اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

عمویی: خروج ایران از پروتکل الحاقی اقدام جبرانی و واکنشی است/ مواضع ایران مبتنی بر حقوق بین‌الملل است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مواضع ایران مبتنی بر حقوق بین‌الملل است گفت: کسی که در راستای نقض تعهدات گام برداشته، طرف مقابل است و اقدام ایران تنها یک اقدام جبرانی و واکنشی است.

عمویی: خروج ایران از پروتکل الحاقی اقدام جبرانی و واکنشی است/ مواضع ایران مبتنی بر حقوق بین‌الملل است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت گفت‌وگویی با ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

وقتی غربی‌ها بدعهدی می‌کنند ایران دلیلی برای تداوم اجرای تعهدات نمی‌بیند

- جمهوری اسلامی ایران عضویت در پروتکل الحاقی را نپذیرفته بود بلکه براساس معاهده برجام، تعهدات مبتنی بر پروتکل الحاقی را به‌صورت داوطلبانه انجام می‌داد.

- با بدعهدی طرف غربی و عدم انجام تعهدات از سوی آنان، ایران تصمیم گرفت محدودیت‌های اعمال‌شده بر، برنامه هسته‌ای کشور و نظارت‌های فراتر از پادمان را که جزء تعهدات ما نیست متوقف کند تا طرف مقابل دریابد وقتی غربی‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند ایران هم دلیلی برای تداوم اجرای تعهدات نمی‌بیند.

مجموعه حاکمیت از توقف اجرای پروتکل الحاقی حمایت لازم را دارند

- نمایندگان مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و ماده ۶ آن‌که مربوط به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان است، درواقع از مسئولین دولتی خواستند این نظارت‌ها را متوقف کنند و در حال حاضر نیز مجموعه حاکمیت از این حرکت حمایت لازم را دارند.

- این موضوع به اطلاع دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم رسیده و بنا شده تا  چنانچه روند بدعهدی از سمت غربی‌ها تداوم یافت، ما هم در روز ۵ اسفند روند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کنیم.

خروج ایران از پروتکل الحاقی اقدام جبرانی و واکنشی است

- اقدامات ایران در این مسیر، نقض برجام نیست بلکه مبتنی بر ماده ۲۶ و ۳۶ برجام است و ما با توجه به مفاد برجام این اختیار را داریم که چنانچه طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکرد کشورمان به‌صورت جزئی یا کلی تعهدات خودش را متوقف کند.

- کسی که در راستای نقض تعهدات گام برداشته، طرف مقابل است و اقدام ایران تنها یک اقدام جبرانی و واکنشی است.

مواضع ایران مبتنی بر حقوق بین‌الملل است

- مواضع جمهوری اسلامی ایران، مواضع مبتنی بر حقوق بین‌الملل و حقانیت آن است، هرچند برخی‌ها به دلیل وابستگی که به ایالات‌متحده دارند سعی می‌کنند دفاع از حقانیت ایران را نادیده بگیرند و به زبان نیاورند.

- ازآنجایی‌که اقدامات ما مبتنی بر حقوق بین‌الملل و محتوای برجام است، مبنایی برای اعتراض آمریکایی‌ها و اتهام زنی به ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول