اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

جشنواره موسیقی فجر به کار خود پایان داد/ وزیر ارشاد: ایران، همزاد نوا و صداست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سخت‌ترین احوال موسیقی از انسان و ایران جدا نیست. فضای مجازی بستر جدیدی را در فرادید فرهنگ و هنر ایران زمین قرار داد.

جشنواره موسیقی فجر به کار خود پایان داد/ وزیر ارشاد: ایران، همزاد نوا و صداست

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر امروز دوشنبه چهارم اسفند ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، و دیگر دست‌اندرکاران جشنواره و نامزدهای بخش‌های مختلف این رویداد و اهالی رسانه برگزار شد.

آئین اختتامیه با پخش نماهنگ جشنواره سی و ششم آغاز شد و به دنبال آن پیام تصویری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره پخش شد.

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد در پیام تصویری گفت: سالی سخت را سپری کردیم با مهمانی ناخوانده به نام کرونا که این بحران باعث محدود شدن فعالیت‌های فرهنگی هنری شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد تا رویدادهایی را برای پاسداشت هنر موسیقی تمهید کند و با بهره از فضای مجازی، آن را به سمع و نظر مخاطبان برساند. از تمامی همکاران ارجمندم در ستاد برگزاری جشنواره سی و ششم و دست‌اندرکاران و همراهان صمیمانه تشکر می‌کنم.

محمد الله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی تصویری ضمن تشکر از عوامل و دست اندر کاران برگزاری و نیز هنرمندان موسیقی، به استقبال کمی و کیفی در بخش رقابت آلبوم‌های موسیقی اشاره کرد.

در پیام تصویری حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر آمده: از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد جشنواره که در این مدت در بخش‌های مختلف زحمت کشیدند تشکر می کنم. اعلام مجدد جایزه باربد اتفاق مهم این دوره از جشنواره بود و هنرمندان جوان بویژه در بخش آهنگسازی و نوازندگی استقبال کردند و امیدوارم این جایزه ادامه پیدا کند.

در ادامه این مراسم نوبت به اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر رسید که در ادامه می‌خوانیم: 

اهورا ایمان، کامران رسول‌زاده، علیرضا بدیع و زمان نورانی چهار برگزیده بخش ترانه در این دوره از جشنواره بودند.

پس از معرفی برندگان این بخش، پیام تصویری وزیر بهداشت در ارتباط با شیوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر پخش شد. نمکی در این خصوص گفت: با سلام به محضر هنرمندان، اصحاب بزرگوار موسیقی کشور و موسیقی جهان که در جشنواره موسیقی فجر امسال شرکت کرده اند. بیماری کووید ۱۹ تحولات عظیمی در عرصه‌های سلامت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه در دنیا رقم زد. در این بین فضای مجازی تنها راه ممکن برقراری این ارتباط بود هرچند لذت گردهمایی‌ها و هم نفسی‌ها را نداشت و این جز اجبار راهی نبود. از همه اصحاب موسیقی که امسال جشنواره را از طریق رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری و در قالب فضای مجازی برگزار کردند، تشکر می‌کنم.

پس از پخش سخنان وزیر بهداشت نوبت به معرفی برگزیدگان بخش «موسیقی و رسانه» به شرح زیر رسید:

در بخش گفتگوی مطبوعات «نگار حسین‌خانی» از روزنامه همشهری برگزیده شد و ندا سیجانی از روزنامه ایران نیز مورد شایسته تقدیر شناخته شد.

«علیرضا سعیدی» از خبرگزاری مهر در بخش خبرگزاری‌ها برگزیده شد و «امیرحسین دولتشاهی» از خبرگزاری ایرنا در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد.

«صابر محمدی» از روزنامه همشهری در بخش مطبوعات برگزیده شد و «مهدی فیضی‌صفت» از روزنامه همدلی تقدیر شد.

در بخش مقاله نیز «سپهر سراجی» از مجله هنرهای زیبا برگزیده و «محمد خلیلیان» از مجله هنر موسیقی تقدیر شد.

«محمود توسلیان» از روزنامه اعتماد نیز تقدیر شد.

«نیره خادمی» از روزنامه شهروند و  «محمدرضا مقدم» از روزنامه ولایت قزوین در بخش نگاه ویژه مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش برنامه‌های رادیویی «بهرام نوری» از رادیو گیلان برگزیده شد.

در بخش برنامه‌های مستند ترکیبی «هانیه پیرامی» از رادیو خراسان جنوبی برگزیده و «مسعود خسروی» از رادیو خراسان جنوبی تقدیر شد.

«مریم تکافی» از خبرگزاری صدا و سیمای مشهد در بخش گزارش خبری شایسته تقدیر شناخته شد.

مرضیه رحیمی از رادیو مشهد نیز در بخش مستند گزارشی تقدیر شد.

«زهرا صادق‌زاده» از رادیو خراسان رضوی در بخش نگاه ویژه هیات داوران «وحید خانه‌ساز» از خبرگزاری ایلنا برگزیده شدند.

در ادامه مراسم برندگان بخش رقابتی جشنواره با اهدای جایزه «باربد» مورد تقدیر قرار گرفتند:

در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک دیپلم افتخار به مهران درخشان برای آلبوم «انگاره‌ها» رسید و جایزه باربد به کاوه میرحسینی برای آلبوم «اشراق» رسید.

در بخش اجرای موسیقی نواحی دیپلم افتخار به محمد سلم آبادی برای آلبوم «آوای صحرا» رسید و  حمزه مقدم برای آلبوم «حمزه سیاه» جایزه باربد را دریافت کرد.

در بخش خوانندگی موسیقی نواحی دیپلم افتخار این بخش به زنده یاد نورمحمد درپور برای «دردانه» اهدا شد و جایزه باربد به زنده‌یاد ابوالحسن خوشرو برای آلبوم موسیقی مازندران اهدا شد.

در بخش اجرای موسیقی دستگاهی بی‌کلام «بهاره فیاضی» برای آلبوم «افرا» دیپلم افتخار گرفت و جایزه باربد به هوشمند عبادی برای آلبوم «نایی» رسید.

در بخش آهنگسازی دستگاهی باکلام «سیامک جهانگیری» برای آلبوم «من همان نای‌ام» دیپلم افتخار را دریافت کرد و بهمن فریادرس جایزه باربد را برای آلبوم «پرواز و آواز» از آن خود کرد.

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی «مهدی امامی» برای آلبوم «من همان نای‌ام» موفق به دریافت دیپلم افتخار شد و مجتبی عسگری برای آلبوم «عشیران» جایزه باربد را دریافت کرد.

در بخش آهنگسازی و اجرای بخش پاپ و تلفیقی بی‌کلام «هومن شیر علی» دیپلم افتخار  را برای آلبوم «تنیده در صدا» دریافت کرد و مصطفی قناعت جایزه باربد را برای آلبوم «کبوترخانه» از آن خود کرد.

در بخش آهنگسازی بخش پاپ و تلفیقی باکلام «گروه بمرانی» برای آلبوم «۱۳۴۰» تقدیر شد و «پویا کلاهی» . دیپلم افتخار را برای آلبوم «طاووس پربسته» دریافت کرد و جایزه باربد این بخش هم به گروه داماهی با آلبوم «در من برو شکار» رسید.

در بخش خوانندگی بخش پاپ و تلفیقی دیپلم افتخار به «رضا کولغانی» برای آلبوم «در من برو شکار» رسید و «پویا کلاهی» جایزه باربد را برای آلبوم «طاووس پربسته» دریافت کرد.

در بخش آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام دیپلم افتخار به «پویا باباعلی» برای آلبوم «دوردست‌ها» رسید و رضا والی برای آلبوم «سرنا» جایزه باربد را از آن خود کرد.

در بخش آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال باکلام دیپلم افتخار «به سیاوش ولی‌پور» برای آلبوم «سرود مرد سرگردان» رسید. امیر پورخلجی نیز جایزه باربد را برای آلبوم «عاشق کیست» دریافت کرد.

در بخش خوانندگی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی «پوریا اخواص» دیپلم افتخار را برای آلبوم «سرود مرد سرگردان» دریافت کرد و جایزه باربد به وحید تاج برای آلبوم «از برگ‌ها» رسید.

در بخش ناشر برگزیده نیز دیپلم افتخار به «علی صمدپور» از نشر خانه هنر خرد رسید و محمد موسوی از نشر ماهور جایزه باربد را دریافت کرد.

بخش پایانی مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز به آیین نکوداشت چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی اختصاص یافت.  در این بخش مرحوم «احمد علی راغب» آهنگساز موسیقی انقلاب، «ملیحه سعیدی» نوازنده پیشکسوت ساز قانون، «حسن ناهید» نوازنده پیشکسوت ساز نی و «محمدرضا اسحاقی» نوازنده برجسته موسیقی نواحی مازندران، تقدیر شدند.

در بخش پایانی این مراسم نیز سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر گفت: موسیقی بخشی از هویت ایرانی است و ایران همزاد نوا و صداست. اگر ما ردپایی از محیط پیرامونی در جهان داریم که داریم، بخشی از این رد پا از موسیقی است که ما را به جهان و منطقه وصل کرده و می‌کند. همچنین اگر شعر و ادبیات فخر و افتخار ایران است موسیقی حافظه شعر است و شعر هم پای موسیقی جاری در زمان و زمانه ایران بوده است. و نیز اگر ما به ایران می‌بالیم که ایران یک رنگین کمان از اقلیم‌های گوناگون و زیبایی است پس بخشی از این زیبایی به موسیقی اقلیم‌های تعلق دارد. اینها نما و نمایه این ایران عزیز و زیبا هستند. به این گونه نوا و موسیقی با پیکره ایران در تنیده شده است هم در اکنون و هم در گذشته.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان از ایران این نوا و صدا را جدا و ایران را بدون آن تصور کرد، حتی در دوران کرونا. اینکه در شرایط سخت کرونایی با وجود دشواری‌ها امروز کنار هم قرار گرفته‌ایم و جشنواره موسیقی را برگزار می‌کنیم به آن معناست که در سخت‌ترین احوال موسیقی از انسان و ایران جدا نیست. فضای مجازی بستر جدیدی را در فرادید فرهنگ و هنر ایران زمین قرار داد. اینکه سختی‌ها را فرصت ساخت و مجال‌های جدید را پیدا کرد. اینکه حدود ۲ هزار دقیقه حدود ۵۰ هزار مخاطب داشته نشان دهنده این است که می‌توان به این بستر جدید بیشتر فکر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول