئله حل شود و تسهیلات کرونایی تا پایان سال به شرکت‌ها پرداخت شود. 

* رشد 3 درصدی در تناژ 

وی اظهار داشت: در سال جاری نسبت به سال قبل با رشد 3 درصدی در تناژ بار حمل شده و رشد 5 درصدی در تن‌کیلومتر مبدأ -  مقصد مواجه بودیم. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: همچنین در تناژ تخلیه با رشد 8 درصدی و در بهره‌وری لکوموتیو باری با رشد 15 درصدی مواجه بودیم. 

رسولی اظهار داشت: از ابتدای سال تا 30 بهمن 99 در بندر امام خمینی(ره) با رشد 34 درصدی در تن‌کیلومتر و 48 درصدی در تناژ مواجه بودیم. در بندر شهید رجایی رشد 110 درصدی در تن‌کیلومتر و 112 درصدی در تناژ و در بندر امیرآباد رشد 402 درصدی در تن‌کیلومتر و 186 درصدی در تناژ در این ایام محقق شد. 

* در نوروز 1400 افزایش قیمت بلیت نداریم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در پاسخ به قیمت‌گذاری بلیت قطار در ایام نوروز تأکید کرد: هیچ افزایشی در قیمت‌های بلیت قطار در ایام نوروز نداریم.

وی افزود: 95 درصد قاطارهای ما چهار ستاره و سه ستاره باکیفیت هستند و فقط 5 درصد قطارهای ما پنج ستاره هستند که نرخ قطارهای پنج‌ستاره براساس مصوبه شورای عالی ترابری آزاد و طبق عرضه و تقاضا است. 

وی تأکید کرد: نرخ مصوب برای بلیت قطارها شورای عالی ترابری ابلاغ کرده است در طول سال به شرکت‌های ریلی اجازه داده می‌شود هر میزان در نرخ مصوب تخفیف دهند و در ایام پیک سفر هم اجازه دارند تا 30 درصد به نرخ مصوب طبق مصوبه شورای عالی ترابری اضافه کنند. 

وی ادامه داد: اگر مسافران نرخ با تخفیف ایام کم‌سفر را با نرخ ایام پیک مقایسه کنند، تصور نشود که افزایش قیمتی اعمال شده است، بلکه نرخ مصوب در ایام کم‌سفر کاهش یافته است، اما در ایام پرسفر تا 30 درصد اجازه افزایش نرخ مصوب طبق مصوبه شورای عالی ترابری برای شرکت‌ها وجود دارد و در ایام نوروز هیچ افزایش قیمتی نداریم.

وی تأکید کرد: موضوع فروش 50 درصد ظرفیت هر کوپه نیز در ایام نوروز رعایت می‌شود و فقط خانواده‌ها طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا می‌توانند در یک کوپه باشند.

* شناسایی 1600 نفر مسافر کرونایی در مرحله غربالگری

وی گفت: در مرحله غربالگری مسافران برای فروش بلیت، 1500 نفر در زمان استعلام تست آنها مثبت بود که بلیت برای آنها صادر نشد. 

وی گفت: 120 نفر هم زمان سوار شدن قطار مورد استعلام قرار گرفتند که تست آنها مثبت بود و اجازه سفر به آنها داده نشد. جمعاً 1600نفر در مرحله غربالگری شناسایی و پیشگیری از سفر شدند.

* برنامه‌ریزی برای ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در شرق و غرب تهران

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن برای رساندن مسافر به داخل شهرها است نه حاشیه شهرها، چرا ایستگاه راه‌آهن همدان در 14 کیلومتر این شهر ساخته می‌شود تا مسافر سفر دیگری لازم داشته باشد؟

رسولی با بیان اینکه برای کلانشهرها باید ایستگاه‌های بیشتری پیش‌بینی کنیم، گفت: باید حتما ایستگاهی در غرب و شرق تهران داشته باشیم و مسافر سفر یکپارچه و درب به درب داشته باشد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول