اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ساخت شیب سنج‌هایی با دقت بالا برای نخستین بار در ایران

یک شرکت دانش بنیان، برای نخستین بار، در ایران موفق به توسعه و ساخت شیب سنج‌هایی با دقت بالا و مناسب برای محیط‌های عملیاتی شد.

ساخت شیب سنج‌هایی با دقت بالا برای نخستین بار در ایران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، شرکت دانش بنیان نمایانگران جهت مسیر (نجم)، موفق به تولید شیب‌سنج‌های مبتنی بر تکنولوژی «MEMS» شده است. به گفته حبیبی، عضو هیئت مدیره این شرکت، هسته اصلی این مجموعه از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تشکیل شده و در حال حاضر با هفده نفر نیروی متخصص در حال افزایش ظرفیت تولید و توسعه محصولات است.

حبیبی در معرفی شیب سنج‌ها و گره تکنولوژیک در ساخت آنها گفت: شیب‌سنج، Inclinometer یا همان تیلت‌متر حسگری‌ جهت اندازه‌گیری شیب سطوح با افق محلی است. «رسیدن به دقت‌های بالا»،  «حفظ دقت در دماهای عملیاتی»، «حفظ دقت در شیب‌های نزدیک 90 درجه» و «پایداری طولانی مدت»، اصلی‌ترین گره‌های تکنولوژیک در ساخت شیب سنج‌هاست. این حسگرها در پایش دکل‌های نفتی، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های دقیق پزشکی، رفتارنگاری سدها و سایر سازه‌ها‌ی عظیم عمرانی و بسیاری صنایع مهم دیگر کاربرد دارند.

این فعال فناور در توضیح این مسئله که چرا به سمت تولید این محصولات رفته‌اند اظهار داشت : دلیل اول در اهمیت این حوزه، وابستگی ِ بسیاری صنایع مهم کشور به صنعت ابزار دقیق به عنوان یک صنعت زیرساختی است. تمایل عمده در فضای استارتاپی و سرمایه‌گذاری کشور به سمت «بیزینس‌های خدماتی» مانند فروشگاه‌های آنلاین و تاکسی‌های اینترنتی و... است که علی‌رغم تأثیر مثبت در وضعیت رفاهی کشور، یک گردش پول داخلی است که مستقیما به ارز تبدیل نمی‌شود و با توجه به وابستگی ارزی ما، راه‌حل نهایی و ریشه‌ای برای مشکلات اقتصادی کشور نیست. بازیگران حوزه کسب‌وکارهای نوین، باید به «تولید محصولات های‌تک مبتنی بر فرآیند» توجه بیشتری بکنند.

حبیبی همچنین در توضیح مزایای رقابتی این مجموعه در حوزه ساخت شیب سنج گفت : دلیل دیگری که باعث شد به تولید این محصولات متمایل شویم، مزیت‌های رقابتی ما در این حوزه، خصوصاً در ایران است. به دلیل توسعه بومی و انحصاری تکنولوژی کالیبراسیون و هم‌چنین طراحی و ساخت تجهیزات کالیب راسیون، متناسب با همان تکنولوژی، از نظر قیمت شرکت‌های باسابقه‌ای مانند Wyler سوئیس، نمی‌توانند با ما رقابت کنند. چون آنها از روش‌های متداول کالیبراسیون استفاده می‌کنند که به خاطر تجهیزات گران‌قیمت ذاتا فرآیندهای پرهزینه‌ای هستند. اما شرکت ما با نوآوری در تکنولوژی کالیبراسیون ، نه تنها یک بهبود کیفی قابل توجه در این فرآیند ایجاد کرده است، بلکه همچنین توانسته این فرآیند را کم هزینه‌تر نیز بکند. علاوه بر این، دستگاه‌هایی که عمده تکنولوژی آنها در فرآیند تولید و مبتنی بر فرآیند تحقیق و توسعه‌اند وابستگی بیشتری به نیروی انسانی متخصص دارند (که در کشورهای توسعه یافته تر بسیار پرهزینه است). این مسأله هم مزید بر علت شده و برای ما قدرت رقابتی بیشتری در قیمت ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود : عامل دومی که برای ما مزیت رقابتی ایجاد کرده، بهبود تکنولوژی جهانی فرآیند کالیبراسیون سنسورهای MEMS است. ما به جای تقلید از تکنولوژی‌های موجود در دنیا و ساخت نمونه‌های ضعیف‌تر از طریق مهندسی معکوس، با تکیه بر توان نیروی انسانی متخصص داخلی، توانستیم به «پارامترهای اندازه‌گیری » بهتری نسبت به بهترین نمونه‌های جهانی دست پیدا کنیم.

حبیبی با بیان اینکه عامل سومی که برای ما قدرت رقابتی بالایی در ایران ایجاد کرده است، ارائه هم‌زمان دستگاه و راه‌حل ( Solution ) است توضیح داد : این مساله که شاید حتی از مزیت در «قیمت» و «پارامترهای اندازه‌گیری» اهمیت بیشتری داشته باشد. در صنایع های‌تک زیرساختی محصول شما بیشتر از این‌که یک محصول آماده به کار ( Ready-to-Use ) و مستقل ( Stand-Alone ) باشد، قسمتی از یک سیستم است. بنابراین فهم درست از کل سیستم و ارائه راه‌حل‌های اختصاصی برای آن صنعت در کنار پشتیبانی‌های بعدی، یک پارامتر کلیدی برای مشتری صنعتی است.

این فعال حوزه اقتصاد دانش بنیان، دربیان اینکه به طور کلی چه نوع صنایعی در ایران قدرت رقابتی بالایی دارند افزود : شرکت‌هایی که بتوانند در صنعت‌های های‌تک مبتنی بر فرآیند کار کنند، مزیت رقابتی بالایی، خصوصاً در ایران دارند و این نوع صنایع هستند که ارزش افزوده بالایی دارند، ارزش افزوده‌ای که مبتنی بر دانش است. واقعیت این است که هر کشوری مختصات خاص خودش را دارد ؛ باید در زمینی بازی کنیم که واقعاً مزیت رقابتی بالایی داریم و می‌توانیم قدرتمند وارد شویم.

حبیبی خاطرنشان کرد: به نظر من این گونه صنایع های‌تک که ارزبری پایین و «فرآیند» تولید پیچیده و مبتنی بر دانش دارند و از طرف دیگر به فرآیند نصب و احیاناً طراحی خاص برای صنایع نیاز دارند، صنایعی هستند که ما در ایران می‌توانیم قدرت رقابتی بالایی در آنها داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نجم در پایان در باب برنامه توسعه این مجموعه با بیان اینکه نمونه‌های جدید محصولات تا چند ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد اظهار داشت: در توسعه محصول، تیم تحقیق و توسعه روی نمونه‌های جدیدی از محصولات کار می‌کنند؛ یکی از این محصولات شیب سنج دینامیکی (Dynamic Inclinometer) است که برای تنظیم زاویه یا اندازه گیری شیب در پلتفرم‌های دارای شتاب مثل کشتی‌ها ، خودروهای در حال حرکت طراحی شده‌اند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول