اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

سیستم نمره گذاری در مدارس نمی تواند جایگزین مناسبی برای کنکور باشد

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی گفت: نحوه نمره گذاری در مدارس یکپارچه ‌نیست و نمی تواند جایگزینی برای کنکور باشد.چرا که مدارس سطوح مختلفی دارند و بسیاری از افراد به دلیل اختلاف طبقاتی نمی توانند فرزندان خود را به مدارس عالی بفرستند.

سیستم نمره گذاری در مدارس نمی تواند جایگزین مناسبی برای کنکور باشد

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در رابطه با ساماندهی کنکور  اظهار داشت: جمع کثیری از جوانان کشور علاقه‌مند به حضور در دانشگاه هستند که این در واقع حق آنهاست و حاکمیت و دولت به طور اخص باید این امکان را برای همه کسانی که می‌خواهند بعد از دوره دبیرستان، وارد دوره عالی شوند فراهم کند.

وی ادامه داد: جوانان با هدف فرا گرفتن آموزش بیشتر، اطلاع پیدا کردن از مسائل جامعه و آموختن یک مهارت به دانشگاه وارد می‌شوند اما اینکه بتوان همه این شرایط را در کنار همدیگر جمع کرد، به گمانم در شرایط موجود امکان پذیر نیست.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه تا رسیدن به مطلوب خودمان چاره‌ای جز برگزاری کنکور نداریم؛ چراکه به سادگی نمی‌توان کنکور را حذف کرد، ادامه داد: سیستم نمره گذاری مطرح شده به عنوان جایگزینی برای کنکور در مدارس یکپارچه ‌نیست و در حال حاضر نمی تواند جایگزینی برای کنکور باشد. چرا که مدارس سطوح مختلفی دارند و نقش پول خیلی مهم است و بسیاری از افراد به دلیل تمکن مالی می‌توانند فرزندان خود را به مدارس عالی بفرستند در حالی که بسیاری از دانش آموزان بخش‌های متوسط و پایین جامعه که از قضا استعدادهای خوبی نیز دارند به دلیل شکاف طبقاتی نمی‌توانند به مدارس خوب دست پیدا‌کنند که این خود یک مسأله است و به لحاظ عدالتی و امکانات بر اساس آمایش سرزمینی پاسخگو نیست.

صدوق در ادامه با بیان اینکه درِ دانشگاه باید به روی همه باز باشد و نباید یک آرزوی دست نیافتنی باشد، تصریح کرد: باید برای آن تعداد از افراد که کشور برای کارهای عمرانی، توسعه‌ای و نوزایی مانند رشته‌های پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، حوزه‌های تحقیقاتی و مهندسی به آنها نیاز دارد سیستمی طراحی شود که بتوانیم حدود ۱۰ درصد از کل افرادی که به دانشگاه‌ها می‌آیند را از این مجموع انتخاب کنیم و دولت به صورت متمرکز این افراد را برای آینده کشور آماده کند.به این صورت که مدرک  این افراد شاخص باشد تا برای رفع نیازهای اصلی دولت و بخش‌های خصوصی آماده شوند لذا باید به صورت ویژه آنها را آموزش دهیم و شغل آنها از قبل مشخص باشد تا دغدغه شغل آینده را نداشته باشند.

صدوق یک روش دیگر پس از ورود افراد به دانشگاه‌ها را چنین توضیح داد و گفت: می توان پایان‌نامه‌های دوره‌های مختلف در دانشگاه ها را با توجه به نیاز کشور تعریف کرد و دستگاه هایی‌ که قرار است از این طرح ها استفاده کنند، به طور مستقیم در پروپوزال ها مشارکت داشته باشند. 

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول