اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

پیشوای شیعیان منشور زندگی اجتماعی

سالروز ولادت با سعادت حضرت علی(ع) و گرامیداشت روز پدر فرصتی است برای دوباره دیدن و دوباره خواندن زندگی پیشوای شیعیان جهان در امور خانواده و اجتماع تا با تأسی از این شیوه تربیتی گامی در راستای آرامش،آسایش و ایفای نقش پدر در خانواده برداشته شود.

پیشوای شیعیان منشور زندگی اجتماعی

خبرگزاری فارس لرستان، بنام فروتن؛ علی(ع) اسوه پاکی، شجاعت،کیاست، پارسایی و نقش آفرینی است   و رهبری  بی بدیل در عرصه های اجتماعی،سیاسی،فرهنگی واقتصاد که دانشنامه ای بی نظیر برای همه ی ابعاد زندگی بشریت در طول تاریخ جاری ساخته است.

 بدون شک سیره علوی همانند منشوری رنگارنگ و زیباست که نور الهی بر وجودش تابیده و فرامین گهر بار اسلام را در تار پود زندگی معنی می بخشد.

یکی از ابعاد نورانی زندگانی حضرت علی(ع) نقش اجتماعی و خانوادگی اوست که به تأسی از این نقش روز تکریم پدر در سالروز ولادت آن امام همام واقع شده است روزی برای قدر دانی از سکاندار هدایت خانواده و جامعه که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی روز ماندگاری محسوب می شود.

تا اعضای خانواده پاس بدارند تلاش های خالصانه فردی که در تلاطم زندگی سنگ زیرین آسیاب است و هدایت گری روشن و آگاه که باید کانون خانواده  را چنان مستحکم نماید تا بادهای سهمگین و طوفان سخت یارای یازیدن به آن نباشد.

البته در این راه باید در مکتب الگوی وارستگان زمین با بصیرت سیر کرد و با شناخت گام برداشت.

روز پدر فرصتی فراهم نموده تا با شناخت زندگی اجتماعی حضرت علی (ع) و بکار گیری  آموخته های دینی  در عصر حاضر راهبردی مناسب برای خانواده مستحکم و جامعه ایی به دور از آسیب های اجتماعی ایجاد نماییم.

علی مظهر تقوای الهی

تقوا مهمترین ویژگی حضرت علی(ع) است که در دوران نوجوانی با پذیرفتن دعوت پیامبر به دین اسلام آمیخته به وجود آن حضرت شد و در محضر پیامبر(ص) به درجه ایی از تکامل معنوی دست یافت تا سراسر زندگی پربارش بر مبنای تقوای الهی باشد.

عبادت زاهدانه و شجاعت دلیرانه ریشه در تقوا و ایمان به خدا و رسولش داشت پیامد اعتقادات قلبی و ایمان عملی در عرصه اجتماعی و رفتار حضرت علی(ع) چنین نمایان می شودکه غیبت کردن در مورد مردم، لجاجت، دشمنی، غضب، حسد، خودبینی، طمع، کبر، آزمندی، دنیاپرستی، تنگ چشمی نمونه هایی از اخلاق ناپسند است که حضرت علی (ع) بدان پرداخته است.

خوش خویی، در اختیار بودن زبان، اقدام کردن به کارهای پسندیده، صبر و پایداری، راستی در گفتار، فروتنی، دانش،صبر و بردباری،نظم در تمام امور،اصلاح بین مسلمین،خوش رفتاری با همسایگان نمونه هایی از درس های اخلاق پسندیده امیرالمومنین علیه السّلام است که لازم است به عناون الگوی عملی جامعه مورد توجه قرار گیرد.

خانواده مهمترین پایگاه اجتماعی

در رابطه با زندگی امیر المؤمنین علی (ع) و برترین بانوی عالم حضرت فاطمه (علیهاالسلام) خانواده اهمیت و جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است.

خانواده، در عین حال که هستة اصلی جامعه را تشکیل می دهد؛ تأثیر مستقیمی بر تحولات و رخدادهای جامعه بر جای خواهد داشت.

اهمیت معرفی خانوادة امام علی (ع) به عنوان یک خانواده الگو، سالم و دست یافتنی، ضرورت تأمل و تدبر در این خانواده پر از حکمت و عطوفت را آشکارتر می سازد.

 مهمترین ویژگی های حضرت علی(ع) به عنوان یک الگوی عملی برای تقوا پیشگان در امور خانواده می تواند:تعاون، همکاری  و تقسیم کاردر منزل، خانه ای که جوّ حاکم بر آن سرشار از محبت، عاطفه، تفاهم، آرامش و احترام ،حاکمیت عشق و علاقه بر محیط زندگی و معاشرت،تناسب بین زن و مرد(هم کفو)،دینداری،رعایت اخلاق،تعهد خانوادگی،رعایت عدالت و مساوات در بین اعضای خانواده،گفتگوی صمیمانه  همراه با احترام با خانواده وشنیدن حرف های اعضا،آموزش و تربیت حق محوری به فرزندان،نگاه به همسر به عنوان یک امانت الهی،فرو بردن خشم در خانه،گفتگوی محترمانه با محبت و عواطف با همسر گوشه هایی از رفتار عملی حضرت علی(ع) در بعد عملی تقوا الهی است.

عدالت در آیینه اجتماعی علی

از دیدگاه امام علی (ع) عدالت اجتماعی یک اصل همگرا و مشروع حکومتی است و همه‌ی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اداری و سازمانی را در بردارد.

در حالی که عدالت اجتماعی در دوران حکومت و امامت علی (ع) یک الگوی جامع و چند بعدی است، عدالت اجتماعی امام علی (ع) از دو جهت بی‌نظیر است، اول دیدگاه او از عدالت اجتماعی با ایمان او به عنوان مردی که از عدالت و حکم و وجدان منحرف نشد منطبق و همسان می‌باشد، دوم اینکه او تنها متفکری بود که به این دیدگاه جنبه‌ی عملی داد و به عنوان رئیس یک حکومت و یک جامعه وسیع چند ملیتی نظریات عدالت اجتماعی را در چارچوب دین مبین اسلام جامه‌ی عمل پوشانید.

 جهان‌سازی اسلامی امام علی (ع) با عدالت اجتماعی آغاز می‌‌شود در طول تاریخ، نام علی با نام عدالت قرین شده است.

 نیاز انسان ها به همکاری با یکدیگر برای رشد معنوی و پیمودن ارزش های انسانی، نجات از تاریکی ها و ظلمات احتیاج به همکاری و همیاری دیگران دارد و این همراهی جز با عدالت در ارکان اجتماعی به ویژه از سوی مردان و پدران امکانپذیر نیست.

سخن آخر:

در عصر حاضر متأسفانه با همه گیر شدن تکنولوژی و فناوری، از جمله اینترنت و ماهواره و ... ارتباط خانواده ها به کمترین حدّ خود نزدیک می شود به عبارتی خانواده از یک فضای صمیمی ،ارتباط نزدیک ،تبادل افکار و حل مشکلات به سپری کردن اوقات در زیر یک سقف مبدل گشته است.

از طرفی یکی از  مشکلات رایج در خانواده ها حرکت در مسیر مصرف گرایی،چشم به هم چشمی و مقایسه امکانات زندگی خود با دیگران است.

در نتیجه انتظار و توقع شان بیشتر از توان مالی همسرشان می شود و این مسئله موجب احساس سرشکستگی و عدم لذّت بردن از زندگانی می شود از این رو زمینه و ریشه بسیاری از درگیری‌ها و نزاع ها در محیط خانواده ناشی از چشم هم چشمی ها است.

 از جمله ضررهای تقاضاهای نامقدور در کانون خانواده عدم تعادل مالی است که موجبات قرض، ربا، اقساط با مبالغ درشت و ناتوانی در پرداخت آن را به خانواده تحمیل می کند.

 سالروز ولادت با سعادت حضرت علی(ع) و گرامیداشت روز پدر فرصتی است برای دوباره دیدن و دوباره خواندن زندگی پیشوای شیعیان جهان در امور خانواده و اجتماع تا با تأسی از این شیوه تربیتی گامی در راستای آرامش،آسایش و ایفای نقش پدر در خانواده برداشته شود.

نگارنده، بهنام فروتن

نویسنده و پژوهشگر اجتماعی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول