اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تحول دانش‌بنیان‌ها در صنعت لوازم خانگی /تامین نیازهای این حوزه در داخل کشور

نخستین رویداد ارائه نیازمندی‌های فناورانه صنعت لوازم خانگی با حمایت معاونت علمی و فناوری و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در حال برگزاری است.

تحول دانش‌بنیان‌ها در صنعت لوازم خانگی /تامین نیازهای این حوزه در داخل کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،این رویداد فناورانه میزبان صاحبان صنعت لوازم خانگی و شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت حضور و مجازی است، در نخستین روز برگزاری، میزبان بیش از 250 شرکت دانش‌بنیان و فناور فعال در این حوزه، سیاستگذاران حوزه علم و فناوری، مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی لوازم خانگی بود تا راه برای پیوند میان فناوری‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و نیازهای فناورانه صنایع هموار شود.

از جمله نیازهای فناورانه شناسایی شده این صنعت می‌توان به «موتور فن‌های سانتریفیوژ و آکسیال»، «قطعات اولیه حساس الکترونیکی»، «زیرساخت های حوزه اینترنت اشیا»، «تسهیل واردات قطعات حساس و فناورانه غیرقابل جایگزین»، «تامین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته»، «تولید کامپاندهای پلیمری مورد نیاز صنایع لوازم خانگی»، «فوم پلی‌یورتان با خواص حرارتی و عملکری مناسب»، «فناوری تصفیه هوای داکت اسپلیت» و «نانوپوشش‌های چربی‌گریز» اشاره کرد.

بستری برای تعامل میان طرف‌های عرضه و تقاضای فناوری فراهم شد

سلسله رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه صنایع، به طور مستمر با حضور صاحبان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در ان حوزه، با هدف ورود توانمندی‌های موجود در زیست بوم نوآوری به این حوزه برگزار می‌شود. این رویداد در تلاش است ضمن رفع نیازهای فناورانه کشور، زمینه را برای رقابت و صادرات محصولات ایران‌ساخت فراهم کند و نشان‌های تجاری ایرانی به عنوان برندهای شناخته شده‌ای در سطح جهانی مطرح شوند.

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزاری رویدادهای هم‌رسانی است که عمده محوریتشان، ارائه نیازها از یک سو و ارائه توانمندی‌ها از سوی دیگر، برای برقرای تعامل و ایجاد ارتباط اثربخش میان شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه و مشتریان برای رونق کسب و کارها و رفع نیاز  کشور است.

در جریان این رویداد، نشستی در خصوص تاب‌آوری صنعت لوازم خانگی برگزار خواهد شد. همچنین امروز و روزهای آینده، مجموعه «دیپوینت» و «انرژی» نیازهای فناورانه خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح می‌کنند.

زمینه‌ساز ورود نوآوری‌ها به صنعت می‌شویم

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رویداد ارائه نیازمندی‌های فناورانه صنعت لوازم خانگی،  با بیان این‌که روند نقش‌آفرینی نوآوری در صنایع به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود، ادامه داد: تلاشمان در معاونت علمی و فناوری این است که زمینه بروز نوآوری بیش از پیش در کشور فراهم شود و بازیگران قدرتمند و توانمندی را در حوزه نوآوری داشته باشیم.

الیاسی با بیان این‌که حضور در عرصه نوآوری نیازمند تعامل و همراهی بازیگران توانمند در این حوزه است ادامه داد: البته در حوزه‌هایی از  نوآوری هنوز ورود نکرده ایم اما این بدان معنا نیست که شکست خورده باشیم. کشورهای پیشرفته بازیگران عرصه نوآوری را گرد هم آورده‌اند و این بازیگران، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اصلی‌ترین بازیگر این میدان، برندهای بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور هستند. بازیگران ارتباط دهنده این دو حوزه نیز بازیگران مهمی هستند که باید به این حوزه ورود کنند. حضور این سه بازیگر در کنار یکدیگر، بازی نوآوری را شکل می دهد، در این میان وظیفه  دولت، ایجاد زمینه لازم برای شکل‌گیری این بازی نوآورانه است.

الیاسی، با اشاره به تکامل زنجیره نوآوری صنعت لوازم خانگی ایران به کمک نوآوری دانش‌بنیان‌ها، افزود: مهم‌ترین چالش صنعت لوازم خانگی این است که بخشی از زنجیره نوآوری این حوزه هنوز کامل نشده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین بخش نوآوری کشور را حوزه سلامت و فناوری‌های دیجیتال تشکیل می دهند. 25 درصد از نیاز کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی تامین می‌شود و در حوزه سلامت و دارو نیز، حضور این 3 بازیگر را شاهد هستیم.

وی با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان به عنوان حلقه واسط میان دانشگاه‌ها و صنایع گفت: ایجاد پیوندی مستقیم میان صنایع و دانشگاه، دشوار است. این حلقه مفقوده را شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌کنند.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 5 هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور داریم و بیش از یک هزار شرکت فناور  وجود دارند که می توانند این نیازها را در حوزه لوازم خانگی رفع کنند.

الیاسی، با تاکید بر این‌که باید با تنوع در تامین نیاز صنایع به کمک شرکت‌های دانش بنیان ، یک خوشه مصرف ایجاد کنیم، بیان کرد: این رویداد با همین هدف تلاش می‌کند زیرساختی برای پیوند میان شرکت‌های دانش‌بنیان و نیازهای صنایع ایجاد شود.

وی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ار پیوند صنایع و دانش‌بنیان‌ها گفت: هر شرکت دانش بنیان و استارتاپی بتواند برای رفع نیازی آمادگی اعلام کند، ریسک این پیوند را معاونت علمی و فناوری می پذیرد، تاجایی‌که صنعت میزبان، هزینه سعی و خطا و بزرگ شدن را متحمل نشود و صرفا هزینه نوآوری خود را بپردازد. معاونت علمی و فناوری با همراهی صندوق نوآوری و شکوفایی در تلاش است تا در شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و پیوند آن ها با این صنایع موثر باشد.

گامی ارزشمند در تامین نیازهای فناورانه صنایع برداشته شد

در بخش دیگری از این نشست علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که  گام مثبتی در پیوند زنجیره دانش بنیان ها و صنایع خانگی برداشته شده است، عنوان کرد:  نخستین گام‌هایی که از 3 سال پیش برداشته شد این بود که فعالان در حوزه فناوری که تصمیم‌گیرنده هستند، تقسیم کار ملی صورت دهند. همه در این تصمیم بر این واقعیت استوار شدند که در یک روند زنجیره‌وار تقسیم کار، فعالیت کنند. به طوری که حدود 25 زنجیره تعریف و تقسیم کار ملی صورت گرفت

وی، با بیان این‌که اقدام معاونت علمی و فناوری در حمایت از زنجیره‌های ارزش و پیوند، شایسته قدردانی است، تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه های تحقیق و توسعه حمایت‌های بسیار خوبی انجام داده تا بستری برای ارائه این خدمات با قیمتی مناسب و قابل استفاده برای فعالان یک حوزه خاص ایجاد شود. این حمایت می‌تواند در حوزه لوازم خانگی به بروز نوآوری‌های قابل توجهی منجر شود.

آقامحمدی با تاکید بر این‌که باید بر مبنای پلتفرم‌های مشترک روند تولید محصولات بر بستر استانداردهای یکپارچه به جلو برود، ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی انجام داده‌اند و گرد هم آمدن فعالان این حوزه نیز می‌تواند زمینه را برای تولید محصولات رقابت‌پذیر و استاندارد فراهم ‌کند. تکامل زنجیره ارزش نیازمند یک هسته نوآور مدیر و مدبر از دل صنعت لوازم خانگی است که نیازهای داخلی و منطقه‌ای را پوشش دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلح نظام ادامه داد: باید تمامی بخش‌های این زنجیره به منظور هماهنگی، همراهی و سامان‌دهی نوآوری با یکدیگر همکاری کنند. ضروری است که تولید بومی و استاندارد قطعات را به طور جدی پیگیری کنیم. در حوزه لوازم خانگی توانمندی‌هایی داریم که باید در عرصه بازار نیر با ایجاد سبد کاملی از محصولات توسط برندهای تولیدکننده ارائه شود و در حوزه ساخت، تکامل سبد محصولات تا عرضه را به طور کامل پیش‌بینی کنیم.

سهم بالای شرکت‌های ایرانی از لوازم خانگی چیست

عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به حمایت این تشکل از ورود دانش‌بنیان‌ها به حوزه لوازم خانگی گفت و ادامه داد: تشکل صنعت لوازم خانگی کشور با 250 عضو از واحدهای تولیدی و 45 واحد قطعه‌ساز، بیش از 80 درصد سهم بازار لوازم خانگی کشور را به خود اختصاص داده است.

هاشمی ادامه داد: برای تحقق راهبرد پیشرفت در صنعت لوازم خانگی باید دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه صرفا در حوزه نظارتی نقش‌آفرین شوند و کار را به بخش خصوصی واگذار کنند زیرا این حوزه به خوبی توانمندی‌هایش را نشان داده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان این‌که در قالب پلتفرم‌های  مشترک می‌توانیم بخش قابل توجهی از نیاز منطقه را پوشش دهیم، ادامه داد: این مهم به ضرورت‌هایی نیاز دارد و دولت باید برای رفع موانع تولید، حمایت از تولیدکنندگان و تسهیل فعالیت آن ها اقدام کند. در این صورت برندسازی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: همچنین امیدواریم با شکل‌گیری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی که با حمایت معاونت علمی و فناوری صورت می‌گیرد، شاهد رونق بیش تر این حوزه و توسعه فناوری ها باشیم.

نیازهای فناورانه ارائه شد

در این رویداد موضوعاتی چون «مواد اولیه»، «قطعات و تجهیزات گلوگاهی»، «هوشمندسازی و فناوری ساخت»، «زنجیره ارزش» و «مصرف انرژی» مطرح شد. همچنین در این رویداد فناورانه «پنل سیاستی و ارائه برنامه تاب‌آوری و رقابت‌پذیری»، «ارائه نیازهای حوزه صنایع لوازم خانگی»، «مذاکرات رودررو»، «معرفی حمایت‌های مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان» نیز به صورت حضوری و آنلاین مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین نیازمندی‌های فناورانه صنعت لوازم خانگی برندهای ایرانی فعال این حوزه چون «گروه لوازم خانگی کن»، «گلدیران»، «گروه لوازم خانگی سام‌الکترونیک»، «هیمالیا»، «دیپوینت»، «انرژی» و «پاکشوما» ارائه می شود تا پاسخی فناورانه برای آنها بیابند.

در رویداد دو روزه ارائه نیازمندی‌های فناورانه لوازم خانگی، ضمن حضور برندهای ایرانی فعال در تولید لوازم خانگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همراهی انجمن صنایع خانگی متولی ایجاد این تعامل خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول