اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

بازگشت 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال 97 تا پایان آذر ماه 99 میزان صادرات کشور حدود 63 میلیارد یورو بوده بوده که از این مقدار حدود 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است.

بازگشت 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری، حمید زادبوم امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: فلسفه ایجاد تحریم‌ها  علیه جمهوری اسلامی ایران این است که بتوانند تعامل ما را با جهان خارج کم کنند و الان فقط صادرکنندگان و واردکنندگان در نوک این پیکان کار می‌کنند.

معاون وزر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد کالاهای وارداتی کشور مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است، افزود: این واردات در کشور ما امروز یک ارزش به شمار می‌رود، زیرا چراغ کارخانه‌های ما را روشن نگاه می‌دارد، لذا باید از تجار تقدیر و تشکر کرد. 

زادبوم بیان داشت: علیرغم همه مشکلاتی که از سال 97 وجود داشت و اغلب مشکلات از سال 97 اوج گرفت، اما در سال گذشته بیش از 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که حداقل 50 درصد آن توسط بخش خصوصی صادر شد. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: از 22 فروردین 97 تا پایان آذر ماه حدود 40 میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است، البته 18 میلیارد یورو آن ایفای تعهد نشده است، اما من اطمینان دارم که آن هم به روش‌های مختلف برگشته است. 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 97  تا پایان آذر ماه 99 میزان صادرات کشور حدود 63 میلیارد یورو بوده است که از این مقدار حدود 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است و حدود 50 درصد آن مربوط به استان تهران بوده است و به عبارتی بیش از 20 میلیارد یورو از بازگشت ارز حاصل از صادرات طی مدت مذکور مربوط به استان تهران بوده است. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: این نشان می‌دهد که اقتصاد ما و صادرکنندگان ما فعالیت می‌کنند و باید از آنان تشکر کنیم. 

وی افزود: بیشترین رشد صادرات کشور در سال 99 در  حوزه خشکبار، گیاهان دارویی، ماکارونی، مواد پروتئینی، پوشاک، مواد شوینده، محصولات دارویی، تجهیزات برقی و محصولات برقی بوده است، البته در 10 ماهه امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است که بخشی از آن بر می‌گردد، به شرایط کرونایی و کاهش تقاضای جهانی و تقاضای کشورهای همسایه، اما در عین حال صادرات کار سختی است. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صادرکننده در شرایط سختی در حال کار کردن است، بیان داشت: کار صادرکننده بسیار مشکل است و لذا امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا از صادرکنندگان نمونه‌ای که اتاق بازرگانی تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت انتخاب کرده‌اند، تقدیر و تشکر کنیم. 

وی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران برای حمایت از صادرکنندگان در سال 99 هم تلاش کرد تا اقداماتی را با کمک اتاق‌های بازرگانی استان ها انجام دهد و به زیرساخت‌ها کمک مالی می‌کنیم و 4 درصد نرخ بهره پرداختی صادرکنندگان در سال 99 را پرداخت می‌کنیم و پرونده های آن تا پایان بهمن تشکیل شد و توسط بانک توسعه صادرات و بانک کشاورزی تشکیل شد و مابه التفاوت 4 درصدی را پرداخت خواهیم کرد. 

زادبوم اظهار داشت: کمک به حمل هوایی کالاهای خاص در سال 99 را انجام دادیم، بطوری که 50 درصد هزینه حمل هوایی این کالاها را انجام می‌دهیم. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: معتقدم که هر گونه مقررات زائد بر تجارت، تجارت مان را از ریل خودش خارج می‌کند، یعنی در مقایسه با تجارت بین‌الملل ما از ریل خارج هستیم و هر گونه پرداخت مشوق مستقیم صادراتی و یارانه صادراتی و در مقابل هر گونه مقرراتی که زائد بر تجارت بین المللی باشد، مانند تعهد ارزی طبیعتا انحراف تجارت است، اما شرایط خاص کشور از سال 97 باعث شد که این مقررات باشد، اما ما داریم کمک می کنیم تا با اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون مشکل صادرکنندگان را در زمینه رفع تعهد ارزی حل کنیم . 

وی بیان داشت: ما به عنوان حامی صادرکننده آماده هستیم، مسائل و مشکلات صادرکنندگان را حل و فصل کنیم و انشاء الله در طول زمان در ریل اصلی تجارت قرار بگیریم. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول