اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

آغاز چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی، پایان چهارمین جشنواره فیلم کوتاه «موج»

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «رضوی» در شمال کشور در حالی آغاز شد که چهارمین جشنواره فیلم کوتاه «موج» در جنوب کشور به پایان رسید.

آغاز چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی، پایان چهارمین جشنواره فیلم کوتاه «موج»

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با انتشار برنامه نمایش‌های آنلاین و پوستر طراحی شده توسط مصطفی مسلمی، کار خود را آغاز کرد.

 آثار راه یافته به این دوره از جشنواره فیلم کوتاه رضوی، در روزهای چهارم، پنجم، ششم و هفتم اسفندماه و در ۳ سامانه برخط «ودیو»، «تیوال» و «هاشور» اکران شده و در دسترس علاقمندان برای تماشا قرار دارند.

اکران آنلاین فیلم‌های این دوره کاملاً رایگان است و علاقمندان می‌توانند طی چهار روز برگزاری جشنواره در ۲ بازه زمانی ۱۰ الی ۱۸ و ۱۸ الی ۲۴ به تماشا فیلم‌های کوتاه بنشینند.

اکران فیلم‌های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «رضوی» به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل آنلاین خواهد بود و این رویداد به صورت محدود میزبان جمعی از هنرمندان و صاحبان آثار در گرگان است.

 

 

* اکران‌های آنلاین روز اول جشنواره

طبق جدول منتشر شده در روز دوشنبه چهارم اسفندماه و در سانس نخست از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر ۲ فیلم کوتاه پویانمایی، سه فیلم مستند کوتاه و هفت فیلم کوتاه داستانی در پلتفرم‌های اعلام شده پخش می‌شود.

انیمیشن‌های «خولانه وه» ساخته هژیر اسعدی و «کلاف» ساخته ملیحه غلامزاده در کنار مستندهای «مجمع پلا» ساخته محمدتقی اشرفی ملکی، «روزهای بی خبری» ساخته ابوالفضل تاجیک و «طلوع در زمستان» ساخته محمود صادق پور در این سانس نمایش داده می‌شود.

هفت فیلم کوتاه داستانی در سانس اول روز نخست جشنواره چهاردهم، عبارتند از «کفشدوزک» به کارگردانی مرجان شریف‌نیا، «بی پدر» ساخته حمیدرضا مقصودی داغداری، «شوان» ساخته بیژن زرین، «گیزلین (پنهان)» ساخته علیرضا سلمانپور، «دم آخر» ساخته فرشید ایوبی‌نژاد، «یونس» ساخته سیامک سلیمانی و «موج کوتاه» به کارگردانی محمد اسماعیلی.

در دومین نوبت نمایش آنلاین فیلم‌ها در روز نخست جشنواره هم از ساعت ۱۸ تا ۲۴ روز چهارم اسفندماه یک فیلم کوتاه انیمیشن، ۵ مستند کوتاه و ۶ فیلم کوتاه داستانی در سه پلتفرم میزبان جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

انیمیشن «پدر» به کارگردانی محمد کیوان مرز در کنار مستندهای «بومرنگ» ساخته کیومرث محمدچناری، «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرجوند فردا، «یالمان» ساخته عیسی بابایی، «شریک» ساخته کمیل سهیلی و «آن سوی قاف» ساخته داوود باباخانیان بروجنی در این نوبت به نمایش در می‌آیند.

فیلم‌های کوتاه داستانی «کوچه» ساخته محمدرضا مصباح، «سفید پوش» ساخته رضا فهیمی، «آرسو» ساخته عبدالله کاظمی، «گوشه پوسیده مرگ» ساخته امیر کریمی، «کوه سفید» ساخته مهرداد حسنی و «انسان» به کارگردانی محمد پوستین‌دوز هم در دومین سانس از روز نخست جشنواره چهاردهم به صورت آنلاین به نمایش در می‌آید.

همچنین فیلم‌های نوجوان و موبایلی حاضر در این رویداد نیز هر روز در سامانه‌های نامبرده نمایش دارند.

اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «رضوی» روز پنجشنبه هفتم اسفندماه در گرگان برگزار می‌شود و برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد معرفی و تجلیل خواهند شد.

 

 

* برگزیدگان چهارمین جشنواره فیلم «موج» معرفی شدند 

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش به دبیری ابراهیم حصاری با معرفی برگزیدگان به خط پایان رسید.

داری است اما ابراهیم حصاری این کار را با قلب خود انجام می‌دهد.

در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به «زیباترین غریق جهان» نوشته مهران امیرحسینی رسید.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اورجینال به «قطار» نوشته امیرحسین طالشی رسید.

طالشی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: وادی هنر رفته رفته پیشرفت می‌ کند و امیدوارم حوزه هنر نقش مهمی در پیشرفت فرهنگ کشور داشته باشد.

جوایز بخش بین‌الملل

امیلیو دیا چی یسا از ایتالیا و ایرینا روئیز فیگه روآ از پاناما دو داور خارجی جشنواره با ارسال ویدیوهایی برندگان این بخش را معرفی کردند.

دیپلم افتخار فیلم مستند به «پیرمرد و کوهستان» ساخته محمد ریدا گوزنای از کشور مغرب رسید. وی در ویدیویی که ویژه جشنواره ارسال کرده بود، ابراز امیدواری کرده بود که فیلمسازانی که این چند روز در جشنواره کنار هم بودند، روزهای خوشی را پشت سر گذاشته باشند و آرزو کرد که در سال‌های بعد بتواند به کیش بیاید.

او صحبت خود را با آرزوی صلح و آرامش به پایان رساند.

سپس جایزه بهترین مستند به «لنه‌ ۱۹۲۷» ساخته بهروز عباسی دشتی رسید. 

سپس دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی به «درست مثل آب» ساخته مانوس تریانتافیلاسیس از یونان رسید.

همچنین جایزه ویژه مستند به «کوز» به کارگردانی رضا اکبریان گالشکلایی از ایران تعلق گرفت. ارزش مادی این جایزه یک هفته سفر به کیش و هندورابی و تقبل هزینه پژوهش است. این جایزه را دکتر خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برای این بخش اختصاص داد.

جوایز بخش سفر و گردشگری

سپس نوبت به جایزه بهترین دستاورد هنری در بخش سفر و گردشگری رسید. 

نامزدهای این بخش طراحی صحنه «اسب سفید بالدار»، فیلمبرداری «شوفر»، پژوهش مستند «اجاق» و فرن حسنی نیا برای بازی در «دابر» بودند. 

این جایزه به نام آرمان فیاض برای فیلمبرداری «شوفر» ثبت شد. به دلیل اینکه وی در کیش نبود جایزه او را کارگردان فیلم به نمایندگی گرفت. رضا نجاتی از برنده شدن فیلمبردار فیلمش ابراز خوشحالی کرد.

سپس نامزدهای بهترین فیلمنامه بخش سفر و گردشگری به شرح بادباک ها، آن بالا، شوفر و اسب سفید بالدار اعلام شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه این بخش به رضا نجاتی برای «شوفر» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه این بخش به «اسب سفید بالدار» نوشته مهیار ماندگار اهدا شد.

در ادامه نوبت به جایزه بهترین کارگردانی بخش سفر و گردشگری رسید. پاندای قرمز، شوفر، دابر و اسب سفید بالدار نامزدهای این بخش بودند.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به علی پاک نیا برای «پاندای قرمز» رسید.

در ادامه جایزه بهترین کارگردانی بخش سفر و گردشگری به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» رسید.

در ادامه مراسم نوبت به جایزه بهترین فیلم در دو بخش مستند و فیلم کوتاه داستانی بود.

در بخش فیلم مستند، اجاق، رقصی برای مرگ، برج رادکان نامزد بودند که جایزه بهترین فیلم مستند این بخش به «اجاق» ساخته علی بلندنظر رسید.

در بخش فیلم داستانی، دابر، شوفر، اسب سفید بالدار، پاندای قرمز نامزد بودند.

جایزه بهترین فیلم داستانی بخش سفر و گردشگری به «دابر» ساخته سعید نجاتی رسید.

در این بخش مهدیه غلامحسینی تهیه‌کننده این اثر روی سن رفت و بیان کرد: سعید نجاتی درگیر جشنواره فیلم رضوی است ولی به همه شما سلام رساند. 

 در ادامه تورج اصلانی از داوران چهارمین جشنواره فیلم «موج» کیش به نمایندگی از هیات داوران بیان کرد: ما اینجا اختتامیه را خیلی آوانگارد می‌بینیم. قرار شد بیانیه‌ای داشته باشیم ولی فکر کردیم اگر این بیانیه به صورت مکتوب باشد شکل اداری و رسمی به خود می‌گیرد پس نکاتم را شفاهی بیان می‌کنم.

وی اضافه کرد: باید بگویم متاسفانه در بخش مستند کمی سهل انگارانه به موضوعات توجه می‌شود در حالی که این بخش نیاز به تحقیق دارد.‌ هرچند ابزار مهم است ولی مهمتر این است که با چه تحقیقی به سراغ موضوعات می‌رویم اما ما این تحقیقات را در مستند ندیدیم پس به این نتیجه رسیدیم که توصیه کنیم تحقیق کنید و خشت اول را درست بگذارید.

داور چهارمین جشنواره فیلم «موج» در پایان گفت: درباره فیلم‌های داستانی خوشحالیم.‌ چند سالی بود که سینمای ایران به سمت سوژه محوری رفته بود و فیلم‌ها هم صرفا موضوع محور بودند ولی امسال با دیدن فیلم‌ها خوش‌بین شدیم چون فیلمسازان ما به مسیری رفته اند که ژانرهای مختلف را تمرین می ‌کنند، ضمن اینکه در تکنیک بچه‌ها رشد کرده‌اند. سینمای ایران دارد سر و شکلی می‌گیرد که می توان جدا از سوژه ها آن را با استانداردهای جهانی مقایسه کرد.

جوایز بخش نگاه ویژه دریا

در ادامه مراسم اختتامیه که در میان بخش های آن تکه هایی از رمان ها و فیلم های مطرح جهان و ایران همراه با موسیقی فیلم های خاطره انگیز خوانده و پخش می شد، نامزدهای بخش بهترین دستاورد هنری به شرح محمود نظرعلیان برای بازی در «زوزه مرد»، مجید یوسفی برای طراح صحنه و لباس فیلم «زوزه مرد» و عرشیا نیک بین برای بازی در «موناکو» اعلام شد.

جایزه بهترین دستاورد هنری به محمود نظرعلیان برای «زوزه مرد» رسید. رضا گمینی جایزه را به نمایندگی گرفت و از همکاری با محمود نظرعلیان و لطف او به فیلمسازان جوان صحبت کرد.

در ادامه نوبت به معرفی نامزدهای بهترین فیلمنامه رسید. موناکو، گاومیش، زوزه مرد نامزدهای این بخش بودند که جایزه بهترین فیلمنامه به «موناکو» نوشته آرمان خوانساریان رسید. بهمن ارک که برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه بود به خوانساریان گفت: دیدی گفتم من این جایزه را به تو می دهم! 

در بخش بهترین کارگردانی «زوزه مرد»، «ماهی، فرشته، آب» و «جبرئیل» نامزد بودند که جایزه به «زوزه‌مرد» ساخته رضا گمینی رسید.

نامزدهای بهترین فیلم مستند در بخش نگاه ویژه دریا شامل «پَره»، «گاندو» بودند که جایزه بهترین فیلم مستند به «گاندو» ساخته تیمور قادری رسید.

«زوزه مرد» و «موناکو» هم نامزدهای بخش بهترین فیلم داستانی بودند که جایزه بهترین فیلم داستانی به «زوزه مرد» ساخته رضا گمینی اهدا شد.

سپس نوبت به جایزه بهترین فیلم «به معنای مطلق» به عنوان جایزه بزرگ جشنواره «موج» کیش رسید که این جایزه با حضور مدیران و داوران جشنواره به مهیار ماندگار کارگردان فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» رسید.

اما خبر مهم اختتامیه جشنواره در قالب کلیپی از سوی دبیر جشنواره سلیمانیه عراق اعلام شد. وی عنوان کرد که طبق توافق بین دو جشنواره، فیلم برتر جشنواره «موج» کیش می تواند مستقیم و بدون عبور از مرحله انتخاب مستقیما به جشنواره سلیمانیه عراق برود. «اسب سفید بالدار» ساخته مهیار ماندگار به عنوان فیلم برتر چهارمین جشنواره فیلم «موج» کیش حایز این رتبه شد.

ابراهیم حصاری دبیر جشنواره نیز گفت: در دوره های قبل جایزه ویژه دبیر نداشتیم ولی می‌خواهم امسال به صاحب فیلمی که خیلی برای آن تلاش کرده است این جایزه را بدهم و جایزه به بهروز عباسی دشتی برای «لنه‌ ۱۹۲۷ بندرعباس» تعلق می‌گیرد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول