اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اسباب‌بازی‌های ایرانی مالک یک‌سوم بازار!/ فقط کیفیت تولید، اسباب‌بازی خارجی را شکست می‌دهد

مسئول بخش رقابتی جشنواره اسباب‌بازی با بیان اینکه یک‌سوم بازار در دست اسباب‌بازی‌های ایرانی است گفت: خانواده‌ها از اسباب‌بازی باکیفیت ایرانی حمایت می‌کنند.

اسباب‌بازی‌های ایرانی مالک یک‌سوم بازار!/ فقط کیفیت تولید، اسباب‌بازی خارجی را شکست می‌دهد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به صورت آنلاین در حال برگزاری است؛ بزرگ‌ترین رخداد اسباب‌بازی در ایران که ویترینی است برای نمایش آنچه در حوزه ساخت اسباب‌بازی در حال انجام است. در همین رابطه روزنامه جوان گفت‌وگویی با دکتر آیدین مهد‌ی‌زاده، مدرس دانشگاه و مسئول بخش رقابتی جشنواره اسباب‌بازی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


بخش اعظمی از اقتصاد چین با تولید اسباب‌بازی شکل گرفته

- اسباب‌بازی یک محصول چندوجهی است که می‌توان به آن از جنبه‌های مختلف پرداخت، مثلاً از جنبه اقتصادی، تولید اسباب‌بازی به تنهایی بازار بزرگی را تشکیل می‌دهد، در کنار آن اقتصاد کودک، اقتصاد رسانه، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای را داریم.

- اگر به تاریخ رشد اقتصادی چین نگاهی داشته باشیم، خواهیم دید که بخش اعظمی از این اقتصاد با تولید اسباب‌بازی شکل گرفته و بعد‌ها شاخه‌های جدید به آن اضافه شده است.

- در بعد داخلی هم بحث «جهش تولید» و «رونق تولید» را می‌توان در صنعت اسباب‌بازی مشاهده کرد.

اسباب‌بازی وسیله سرگرمی و گذر زمان نیست

- در تولید اسباب‌بازی بحث هنری و رنگ، فرم و زمینه‌های شخصیتی نیز تأثیرگذار است برای همین نمی‌توان از اسباب‌بازی به عنوان یک وسیله گذر زمان یاد کرد.

- من عمداً از واژه «سرگرمی» استفاده نمی‌کنم، چون سرگرمی مقوله‌ای جدی است.

- این تصور وجود داشت که با گسترش فضای مجازی و بازی‌های اینترنتی، اسباب‌بازی‌ها به حاشیه رانده می‌شود، اما اکنون می‌بینیم که بازار اسباب‌بازی هر روز در حال گسترش است و فقط در سایت آمازون حدود ۶ میلیون نوع اسباب‌بازی وجود دارد.

یک‌سوم بازار در دست اسباب‌بازی‌های ایرانی است

- از خرداد ماه سال گذشته، واردات اسباب‌بازی به کشور ممنوع شده است. از طرف دیگر تفاوت ارزش ریال و دلار تأثیر زیادی در کاهش ورود داشته است.

- ما سازندگان اسباب‌بازی داریم که در سال‌های گذشته خودشان واردکننده بوده‌اند و تغییر قیمت ارز باعث شده رو به ساخت اسباب‌بازی بیاورند.

- پیش از این تقریباً ۱۰ درصد از بازار دست اسباب‌بازی‌های ایرانی بود ولی از سال گذشته تا به امروز می‌توان گفت با یک جهش روبه‌رو شده‌ایم و یک‌سوم بازار در دست اسباب‌بازی‌های ایرانی است.

- ما باید تا دو سال دیگر به حداقل ۵۰ درصد سهم بازار برسیم.

کیفیت اسباب‌بازی ایرانی بهتر از نمونه‌های خارجی است

- مشکل ما در حوزه اسباب‌بازی، کیفیت نیست. از سال گذشته بحث جهش کیفیت را دنبال کرده و امروز به جایگاه خوبی رسیده‌ایم و حتی کیفیت اسباب‌بازی ایرانی مخصوصاً در اسباب‌بازی‌های فلزی و پلیمری، بهتر از نمونه‌های خارجی است.

- مشکل ما در کمیت تولیدات است. از سوی دیگر تولیدکننده خارجی سال‌هاست در بازار سابقه حضور رسانه‌ها را با خود دارد.

تصاویر غربی روی اسباب‌بازی‌ها باعث بالارفتن فروش نمی‌شود

- این اشتباه است که برخی فکر می‌کنند اگر تصاویر اروپایی روی اسباب‌بازی‌ها باشد، مردم حتماً آن را می‌خرند.

- از نظر علمی چنین چیزی ثابت نشده که طراحی و تصاویر غربی باعث استقبال و بالارفتن فروش می‌شود.

خانواده‌ها از اسباب‌بازی باکیفیت ایرانی حمایت می‌کنند

- ما در طراحی اسباب‌بازی‌های ایرانی به سمت ساخت در داخل ایران رفته‌ایم.

- خانواده‌ها وقتی اسباب‌بازی متناسب با فرهنگ ایرانی ببینند که با کیفیت خوبی تولید شده، قطعاً از آن حمایت می‌کنند، همان طور که اکنون شاهد آن هستیم و بازی‌های ایرانی فروش خوبی دارند و اسباب‌بازی خارجی در حال رنگ باختن و مغلوبه شدن است.

- نگاه فرهنگی به اسباب‌بازی داشتن به معنای این نیست که مثلاً اسباب‌بازی بسازند و روی آن تصویر تخت جمشید بزنند. باید مسئله فرهنگ و توجه به آن در اسباب‌بازی دیده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول