اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مردان بیش از بانوان گرفتار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند

مدیر سلامت جمعیت، خانواده دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی و عروق مغز، فشار خون و دیابت در مردان بیش از زنان است.

مردان بیش از بانوان گرفتار بیماری‌های قلبی و عروقی  می‌شوند

مهدی ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به در پیش بودن هفته ملی سلامت مردان ایران (سما)، اظهار کرد: با توجه به شیوع کووید ۱۹ در جهان شعار امسال هفته سلامت مردان « همه گیری کرونا و توجه بیشتر به سلامت مردان» است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان افزود: در ۲ دهه اخیر مقوله سلامت مردان به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی یادآورشد: براساس آمار و ارزیابیهای صورت گرفته، بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و عروقی مغز در مردان بیش از زنان است.

وی افزود: رفتارهای ناسالم، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و بی‌تحرکی در میان مردان شایع‌تر است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اضافه کرد: گرچه همه افراد جامعه در معرض خطر کرونا ویروس قرار دارد، اما سن و جنس به عنوان ۲ فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم این بیماری تاثیرگذار است.

وی با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد سالمند و یا افرادی که در پایان دوران میانسالی قرار دارند تاکیدکرد: مورد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در مردان بیش از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و‌توجه بیشتر هستند.

به گفته مدیر سلامت جمعیت، خانواده دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بطور کلی مردان در همه گروه های سنی مرگ و میر بالاتر و طول عمر کوتاه تری نسبت به زنان دارند.

وی رفتارهای پرخطر و خشونت بیشتر مردان، خطرات شغلی سوانح و حوادث ترافیکی و شغلی کشنده، شیوع بیماری‌های مزمن کشنده مانند سکته قلبی و مغزی در مردان را از مهم ترین دلایل افزایش مرگ و میر و کوتاهی عمر در مردان دانست و گفت: این عوامل خطرساز به عنوان یک بحران مهم سلامت مردان را تهدید می‌کند.

وی نقش عوامل بیولوژیکی، فاکتورهای ژنتیکی، هورمونی و تاثیر برخی آنزیم‌ها و برخی عوامل اجتماعی و مسئولیت های شغلی و اقتصادی را در سلامت مردان تعیین کننده دانست و اظهارکرد: این فاکتورها در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش تاثیرگذاری دارند.

وی افزود: برخی باورهای غلط فرهنگی مبنی بر برتر و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان موجب شده که مردان کمتر به سلامت خود توجه کنند و در مقایسه با زنان کمتر اصول بهداشتی را رعایت و به مراکز درمانی مراجعه کنند‌.

وی خواستار اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در زمینه سبک زندگی سالم مردان و مراقبت‌های بموقع در زمان بروز بیماری‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اولین هفته اسفند هر سال به عنوان هفته سلامت ملی مردان نام‌گذاری شده است،کرونا و نقش مردان در حفاظت از سلامت خانواده، بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا، شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی، سرطان‌های شایع مردان و مراقبت های پیشگیرانه در دوران کرونا، کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار، نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی خود در دوران کرونا، ( روز پدر)  گرامیداشت مقام پدر و‌ توجه بیشتر به سلامت آنها در دوران کرونا از عناوین هفته ملی سلامت مردان است.

انتهای پیام/2330/85

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول