اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ترکیه در اژه و مدیترانه

وزارت دفاع ترکیه از برگزاری رزمایش بزرگی در دریای اژه و مدیترانه، مکان‌های مورد مناقشه با یونان و قبرس دو همسایه خود خبر داد.

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ترکیه در اژه و مدیترانه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری غروب دوشنبه به وقت تهران از برگزاری رزمایش دریایی بزرگ ترکیه در مدیترانه و دریای اژه ، دو منطقه‌ای که  کشورهای قبرس و یونان از یک سو با ترکیه از سویی دیگر سال‌ها بابت آن اختلاف دارند، خبر دادند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که  رزمایش موسوم به «میهن آبی 2021» از پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود و حدود دو هفته ادامه دارد. وزارت دفاع ترکیه به ترکیب یگان‌های شرکت کنده در این رزمایش دریایی بزرگ هیچ اشاره ای‌ نکرده است.

یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی می‌گویند فعالیت‌های حفاری ترکیه در شرق دریای مدیترانه، خارج از حوزه دریایی آنکارا و نقض قوانین حاکمیتی این کشورها است اما ترکیه معتقد است به دلیل نزدیک بودن این مناطق به ناحیه ترک‌نشین قبرس شمالی، می‌تواند در این بخش از دریای مدیترانه فعالیت کند.

مقام‌های ارشد یونان از جمله نخست وزیر و وزیردفاع این کشور نسبت به فروش زیردریایی‌های آلمان به ترکیه و تقویت بنیه نظامی این کشور ابراز نگرانی کردند. «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان از «آنگرت کرامپ کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان خواسته که فروش زیردریایی به ترکیه را به حالت تعلیق درآورد، اما همتای آلمانی وی این درخواست را رد کرده است.

وزیر دفاع آلمان نیز در این زمینه گفته است: «برنامه ساخت و فروش 6 فروند زیردریایی مدل 214  به ترکیه متوقف نمی‌شود یا حتی به تاخیر می‌افتد زیرا شرکت "تیسن" موظف به اجرای قراردادهای امضا شده در سال 2002 است.»

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان نیز در حالی نگران افزایش توان نظامی ترکیه است که این کشور با یک سری توافق‌ها با آلمان از جمله برای تقویت ناوگان زیردریایی و تانک‌ها، در پی به‌روزرسانی نیروهای مسلح خود است.

 انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول