اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تجلیل از نیم قرن معلمی/ فانی: معلم می‌گوید از فقر ناراحت نیستم از فرق ناراحتم

سکانداری وزارت آن هم وزارتخانه گسترده و وسیع آموزش و پرورش، کار آسانی نیست. چرا که مشکلات و مسائل زیادی را با خود به همراه دارد و علی‌اصغر فانی هم بی‌نصیب از این مسائل و مشکلات نبود.

تجلیل از نیم قرن معلمی/ فانی: معلم می‌گوید از فقر ناراحت نیستم از فرق ناراحتم

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: روزی که به عنوان خبرنگار حوزه آموزش و پرورش، فعالیت خود را آغاز کردم، او معاون نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش بود؛ مردی آرام، خونسرد و مهربان که هیچوقت از پاسخگویی به خبرنگاران امتناع نمی‌کرد. تلفن همراهش را هم همیشه جواب می‌داد و این موضوع از ویژگی‌های خوبش برای خبرنگار بود و هست و نکته دیگر اینکه در مصاحبه هم خبرنگاران را به اصطلاح نمی‌پیچوند.

شهریور سال 84 که به عنوان سرپرست آموزش و پرورش منصوب شد، از نظر برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران تغییر نکرده بود؛ هنوز هم تلفنش را پاسخگو بود. دوران سرپرستی‌اش کوتاه بود و بعد از 72 روز در آبان همان سال، پایان پذیرفت.  

وقتی که ریاست کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشت نیز با او در ارتباط بودیم. تا آنکه چرخ فلک دوباره چرخید و او بعد از 8 سال یعنی  از 27 مرداد سال 1392، دوباره به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شد. با این تفاوت که پس از 71 روز سرپرستی در پنجم آبان همان سال با کسب 185 رأی موافق،‌ 53 رأی مخالف و 24 رأی ممتنع به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.

وزیر که شد یک فرق ایجاد شد، آن هم این بود که حالا به سختی به تلفن همراهش پاسخ می‌داد اما انقدر آموزش و پرورش برنامه خبری داشت و انقدر او را در برنامه‌های مختلف می‌دیدیم که شاید اصلا نیازی به تماس تلفنی نبود؛ نکته ویژه درباره او، این بود که اخلاقش فرقی نکرده بود همان فرد بود.

سکانداری وزارت آن هم وزارتخانه گسترده و وسیع آموزش و پرورش، کار آسانی نیست. چرا که مشکلات و مسائل زیادی را با خود به همراه دارد و او هم بی‌نصیب از این مسائل و مشکلات نبود.

یکی از مسائلی که همچنان از او به عنوان گلایه یاد می‌شود، صندوق ذخیره فرهنگیان است؛ چرا که وی به عنوان رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان جایگاه قانونی داشت و در عزل و نصب‌ها و ابلاغ افراد می‌توانست مستقیماً ورود ‌کند و شاید می‌توانست خیلی زودتر و قبل از ماجرای رخ داده، جلوی فساد و اتفاقات در صندوق ذخیره فرهنگیان را بگیرد حتی عده‌ای معتقدند که ماجرای برکناری او را هم به این موضوع و استیضاح مجلس نسبت داده‌اند.

این مرد، علی‌اصغر فانی است؛ در کارنامه فعالیت فانی، 12 سال معاونت وزیر، چهار سال مدیرکلی و یک سال رئیس منطقه آموزش و پرورش دیده می شود؛ ضمن اینکه وی تجربه ریاست کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد؛ فانی تجربه 2 بار سرپرستی در آموزش و پرورش و سکانداری این وزارتخانه را داشته است.

فانی متولد سال 1333 تهران است. او دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران و دکترای مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی از دانشگاه تربیت مدرس است. اکنون در سن 66 سالگی از نیم قرن معلمی و مدیریت فرهنگی او تجلیل شد.

فانی در این مراسم با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی موجود و تربیت نیروی انسانی آینده مدل می خواهد و باید فکری کرد، گفت: در پلاکاردها دیده‌ایم که معلم می‌گوید «از فقر ناراحت نیستم از فرق ناراحتم» چرا که در برخی نهادها، پرداختی‌های پراکنده از خود حقوق بیشتر است. 

وی با اشاره به اینکه بحث تربیت ۶ ساحتی در اولویت محتوایی قرار گیرد، با بیان اینکه مدیریت فضای مجازی بعد از کرونا بسیار مهم است، ادامه داد: آموزش و پرورش به دانش‌آموزان می‌گفت موبایل نیاورید. موبایل‌ها را می‌گیریم حالا خودشان موبایل و تبلت هدیه می‌دهد. وقتی کرونا تمام شد مگر می‌شود به دانش‌آموزان گفت اینها را پس بده. باید این ابزار را مدیریت کرد و از حالا باید به فکرش بود و برای آموزش و پرورش پساکرونا برنامه‌ریزی کرد.

*بعضی از افراد بودشان برجسته‌تر از نمودشان است

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سابقه آشنایی بیش از ۴٠ سال با علی اصغر فانی، افزود: بعضی از افراد بودشان برجسته‌تر از نمودشان است که دکتر فانی بودش از نمودش پررنگ تر است و تأثیرگذاری های شگرف ایشان در نظام تعلیم و تربیت کشور بسیار ارزشمند است و به همین خاطر اکنون که ایشان همچنان با علاقه پیگیر امور آموزشی هستند، ما در شورای عالی آموزش و پرورش از تجربیات ایشان بهره می بریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: جامعه ای که درک روشن و ارتباط محکمی با دانش بزرگان خود دارد، خطاهایش کمتر اس و به همین خاطر باید، تجربیات علی اصغر فانی در حوزه نظام تعلیم و تربیت نیز به دیگران انتقال داده شود.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش ارج نامه ای را نیز به پاس تقدیر از همسر علی اصغر فانی تقدیم وی کرد.

*نیم قرن مجاهدتِ توأم با نیک اندیشی، نیک گفتاری و نیک کرداری 

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: بی شک نیروی انسانی یکی از مهمترین سرمایه‌های جوامع بشری محسوب می‌شود و به همین جهت عوامل تولید و پرورش این سرمایه خصوصاً در جوامع توسعه یافته از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دست اندرکاران این کار عظیم نیز به فکر ارتقای مداوم آن هستند. امروز همه ما وامدار اندیشمندان و معلمانی هستیم که قافله دانش و معرفت را راهبری کرده‌اند قدردانی و بزرگداشت انسانهای فرهیخته تجلیل از فضیلت ها و ارزش های متعالی حاکم بر تعلیم و تربیت اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز به بهانه تکریم و تجلیل از شخصیتی بزرگ و تاثیرگذار در نظام تعلیم و تربیت کشور، این برنامه اجرا می‌شود؛ مدیریت اخلاق مدار و برنامه محور به پشتوانه تجربیات علمی دکتر فانی به عنوان نمونه و سبکی ویژه در تاریخ تعلیم و تربیت این کشور محسوب شده و در آینده مورد رجوع محققین و متولیان سیستم آموزش و پرورش کشور خواهد بود.

فولادوند افزود: ایشان نیم قرن مجاهدتِ توأم با نیک اندیشی ، نیک گفتاری و نیک کرداری و بایسته را در جریده تعلیم و تربیت کشور ثبت کرده است به جرأت میتوان گفت دکتر فانی بخش مهمی از تاریخ مدیریت در آموزش و پرورش بعد از انقلاب است.

وی اضافه کرد: تجربه این استاد گرانقدر با طرح ریزترین نکات کلیدی مدیریت در مدارس، حمایت های مدیریتی و مدیریت حمایتی از مدیران کل، گپ و گفت صمیمانه و بیواسطه در مناسبت‌های مختلف، رصد آسیب‌های اجتماعی ، بهره گیری از سجایا و ارزشهای اسلامی ، توجه و تکریم ویژه به مراجعین و میهمانان ، برنامه محوری و ارائه برنامه استراتژیک در نظام آموزشی مصادیق بارزی بر مدعای مدیریت متعالی این اندیشمند برجسته است.

فولادوند گفت: دکتر فانی نمونه بارزی از نیروهای انقلابی است که در اذهان جامعه فرهنگی کشور با نقش برجسته درج خواهد شد و چهره ماندگار نظام تعلیم و تربیت خواهد بود بدون شک ایشان یکی از سرمایه‌های فرهنگی و ارزشمند ملی ماست که همواره از طرف فرهنگ دوستان باید بر صدر نشیند و قدر بیند. به وجودش می بالیم و برایش عزت روزافزون خواهانیم. 

در این برنامه که بیش از 4 ساعت به طول انجامید، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام والمسلمین موسوی نماینده اسبق ولی فقیه در کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی امام جمعه موقت شهر تهران، و پیشکسوتان آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم مجموعه هفت جلدی «اشاره» که کارنامه‌ وزرای آموزش و پرورش پس از انقلاب» است و توسط «علی‌اصغر فانی» نوشته شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول