اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خوش چشم: توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تنها انتخاب موجود برای رفع تحریم‌هاست

تحلیلگر مسائل بین‌الملل توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را طلیعه‌ای برای تغییر محاسبات طرف آمریکایی برشمرد و گفت: این تنها رویکرد و انتخاب موجود برای جمهوری اسلامی ایران در راستای رفع تحریم‌هاست.

خوش چشم: توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تنها انتخاب موجود برای رفع تحریم‌هاست

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سه‌شنبه پنجم اسفند ماه و در راستای اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، همه نظارت‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف خواهد شد.

 براساس ماده ۶ این طرح که آذر ماه سال جاری تصویب شد، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. (اینجا بخوانید)

* آمریکا در مقطع امتیازگیری نیست

در همین خصوص «سید مصطفی خوش چشم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره توقف اجرای نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با آمریکا، در وضعیتی قرار دارد که می‌بایست اهرم‌های فشار خود را نسبت به غرب افزایش دهد.

وی با بیان اینکه طرف آمریکایی در مقطعی از زمان قرار دارد که توانایی فشار بیشتر را ندارد و در مقطع امتیازگیری نیست، یادآور شد: اما بر عکس جمهوری اسلامی ایران در ابتدای مسیر مقاومت فعال است و با استفاده از اهرم‌های گوناگونی که در حوزه‌های مختلف هسته‌ای، نظامی و ... در اختیار دارد، می‌تواند فشار هر چه بیشتری به طرف غربی وارد کرده و امتیازگیری کند.

خوش چشم اضافه کرد: در همین راستا توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می‌تواند طلیعه‌ای بر شروع این روند باشد تا محاسبات طرف آمریکایی را تغییر دهد.

به گفته وی بعد از سال‌ها آزمودن طرف‌های غربی اعم از اروپایی و آمریکایی در مورد تعهداتشان، حالا زمانی است که جمهوری اسلامی می‌بایست رویکرد خود را عوض کند تا موازنه فعلی را تغییر دهد و با وارد آوردن هزینه به طرف آمریکایی و اروپایی‌ها آنها را مجبور کند تا تحریم‌ها را بردارند.

به باور خوش چشم این تنها رویکرد و انتخاب موجود برای جمهوری اسلامی ایران در راستای رفع تحریم‌هاست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره پیامی که این اقدام دولت ایران به طرف‌های اروپایی و آمریکایی مخابره می‌کند، اظهار داشت: قطعا در صورتی که این اقدام به صورت یکپارچه و با قوت تمام انجام شود به طرف آمریکایی این پیام را می‌فرستد که موازنه در حال تغییر است و دیگر دولت بایدن نمی‌تواند وضعیت فعلی و بازی فعلی را ادامه دهد و می‌بایست رویکرد خودش نسبت به جمهوری اسلامی ایران را عوض کند.

وی توضیح داد: آقای بایدن تصمیم دارد که با وعده و وعیدهای توخالی زمان و وقت را بکشد تا سر صبر احتمالا در سال بعد با انجام یکسری اقدامات نمادین از جمله برداشتن تحریم وزیر خارجه و وزیر نفت، مدعی امتیازدهی شود و در مقابل طلب امتیاز و حضور در مذاکرات ۱+۵ را بکند، این در حالی است که ایران به دنبال رفع تحریم‌های اقتصادی است و بایستی قطعا به طرف آمریکایی این پالس را بدهد که با اقدامات خودش حاضر به کش دار کردن این بازی نیست و به دنبال رفع تحریم‌ها به صورت اساسی است.

خوش چشم در پایان اظهار داشت: اقدام پنجم اسفند ماه می‌بایستی گام اول از یک نقشه راه باشد که در ادامه راه با وارد آوردن هزینه‌ها و فشار هر چه بیشتر به طرف آمریکایی، آنها را مجبور به بازنگری در سیاست‌های خودشان کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول