اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تعیین ظرفیت آزمون وکالت بر اساس نیازهای جامعه صورت گیرد

رئیس کانون وکلای اصفهان گفت: وقتی صلاحیت تعیین ظرفیت آزمون وکالت از ما گرفته می‌شود و بدون وجود زیرساخت هزاران نفر را وارد کار امروزی می‌کنیم و بعد گفته می‌شود این وکیل تبحر ندارد و حقوق مردم را به خطر انداخته مقصر کانون وکلا نیست.

تعیین ظرفیت آزمون وکالت بر اساس نیازهای جامعه صورت گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، لیلا رئیسی روز دوشنبه در مراسم سالروز استقلال کانون وکلا اظهار داشت: نهاد وکالت یک سرمایه اجتماعی بسیار مهم و حیاتی برای کشور است و مشروط بر اینکه قانون‌گذار در قوانین مربوط به این نهاد آن شرایطی را که پیش‌بینی کرده رعایت کند این نهاد می‌تواند یک خدمت بزرگ و اساسی به ملت ایران داشته باشد.

استقلال کانون وکلا به رسمیت شناخته شود

رئیس کانون وکلای اصفهان افزود: تا الان هم ‌نهاد وکالت کارکردش با حقوق اساسی مردم بوده است و تمام تلاش خود را انجام داده که بتواند رسالت خود را ایفا کند و معتقدیم به‌واسطه این رسالت که به‌موجب قانون، همان دفاع از حقوق اساسی مردم است باید استقلال این نهاد هم به رسمیت شناخته شود که در قانون ما به رسمیت شناخته‌شده و هم به‌واقع رعایت شود. 

وی بیان داشت:  هر آن چیزی که تحت هر عنوانی موجب تضعیف نهاد وکالت شود طبیعتاً به‌حق دفاع مردم آسیب میزند، بیش از یک قرن پیش قانون‌گذار به این پرداخته و در قوانین اختصاصی رسماً استقلال برای نهاد وکالت را پذیرفته است؛ اگرچه این استقلال در طی سال‌های اخیر تضعیف‌ شده است.

وکیل برای حفظ رسالت خود، از دستگاه حکومتی مستقل باشد

 رئیسی گفت: اینکه آیا ما نهاد وکالت را نوعی از دستگاه قضایی تلقی کنیم یا آن را نوعی کسب‌وکار تلقی کنیم به نوع نگاهی که در یک جامعه به نهاد وکالت وجود دارد یا قانونگذار آن را مشخص کرده باز می‌گردد.

رئیس کانون وکلای اصفهان تصریح کرد:  اگر به تشکیلات دستگاه قضایی همانند نوع نگاهی که جامعه دارد نظاره کنیم بر اساس قواعد و مقررات عمومی نهاد وکالت  زیرمجموعه قوه قضائیه  می‌شود؛ بنابراین بحثی به نام تشکیل اداره نظارت و دخالت در اداره کانون‌های وکلا هم پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان داشت: باید وکیلی که می‌خواهد از حقوق افراد دفاع کند مستقل از دستگاه حاکم به‌طور ویژه  مستقل از دستگاه قضایی باشد تا بتواند از حقوق موکلین به نحو درست دفاع کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: به‌موجب ذات نهاد وکالت و اراده قانون‌گذار در قانون اساسی و در مبانی عادی باید کانون وکلا مستقل از دستگاه قضایی باشد و در صورتی می‌تواند به رسالت خود عمل کند که رسالت همان تحویل وکیل خوب به جامعه باشد و اگر آزادی تربیت وکیل را از کانون‌های وکلا بگیریم نمی‌توانیم بگوییم آن زمان نهادها می‌توانند وکیل خوب و حرفه‌ای تحویل جامعه دهند.

رئیس کانون وکلای اصفهان تصریح کرد چالش‌هایی را که ما این سال‌ها با آن روبرو بودیم مثل ایجاد و توسعه نهاد موازی و ایجاد جریانی در جامعه مبنی بر اینکه باید آزمون وکالت حذف شود و اینکه هرکسی پرونده وکالت گرفت  بدون اینکه فیلترهای قانونی و زیرساخت‌هایی می‌خواهد، مشغول وکالت شود و اصل ۳۵ قانون اساسی را نادیده بگیریم و تلاش کنیم نهاد وکالت را ببریم، خلاف صریح اراده مقنن در قانون اساسی است.

چهره وکالت نباید مخدوش شود

وی بیان داشت: اگر ما نگاه درست به نهاد وکالت داشته باشیم، یک سرمایه غنی برای مردم جامعه خواهد بود و در آن صورت باید فرهنگ‌سازی کنیم و رسانه ملی ما بجای مخدوش کردن چهره وکالت  سلب اعتماد عمومی نسبت به نهاد وکالت تشویق و فرهنگ‌سازی کند که مردم به وکلا مراجعه کنند زیرا مردم  از بدو تولد نیاز  به صیانت از حقوق خود دارند.

رئیسی اظهار داشت اگر ما فرهنگ‌سازی و به همه پتانسیل‌های نهاد وکالت در جامعه توجه کردیم،  زمینه آن را در حوزه پیشگیری و حل‌وفصل دعاوی  استقلال این  نهاد را به معنای واقعی رعایت کردیم و از تلقی‌های ناصواب اجتناب می‌کنیم.

تعیین ظرفیت آزمون وکالت باید بر اساس زیرساخت‌ها صورت گیرد

رئیس کانون وکلای اصفهان گفت: وقتی صلاحیت تعیین ظرفیت آزمون وکالت از ما گرفته می‌شود و  بدون وجود  زیرساخت هزاران نفر را وارد کار امروزی می‌کنیم و  بعد گفته می‌شود این وکیل تبحر ندارد و حقوق مردم را به خطر انداخته مقصر کانون وکلا نیست.

وی ادامه داد: قانون‌گذار به ما و مقامات قضایی اجازه بررسی اینکه آیا واقعاً جامعه به چه تعداد وکیل نیاز دارد را بدهد و نباید با این‌همه محدودیت که برای ما قرارداده شده انتظار حل مشکلات داشت.

کانون‌های وکلا در کنار قوه قضائیه هستند

رئیسی خاطرنشان کرد: نباید این‌همه جوسازی علیه کانون‌ها وکلا نشود که بعد نتیجه این شود که بینیم مؤسسات حقوقی غیرمجاز و دلالان حقوقی شکل بگیرند و قطار وکالت از ریل اصلی خود خارج شود و مشکلات عدیده از جمله کلاهبرداری ایجاد شود.

رئیس کانون وکلای اصفهان خاطرنشان کرد: برخلاف شائبه‌هایی که بعضاً درست می‌کنند که کانون‌های وکلا نقطه مقابل نظام‌اند یا مشکل سیاسی با نظام‌دارند هرگز این‌طور نیست؛ ما جزئی از بدنه این جامعه هستیم و کنار نظام قضایی هستیم و به‌ عنوان حقوق‌دان‌هایی که می‌توانیم مشاوره‌های مفید برای قانون‌گذاری بدهیم هم کنار قوه مجریه هستیم در اجرای درست قوانین چون بهترین ناظرین اجرای قانون به‌موجب قانون وکلا هستند.

رئیسی در ادامه گفت : بحثی به‌ عنوان نهاد موازی یا مرکز مشاوران قوه قضاییه وجود دارد که ایجاد این نهاد با توجه به تمام قوانین معتبر نهاد وکالت قابل‌پذیرش نیست ولی واقعیت این است که آن نهاد ایجاد شده و در دو سال اخیر هم توسعه پیداکرده و اقداماتی را انجام داده که با این اقدامات به برخی از صلاحیت‌های نهاد وکالت صدمه وارد کرده است.

رئیس کانون وکلای اصفهان افزود: ازجمله این اقدامات  جذب بیش ‌از حد وکلا در یکی دو سال اخیر است و این موازی‌کاری صدمه وارد کرده است.

وی بیان داشت: ما چون کانون‌های وکلا را نهادهای قانونی و متولیان قانونی وکالت میدانیم و قوانین مربوط به این حوزه هم قوانین لازم‌الاجرا هستند لذا پیشنهادمان همواره این بوده که با مذاکره و رایزنی وکلای قوه قضاییه به کانون‌ها ملحق شوند و تحت ضوابط معتبر اموراتشان معتبر شود؛ اما ادغام در معنایی که موجب عدم استقلال یا عدم اجرا قوانین به‌طور کامل شود ولی با الحاق که ضرورت دارد به این موازی کاری پایان داده شود موافق هستیم.

لازمه وکیل مستقل کانون وکلا مستقل است 

امیرحسین سجادیه نیز در این جلسه اظهار داشت:حق دفاع ازجمله حقوق اساسی ملت است و در فصل حقوق ملت در قانون اساسی تعریف‌شده است و نهاد وکالت نقش نظارتی دارد  و بر حسن تصویب و اجرا و نظارت بر اجرای قوانین درواقع نهاد وکالت تنها نهاد قوه حاکم است که از جانب ملت  بر کارکرد سه قوه دیگرحاکم هنظارت می‌کند.

نایب‌رئیس کانون وکلای اصفهان افزود: وکیل و ناظر وقتی می‌تواند خوب عمل کند که مستقل باشد یعنی ترس و وحشتی از دست دادن جایگاهش نداشته باشد چون مستقل است و معنای استقلال یا مستقل بودن از حاکمیت نیست  یعنی مستقل بتواند عمل کند وظیفه نظارتی و وکالتی و دفاع خود را که ریشه در حقوق اساسی و ملت دارد را بتواند انجام دهد.

وی بیان داشت: وکیلی می‌تواند مستقل باشد که از کانون وکلای مستقل پروانه وکالت  گرفته باشد و طبیعی است که وکیلی که جواز وکالت خود را از نظام حاکم و قوه قضائیه گرفته باشد نمی‌تواند مستقل عمل کند چون هر لحظه این نگرانی را دارد که در مقابله  با دستگاه قضایی در دفاع از حقوق موکلش تحت تعقیب قرار گیرد یا جواز خود را از دست بدهد.

سجادیه بیان داشت:کانون مستقل یعنی کانون خود انتظام، خودش وکیل می‌گیرید وکیل تربیت می‌کند احیاناً اگر تخلفی هم داشته باشد به آن رسیدگی می‌کند حتی ممکن است جواز آن وکیل را هم برای همیشه باطل کند این معنای خود انتظامی کانون وکلا است.

هر شخصی ممکن است به وکیل احتیاج پیدا کند

نایب‌رئیس کانون وکلای اصفهان بیان داشت: فراموش نکنیم هر شخصی در هر جایگاهی ممکن است به وکیل دادگستری احتیاج پیدا کند طبیعی است که در آن زمان همگی ما علاقه داریم یک وکیل مستقل از ما دفاع کند.

وی اظهار کرد: کانون‌های وکلا دادگستری به دلیل ایجاد رویه واحد در زمان نحوه برگزاری آزمون نیابت برگزاری آزمون را به اتحادیه کانون‌های وکلای ایران داده است و اتحادیه هم به جهت دوری از هرگونه شائبه و مسأله‌ای تمام امورات اعم از ثبت‌نام و برگزاری و اعلام نتیجه را به سنجش کشور سپرده و عملاً متولی آزمون ورودی وکالت سازمان آموزش سنجش کشور است.

برگزاری آزمون وکلا، شاید در اسفند

سجادیه تصریح کرد: چنانچه مقرر بود امسال هم در پاییز آزمون  برگزار شود، ولی به دلیل شرایط خاص و کرونا  این آزمون برگزار نشد و تا امروز قرار بر این است در اسفندماه برگزار شود، مگر اینکه سازمان سنجش یا متولیان امر سلامت کشور چنین تشخیص دهند که این آزمون به تعویق بیفتد؛ درهرحال کانون وکلا به مجرب قانون تأکید دارد این آزمون امسال هم سر موعد برگزار شود.

اولین نفعی که از استقلال وکیل دادگستری برده می‌شود توسط دستگاه قضایی است

وحید فشارکی نیز  در این زمینه اظهار داشت: گلایه ما از بعضی رسانه‌ها این است که نه‌ تنها در راستای چهره واقعی وکالت تلاش نمی‌کنند؛ بلکه در راستای تخریب چهره وکیل از هر سعی و تلاشی استفاده می‌کنند؛ رسالت وکیل نظارت بر اجرای صحیح قوانین به ‌ویژه در دستگاه قضایی است.

عضو هیأت‌مدیره کانون وکلا استان اصفهان بیان داشت با تحولات اجتماعی در طول سال‌های گذشته وکالت از یک مفهوم خصوصی که منحصر شود به رابطه خصوصی او با موکل رهاشده و هویت مستقلی پیداکرده و این هویت مستقل  اقتضای رسالت دیگری را دارد.

وی تصریح کرد: اگر در زمان‌های گذشته و در آغازین روزها رسالت وکیل دادگستری حمایت دفاع از موکل خود بود، امروزه  رسالت اصلی وکیل دادگستری نظارت بر اجرای صحیح قوانین به‌ویژه در دستگاه قضایی و توسط قاضی محکمه است و این بخشی از رسالتی است که در راستای دفاع از حقوق مردم به عهده وکیل دادگستری است.

فشارکی گفت: هویت وکیل دادگستری در راستای نظارت بر اجرای صحیح قوانین که فرض این است در اجرای صحیح قوانین عدالت محقق می‌شود خلاصه‌شده و می‌دانیم که این نظارت با اینکه مقدرات وکیل دادگستری در همان دستگاهی که قرار است بر آن نظارت کند رقم بخورد منافات دارد.

تفکر ما باید توسعه وکالت در سراسر کشور باشد

عضو هیأت‌مدیره کانون وکلا استان اصفهان خاطرنشان کرد: بجای اینکه امروز فکر کنیم چطور وکالت را همه نقاط کشور توسعه دهیم و در راستای فراملی نهاد وکالت را در ایران به جامعه جهانی معرفی کنیم،  امروز در گام‌های اولیه باید  بر سر بدیهیات اولیه یعنی همان استقلال وکیل دادگستری چانه‌زنی داشته باشیم؛ درحالی‌که اگر به‌ دقت به این موضوع فکر کنیم اساساً اولین نفعی که از استقلال وکیل برده می‌شود توسط دستگاه قضایی است برای اینکه ما به جامعه جهانی دادرسی‌های استاندار را در دستگاه قضایی معرفی کنیم ضروریات اولیه این است که وکیل دادگستری مستقل باشد و بر این دادرسی نظارت کند.

برخی لیسانسه‌های حقوق اصطلاحات حقوقی را اشتباه تلفظ می‌کند 

فشارکی درباره  حذف آزمون وکلا گفت: این کار عبث و بیهوده است؛ زیرا درواقع هرکسی برای ورود به یک منصبی نیاز به یک حداقل هارا دارد و من به‌عنوان یک استاد دانشگاه با 27سال سابقه معلمی عرض میکنم که انقدر کیفیت آموزش‌ها ما متفاوت و تنزل پیداکرده است که گاه مشاهده می‌شود یک لیسانسه حقوق اصطلاحات حقوقی را غلط تلفظ می‌کند.

عضو هیأت‌مدیره کانون وکلا استان اصفهان بیان داشت: پس این فرض غلط است که هر کس لیسانس دارد دارای آن حداقل هاست و ناگزیر ما باید  آزمونی برگزار کنیم تا متوجه شویم که آن‌کسی که  افراد آن حداقل هارا دارند یا خیر.

نحوه برگزاری آزمون وکالت کار تخصصی می‌طلبد

وی درباره ظرفیت و محدودیت  این آزمون نیزگفت: این کار تخصصی می‌طلبد و ما نباید تحصیل‌کرده حقوق بیکار را تبدیل کنیم به یک وکیل بیکار؛ چرا که چیزی عوض نمی‌شود و اگر هدف اشتغال‌زایی است باید یک‌برآورد و نیازسنجی شود؛ برای مثال باید سنجیده شود که جامعه به چه تعداد وکیل نیاز دارد چرا که اکنون کارآموزان وکیل ما برای امرارمعاش واقعاً دچار مشکل هستند .

رئیس هیأت‌مدیره کانون وکلا اصفهان افزود : باید بررسی شود آیا بستر و فرهنگ استفاده از وکیل و خدمات وکالتی به همان کیفیت و کمیت کشورهای طرف مقایسه هستند یا خیر چرا که گاهی اوقات مقایسه آماری  بین ایران و برخی کشورهای دیگر مثل کشورهای  اروپایی صورت می‌گیرد.

وی گفت: وکیل دو پتانسیل دارد؛ یک پتانسیل مهم وکالت که در کشورهای دیگر موردتوجه است؛ حضور وکیل در مرحله پیشگیری است و در کشورهای توسعه‌ یافته هر فردی از بدو تولد تا پایان حیات یک وکیل در کنار خود دارد؛ اما درست نقطه مقابل در کشور ما در حوزه پیشگیری کاری صورت نگرفته است.

فشارکی تصریج کرد: در حوزه حل ‌و فصل اختلافات هم فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است؛ مسلماً اگر این مسائل رعایت شود می‌توان از افزایش بیشتر و پذیرش بیشتر آمار صحبت کرد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون وکلا اصفهان بیان داشت: یکی از نکات انحرافی که در این آمارگیری‌ها اتفاق می‌افتد استناد غیرواقعی است؛ مثلاً استناد می‌کنند 17 میلیون پرورنده داریم  درحالی‌که آمار وکلای ما زیر 100 هزار نفر است درحالی‌که این‌طور نیست و آمارواقعی ورودی محاکم را ریاست قوه قضائیه پنج میلیون پرونده اعلام کرده است.

وی گفت: اگر بخواهیم صرفاً به بیکاری پایان دهیم و  شغل ایجاد کنیم، نباید نهادی را که اندر ضرورت دارد  را به خطر بیندازیم  اما این قضیه به نفع مردم و کشور نیست.

دیدگاه منفی نسبت به جامعه وکلاباید اصلاح شود 

رئیس هیأت‌مدیره کانون ‌وکلای اصفهان گفت در ارتباط با بحث قتل پریوش ظفری در کرمانشاه گفت: ما از این قضیه بسیار متأسف هستیم و این قضیه را به جامعه وکالت و خانواده ایشان تسلیت عرض می‌کنم؛ این واقعیتی است که همکاران ما با مخاطرات جانی روبرو هستند و علی‌رغم اینکه در قانون رعایت شئون وکیل و تأمین مسائل جانی پیش‌بینی‌شده اما متأسفانه در محاکم دادگستری توجهی به این نشده است.

وی افزود: از طرفی به‌واسطه عدم شناخت درست مردم از وظایف یک وکیل و ذهنیت منفی که در ذهن مردم نسبت به وکیل ایجادشده بارها شاهد این قضیه بوده‌ایم که اوج ان هم در سال جاری بود که تعدادی از همکاران ما مورد سو قصد قرار گرفتند.

فشارکی بیان داشت: در همین قتل که پرونده خانوادگی بود یک صحبتی از طرف یکی از وکلا مطرح شد که حضور وکلا در پرونده‌های خانوادگی مانع از صلح و سازش می‌شود و به زبان دیگر یعنی وکیل مخرب نهاد خانواده است این نوع فکرهایی که غیرواقعی هستند ولی اکثر کلاً به‌خصوص در دوران کار اموزی به آن‌ها آموزش داده می‌شود که تلاششان را در جهت ایجاد صلح و سازش داشته باشند.

رئیس هیأت‌مدیره کانون ‌وکلای اصفهان در پایان گفت: در بسیاری از دفاتر وکلا مشکلات خانوادگی سریعاً به طرح دعوا منجر نمی‌شود و باید چندین جلسه بررسی و با طرف مقابل چندین جلسه مشترک گذاشته و به مشاورین معرفی شود و نهایتاً اگر حل نشد، پرونده به دادگاه منتقل می‌شود؛ بنابراین این ذهنیت‌های غلط است که باعث ایجاد حس انتقام‌گیری نسبت به وکلا می‌شود و از محاکم دادگستری می‌خواهیم شئونات دادگستری رعایت شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول