اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

گرانی گوشت دلیلی برای شکار شده است/مشاهده ردپای یوزپلنگ در کرمان

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان گفت: شکارچیان فقط به‌دنبال تفریح نیستند و افزایش شکار به دنبال گران شدن گوشت را داریم و این شکار به عنوان ارتزاق هم موثر بود.

گرانی گوشت دلیلی برای شکار شده است/مشاهده ردپای یوزپلنگ در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مرجان شاکری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال کار زیربنایی در محیط زیست انجام دادیم و خودروهایی را برای یگان محیط‌زیست اضافه کردیم و وضعیت یگان را تحول دادیم و جوان‌گرایی کردیم و فرماندهان یگان را جوان‌تر انتخاب کردیم.

وی بیان داشت: در سال 98 تعداد متخلفان دستگیر شده توسط محیط‌زیست 291 مورد بود که در سال جاری به 441 مورد رسید و سلاح های مجاز توقیف‌شده در سال 98 برابر با 185 مورد و در سال جاری 267 مورد بوده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان ابراز داشت: 39 مورد سلاح غیرمجاز در سال گذشته و 61 مورد هم در سال جاری توقیف شده است که نشان می‌دهد محیط‌بانان در حفظ امنیت منطقه هم نقش دارند.

شاکری اضافه کرد: کرونا موجب شد یکسری متخلفان بیکار بودند زیرا شکارچیان از هر طیفی هستند و این بیکاری موجب می‌شد آنها برای شکار ترغیب شوند و از یک طرف گرانی گوشت هم به تمایل برای شکار دامن زد و شکارچیان فقط به‌دنبال تفریح نیستند و افزایش شکار به دنبال گران شدن گوشت را داریم و این شکار به عنوان ارتزاق هم موثر بود.

بزرگترین پروژه آبرسانی کشور در استان کرمان

وی ابراز داشت: بزرگترین پروژه آبرسانی کشور را در استان کرمان پیاده کردیم و ساخت آبشخورها، استقرار منابع و آبرسانی‌ها در مناطق تحت مدیریت با موفقیت انجام شد و پایش کیفی هوا در کانون فرسایشی مهم شهرستان راور و شهرستان انار نصب کردیم.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان افزود: حدود 3 میلیارد تومان اعتبار برای ایستگاه پایش کیفی هوایی از محل اعتبارات گردوغبار در استان کرمان اختصاص یافت و تلویزیون شهری برای نخستین بار در میدان آزادی شهر کرمان استقرار یافت که برای آگاهی‌بخشی از وضعیت کیفی هوا در سطح استان کرمان مهم است و جای تشکر از مسؤولان استان دارد که تلاش کردند بهترین مکان را برای این تابلو در نظر بگیرند تا در لحظه نشان دهیم کیفیت هوا چطور است.

شاکری با اشاره به اینکه ترغیب صنایع برای مسؤولیت‌های اجتماعی را پیگیری کردیم، ابراز داشت: صنایع ملی مس مناقصه برای چهار ایستگاه پایش هوا در رفسنجان و شهربابک، گل‌گهر هم برای ایستگاه پایش و تلویزیون شهری در سیرجان و میدکو برای آنالیزورهای گازها و تلویزیون‌های شهری در شهر زرند اقدام کرده‌اند.

وی از افزایش 50 درصدی رشد آتش‌سوزی در استان کرمان طی سال جاری خبر داد و تعداد آتش‌سوزی‌ها در سال 98 و 99 را به ترتیب 10  و 15 مورد ذکر کرد و گفت: این در حالی‌ست که در سال جاری 20 درصد اراضی از دست رفته در سال گذشته را از دست دادیم که این امر حاصل تجهیز پاسگاه‌ها، آموزش و کمک گرفتن از جوامع محلی است.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: رشد بودجه‌ای محیط‌زیست کرمان در سال 98 برابر با 100 درصد بوده و در سال جاری 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما تخصیص‌ها کامل نبود و اهداف‌مان به صورت کامل اجرا نشد.

تونل صفارود مجوز دارد اما سد نه!

وی اضافه کرد: ساختمان اداری محیط زیست عنبرآباد تکمیل شده و عید به بهره‌برداری می‌رسد و ساختمان دبیرخانه مرکزی جازموریان در حال ساخت است و با توجه به اینکه تالاب بیشتر از منابع آبی کرمان تغذیه می‌شد مدیریت آن به استان کرمان واگذار شده است.

شاکری اظهار داشت: تلاش برای احیای تالاب جازموریان ادامه داد و جهاددانشگاهی استان کرمان از سال 95 تدوین طرح احیای تالاب را آغاز کرده است و باید مصوب شود تا رقمی را برای ذی‌نفعان در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان اختصاص دهند.

وی بیان کرد: دو طرح مطالعاتی با محوریت محیط زیست در مورد معیشت‌های پایدار در منطقه جازموریان و تعیین میزان حق آبه‌های جازموریان داریم، اما اختلافاتی را بین دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو ایجاد کرده، اما محیط زیست پیگیری است تا این حق آبه به میزان لازم لحاظ شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان ادامه داد: طی سال گذشته سازمان محیط زیست به عنوان دبیر گردوغبار کشور بودجه قابل توجهی به استان کرمان تخصیص داد که 48 میلیارد تومان به منابع طبیعی شمال و 30 میلیارد تومان به منابع طبیعی جنوب استان اختصاص یافته است تا برای کانون‌های فرسایشی برنامه تدوین کنند و اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته و 29 کانون فرسایشی عمده در استان کرمان شناسایی شده است.

شاکری درباره مجوزهای محیط‌زیست یروژه انتقال آب صفارود تصریح کرد: تونل انتقال آب از صفارود مجوز محیط زیست را دریافت کرده است، اما سد مجوز ارزیابی ندارد و بدون مجوز محیط زیست ساخته شده و حدود یک سال و نیم، دو سال است که هیچ چیزی را مبنی بر رفع مشکلات و یا عدم وجود مشکل به ما نداده و این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است.

مشاهده ردپای یوزپلنگ در کرمان

وی درباره وضعیت گونه‌های شاخص استان کرمان تصریح کرد: ردپای یوزپلنگ را در استان کرمان می‌بینیم و دوربین‌های خوبی هم گذاشته‌ایم، اما هنوز موفق به عکس‌برداری از یوز نشده‌ایم و ما اقداماتی انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد، طعمه‌های یوز را حفظ کرده‌ایم و جمعیت آنها را بالا برده‌ایم.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تلفات یوزپلنگ در جاده کرمان مشهد داشتیم و در بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که بیشترین تنوع ژنتیکی را یوزهای کرمان داشتند که نشان دهنده جمعیت خوب آنهاست.

حال خرس‌های یقه سفید کرمان خوب است

شاکری خاطرنشان کرد: خرس یقه سفید در استان کرمان جمعیت خوبی دارد زیرا شکایت‌های زیادی از تعارض خرس‌ها به ما می‌رسد و حتی در یک مورد خودم سر صحنه رفتم و به علت اینکه معادن در حال فعالیت هستند و وسعت بعضی روستاها افزایش یافته است، بنابراین منابع غذایی کم شده و این خرس‌ها مجبورند به‌سمت روستاها بیایند و تعارض بین حیوان و انسان صورت می‌گیرد و خرس هم وقتی برای خوردن میوه‌های درختی می‌آید یا فرار می‌کند یا عکس‌العملی مانند حمله نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: سازمان محیط‌زیست در سال جاری مجوز شکار صادر نکرده است و فقط در مورد قرق‌ها که خودگردان هستند یک استثنایی وجود دارد و مجوز صادر می‌شود وما در استان کرمان یک قرق در منصورآباد رفسنجان داریم و تعداد 12 پرونده شکار صادر شد و خارجی‌ها به علت کرونا نتوانستند برای شکار بیایند.

شاکری ابراز داشت: یک گروه شکارچی در جنوب استان کرمان سلاح‌شان را زمین گذاشتند و دوربین به‌دست گرفتند، تصریح کرد: بهترین حالت این است که همه با هم برای حفظ محیط‌زیست کمک کنیم و هرچند شکارچی‌گری در خصلت انسان‌هاست، اما سنت پسندیده‌ای نیست.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: در گذشته مس سرچشمه به‌صورت 24 ساعته آلایندگی داشت، اما الان هر زمان که مخازن پر شود این اتفاق می‌افتد و ما این صنایع را از صنعت آلاینده خارج نمی‌کنیم و اعتباراتی از سوی آنها برای بهتر شدن وضعیت زیست‌محیطی منطقه در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام/80019/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول