اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

سردرگمی مسئولان اقتصادی و ضرر چند میلیاردی کرمانشاه/ علم و ثروت در استان هست اما مدیریت خیر

تعلل و سردرگمی مسئولان اقتصادی استان کرمانشاه باعث شده که خام فروشی «قیر طبیعی» ادامه پیدا کند، این در حالی است که چندی پیش و برای اولین بار در جهان یک جوان کرمانشاهی توانسته بود از قیر، فلزات سنگین استخراج کند، کشفی که پایان خام فروشی قیر طبیعی است، اما هنوز هم اراده‌ای برای اصلاح روند فعلی وجود ندارد.

سردرگمی مسئولان اقتصادی و ضرر چند میلیاردی کرمانشاه/ علم و ثروت در استان هست اما مدیریت خیر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هشتاد سال پیش بود که شرکت بیتومکس قیرطبیعی را در ایران کشف کرد و با همکاری وزارت نفت ایران محصولاتی چون قیر اصلاح شده، انامل، ماستیک و پرایمر تولید می‌کرد. در ابتدای کشف این نوع محصول بدلیل نفتی بودن منبع آن وزارت نفت بر آن مالکیت نموده اما بدلیل بروکراسی اداری جهت صادرات، از زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران خارج و به وزارت صنایع و معادن ایران واگذار شد.

قیرطبیعی در کشورهای محدودی وجود دارد. از قیر در صنایع مختلفی از جمله گل حفاری برای کنترل کردن دیواره چاه، مخلوط کردن با آسفالت جهت سفت کردن و جلوگیری از گچل شده آن همچنین کم کردن ضخامت آسفالت، جوهر پرینتر و رنگ جهت پایدار نمودن جوهر و ریخته‌گری فلزات و لوازم آرایشی و... استفاده می‌شود.

مورخ ۲۵ بهمن ماه بود که «حسین بهرامی» از جوانان نخبه کرمانشاهی با حضور در دفتر خبرگزاری فارس کرمانشاه از استخراج «پنتااکسید وانادیوم» از قیر طبیعی خبر داد. وی که رتبه چهارم کنکور در رشته مهندسی صنعت نفت و فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر است توانسته برای اولین بار در جهان به این تکنولوژی دست یابد که این موضوع باعث شد خبرگزاری فارس پیگیری‌های خود جهت بررسی وضعیت معادن قیرطبیعی در کرمانشاه را آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

استخراج فلزات سنگین از قیر برای اولین بار در جهان

ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، هفت درصد معادن قیرطبیعی دنیا را در خود جا داده است که بیش از ۷۰ درصد این معادن در استان کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب است؛ اما آنچه که اکنون مورد بحث است، نبود کارخانه و صنایع تبدیلی در استان است که همین باعث شده تمامی قیرطبیعی استخراج شده از معادن استان بصورت خام بفروش برسد. اقدامی که خلاف دستورات مقام معظم رهبری است.

مسئولین استان کرمانشاه بارها وعده ایجاد کارخانه جهت صنایع تبدیلی از قیرطبیعی را داده‌اند که متاسفانه تا کنون عملی نشده است که البته رئیس سازمان صمت استان عدم ارسال گزارش تحقیقی شرکت پژوهش مواد معدنی ایران را یکی از موانع اصلی عدم ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی در گیلانغرب می‌داند.

«محسن دارابی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تعداد ۲۶ معدن قیرطبیعی شناسایی شده که عمده آنان فعال است.

وی میزان ذخیره شناسایی شده را ۱۰ میلیون تن اعلام کرد که معدن‌کاران در سال بیش از یک میلیون تن آن را استخراج می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه جهت احداث کارخانه صنایع تبدیلی در حال تلاش هستیم تصریح کرد: چندین سال پیش شرکت پژوهش مواد معدنی ایران مطالعات خود در معادن گیلانغرب را آغاز کرد اما متاسفانه تاکنون نتیجه گزارش مطالعات ارسال نشده است.

دارابی، وجود کارخانه صنایع تبدیلی را یک امر ضروری برای استان جهت پیشگیری از خام فروشی قیرطبیعی دانست و با بیان اینکه احداث کارخانه باعث ایجاد اشتغال برای مردم منطقه خواهد شد، درخصوص مشکلات معدن کاران گفت: دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سازمان صمت است که تا کنون هیچ گونه درخواست بررسی مشکلی از سوی معدن کاران به دبیرخانه ارسال نشده است که درصورت ارسال هرگونه درخواست، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

بخش خصوصی سرمایه گذاری کند

فرماندار شهرستان گیلانغرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در شهرستان ۲۴ معدن قیرطبیعی وجود دارد که ۱۲ معدن فعال است.

کورش محمودیان افزود: از قیرطبیعی می توان بیش از ۸۰ محصول تولید کرد و این نیازمند صنایع تبدیلی در سطح استان و شهرستان است که متاسفانه تا کنون چنین موضوعی محقق نشده است و فقط در حد ۳ محصول در سطح شهرستان تولیدات داریم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید جهت سرمایه گذاری ورود کند گفت: درخواست‌های نیز از مسئولین دولتی جهت احداث کارخانه صنایع تبدیلی داشته‌ایم که هنوز محقق نشده است.

فرماندار گیلانغرب میزان اشتغال در معادن این شهرستان را ۹۵ نفر اعلام و تصریح کرد: این میزان از اشتغال در این حجم از معادن مناسب نیست، لذا وجود صنایع تبدیلی در شهرستان امری ضروری است که می‌تواند در کنار ایجاد اشتغال، مانع از خام فروشی نیز شود.

خانه صنعت: سرمایه گذار هست، دانش نیست!

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: معادن قیرطبیعی در استان بی نظیر است اما متاسفانه فقط خام فروشی می‌شود که در سفر اخیر آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به کرمانشاه، ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان را از ایشان مطالبه کردیم.

جهابخش شکری افزود: موضوع صنایع تبدیلی در قیرطبیعی با دیگر موارد متفاوت است، بعنوان مثال اکنون می‌دانیم که از معادن سنگ آهن می توان چه محصولی را تولید کرد؛ اما متاسفانه هنوز نمی‌دانیم از قیرطبیعی چه محصولی تولید می‌شود، لذا دانشگاه‌ها و دولت باید پای کار بیایند و دانش تولیدات محصول از قیرطبیعی را به سرمایه گذار ارائه کنند؛ سرمایه گذار جهت ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی از قیرطبیعی در استان وجود دارد اما دانش آن وجود ندارد.

معاون استاندار: سرمایه گذار و دانش نداریم!

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بصورت کوتاه‌،گفت: برای صنایع تبدیلی از قیرطبیعی برنامه داریم اما سرمایه گذار و دانش نداریم؛ درصورت وجود سرمایه گذار و دانش آن صدرصد حمایت خواهیم کرد.

نماینده گیلانغرب: وزیر صمت وعده سرمایه گذاری داده است

نماینده مردم شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در گفت و گو با خبرنگار فارس ضمن مهم شمردن موضوع صنایع تبدیلی اظهار داشت: معادن قیرطبیعی در حوزه بنده بسیار است اما متاسفانه این ماده باارزش بصورت خام بفروش می‌رسد و تمامی ارزش افزوده آن از شهرستان و استان خارج می‌شود.

شهریار حیدری افزود: طی صحبت با وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایشان درخواست داشتیم که در شهرستان گیلانغرب سرمایه گذاری شود و ایشان در این خصوص وعده مساعدت داده است.

 

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران باید با مشارکت معدن کاران صنایع تبدیلی را ایجاد کنند،گفت: احداث کارخانه در شهرستان باعث ایجاد اشتغال و ارز آوری می‌شود.

علم و ثروت هست اما مدیریت خیر!

سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نام گرفت. فلسفه این نامگذاری‌ها از سوی رهبر انقلاب این است که جهت کلی و کلان کشور در طی یکسال تعیین و تبیین شود و دولت و تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور موظف و ملزم به اجرای این سیاست‌ها هستند.

جهش تولید در پیوند مستقیم با بخش صنعت کشور است و اساسا نمی‌توان بدون رشد صنعتی کشور، جهشی در تولید را متصور بود. جهش تولید، یک معنای مشخص دارد و آن جهش در تولید کالاهاست و نه خام فروشی مواد اولیه.

خام فروشی و صادرات صنایع معدنی، از دو نظر با سیاست‌های کلان نظام که از سوی رهبری تبیین می‌شود، مغایرت آشکار دارد. رهبری در طول چند دهه گذشته بارها و بارها به صراحت، با خام فروشی مواد معدنی مخالفت کرده‌اند. از جمله این که ایشان در جمع مسئولان دولت یازدهم در بیانات خود بازار نفت را که با یک اشاره قدرت‌ها و در پی آن اقدامات عناصر خبیث منطقه، از ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار می‌رسد را یک بازار غیرقابل اطمینان دانستند و بخش معدن را از بهترین جایگزین‌ها برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی عنوان کردند، البته معظم له اظهار داشتند که در معدن باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و از خام‌فروشی نیز جلوگیری شود.

سخنان معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه را می توان مغایر سیاست‌های کلان کشور در جهش تولید دانست، چراکه ایشان ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی را فقط منوط به وجود سرمایه گذار و دانش می‌داند و نقش مهم دولت در جهش تولید، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام فروشی را نادیده می‌گیرد، درحالی که دولت بعنوان قوه مجریه کشور نقشی ویژه و موثری در این بین دارد که متاسفانه با بی توجهی و کم کاری‌ها، بجای رشد و توسعه صنایع معدنی، شاهد خام فروشی آنان هستیم.

امید است که مسئولان دولتی با تلاشی بیشتر در جهت ایجاد صنایع تبدیلی در استان قدم بردارند و از فروش خام این سرمایه عظیم خدادادی جلوگیری کنند که این امر نه تنها باعث ایجاد اشتغال، بلکه مانع از خروج ارز از کشور و حتی ارز آوری خواهد شد. در واقع علم و ثروت در کرمانشاه وجود دارد اما مدیریت خوب، کاربلد و دقیق خیر!

انتهای پیام/ح/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول