اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نیازهای فناورانه صنعت لوازم خانگی توسط دانش‌بنیان‌ها برطرف می‌شود

رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت لوازم خانگی به ایستگاه پایانی رسید و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به نیازهای این صنعت پاسخ گفتند.

نیازهای فناورانه صنعت لوازم خانگی توسط دانش‌بنیان‌ها برطرف می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پس از 2 روز پرشتاب و پویا، رویدادی که زمینه تعامل صنعتگران و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را فراهم کرد، به ایستگاه پایانی رسید. این رویداد، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجادکنند بستری بود تا صاحبان برندهای معتبر لوازم خانگی ایران‌ساخت، نیازهای فناورانه خود را با فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مطرح کنند تا ضمن شناخت چالش‌ها و موانع توسعه فناورانه این حوزه، زنجیره ارزش در این صنعت به دست فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری تکامل یابد.

در رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت لوازم خانگی، که 3 و 4 اسفندماه سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، 5 شرکت مطرح تولیدکننده لوازم خانگی، نیازهایشان را مطرح و همچنین بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان و فناور داخلی، توانمندی‌هایشان را در حوزه‌های گوناگون فناوری‌های مرتبط با صنعت لوازم خانگی ارائه کردند.

تامین نیاز به «موتور فن‌های سانتریفیوژ و آکسیال»، «قطعات اولیه حساس الکترونیکی»، «زیرساخت های حوزه اینترنت اشیا»، «تسهیل واردات قطعات حساس و فناورانه غیرقابل جایگزین»، «تامین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته»، «تولید کامپاندهای پلیمری مورد نیاز صنایع لوازم خانگی»، «فوم پلی‌یورتان با خواص حرارتی و عملکری مناسب»، «فناوری تصفیه هوای داکت اسپلیت» و «نانوپوشش‌های چربی‌گریز» تنها بخشی از نیازهای فناورانه‌ای بود که در این 2 روز، توسط صنایع اعلام شد و شرکت‌های دانش‌بنیان به آن‌ها پاسخ گفتند.

گام دوم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در راستای نقش‌آفرینی پررنگ‌تر در اقتصاد است

محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، دراختتامیه این رویداد با تاکید بر اینکه شرکت های دانش‌بنیان در گام دوم خود نقش جدی‌تری را در توسعه اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، گفت: این شرکت‌ها در گام بعدی خود سهم قابل توجهی از GDP خواهند داشت. واقعیت این است که سهم شرکت‌ها از توسعه با ظرفیت خارق‌العاده آن‌ها فاصله داشته و تلاش می کنیم تا سهم این شرکت ها را از توسعه کشور افزون کنیم.

وی، وابستگی فرهنگ کشور به خام فروشی و اتکای صرف به درآمدهای نفتی را عاملی بر سایه افکندن رویکرد واردات و کم‌توجهی به توانمندی داخلی در سال‌های گذشته دانست و ادامه داد: واردات و تکیه به خام فروشی، مقاومت های جدی را فراروی اقتصاد دانش بنیان، خلاق و فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری ایجاد کرد. رویکردی که همچنان نیز مانعی بر سر راه فعالان این زیست‌بوم است؛ اما رسیدن شرکت‌های دانش‌بنیان به تعدادی درخور توجه و معرفی توانمندیشان، اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق را به یک برند تبدیل و بسیاری از رویکردها را به سوی حمایت از این حوزه اصلاح کرد.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان افزود: سال 1392 با قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، فرآیند ارزیابی شرکت‌ها با 55 شرکت دانش بنیان آغاز شد، امروز اما بیش از 5هزار و 700 شرکت دانش بنیان در زیست‌بوم نوآوری کشور فعالیت می‌کنند و به جایگاهی رسیدیم که این حوزه توانمندی های خود را به همگان نشان داد و ظرفیت هایش را نمایان ساخت.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها و توسعه اقتصاد

وی، به دلایل توفیق اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در توسعه این زیست بوم حمایت های جدی و اثربخش مقام معظم رهبری راهگشا بوده است. همچنین حمایت دولت با باورمندی به ضرورت حمایت از این شرکت ها مسیر را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هموار کرد.

خیاطیان، تحریم ها را عاملی اثربخش در  توجه دوباره به توانمندی های داخلی و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دانست و گفت: تحریم اگرچه مشکلات فراوانی را برای کشور به همراه داشت، اما فرصتی برای عیارسنجی و شناخت ظرفیت‌ شرکت های دانش بنیان بود. این تهدید، فرصتی فراهم کرد تا توجه به فعالان این حوزه بیش تر شود. کرونا نیز عامل دیگری به شمار می‌رود که موجب شد ظرفیت های نهفته دانش بنیانی شکوفا شود و مردم جامعه ضرورت این شرکتها و تاثیرگذاری شان را بیش تر درک کنند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، از راه‌کارهای افزایش ضریب نفوذ دانش‌بنیان‌ها در توسعه اقتصادی کشور گفت و ادامه داد: یکی از راه هایی که می توانیم به سهم مناسب اقتصاد دانش بنیان و خلاق از تولید ناخالص ملی برسیم، فراهم ساختن زمینه نفوذ شرکت های دانش‌بنیان در برندهای بزرگ و توانمند داخلی است. در حال بحث، تعامل و  پایه ریزی و اجرایی سازی الگوهایی هستیم تا نوآوری در شرکت های بزرگ راه پیدا کند و شرکت های دانش بنیان به صنایع بزرگ پیوند بخورد.

گسترش دامنه نفوذ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

خیاطیان، با اشاره به اتخاد 3 رویکرد برای گسترش دامنه نفوذ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در صنایع و برندهای داخلی گفت: نخستین رویکرد نخست این است که شرکت‌های بزرگ در زنجیره ارزش صنایع نقش آفرینی کنند و بازار صنایع، در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد. برگزاری بستر تعامل، نشست‌های ارائه نیازهای فناورانه که تا کنون بیش از 24 رویداد آن با حمایت معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده و ضمن بیش از 1000 میلیارد تومان انعقاد قرارداد را به همراه داشته، گامی در همین راستا است.

وی، رویکرد دوم را حمایت از شرکت های دانش بنیان بزرگ و توانمند برای ورود به بازارهای بزرگ صادراتی دانست و افزود: رویکرد سوم حمایت از شرکت‌هایی با رویکرد سنتی، به منظور ورود نوآوری‌ها و توانمندی‌های فناورانه است. حمایت از ایجاد شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری شرکتی یکی از همین اقدامات است تا به جای ایجاد مراکز تحقیق و توسعه سنتی، با رویکردی نو و مبتنی بر نوآوری باز، ایده های نوآورانه و  سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای تامین مالی این ایده‌ها به صنایع راه پیدا کنند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، از تعریف سازوکارهای حمایتی برای کمک به تسهیل این روند گفت و افزود: خوشبختانه تمامی این سازوکارها مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرد. شرکت های صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری شرکتی را دانش بنیان و حمایت می کنیم تا ارزش آفرینان این حوزه وارد زیست بوم نوآوری شوند.

قرار گرفتن شرکت‌های خلاق در زنجیره حمایتی دانش‌بنیان‌ها

خیاطیان، با اشاره به قرار گرفتن شرکت های خلاق با تعریف دانش‌بنیان نوع3 در چرخه حمایتی گفت و افزود: تا پیش از این روند حمایتی صرفا معطوف به شرکت های دانش بنیان با فناوری های پیشرفته و مبتنی بر معیارهای ویژه بود اما زمان آن فرا رسیده بود تا به توانمندی‌های نهفته در مناطق کم‌تر برخوردار و نوآوری هایی که ذیل فناوری‌های پیشرفته قرار نمی‌گرفتند، توجه کنیم و بازه گسترده‌تری از نوآوری وارد زیست بوم دانش بنیان کنیم. بر همین اساس، دانش بنیان های نوع 3 را تعریف کردیم تا این شرکت ها از جمه صنایع فرهنگی و خلاق و شرکت های علوم انسانی در مسیر این حمایت قرار دارند.

وی از آمادگی کامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جلب مشارکت و حمایت از همه بخش های کشور برای گسترش ضریب نفوذ دانش بنیانی در جامعه، اقتصاد و زندگی مردم گفت و ادامه داد: بخش قابل توجهی از دانش بنیان معطوف به حوزه های فناورانه ای بوده که در زیرلایه های زندگی مردم نقش داشته اما در پی این هستیم که دانش بنیان به زندگی مردم رسوخ پیدا کند. زیرا اگر نشان دانش بنیان بر حوزه صنایع لوازم خانگی، صنایع غذایی یا دیگر حوزه‌های رایج سوار شود و استقبال جامعه را همراه این حوزه کنیم، قطعا شاهد گسترده شدن نقش این حوزه در اقتصاد و پیشرفت  کشور خواهیم بود.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، با تاکید بر آمادگی برای حمایت از صنایع برای پذیرش شرکت ای دانش بنیان گفت: با هر سازوکار حمایتی ممکن، آماده هستیم تا از افزایش ضریب نفوذ نوآوری دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور استقبال کنیم؛ حمایت‌هایی مانند لیزینگ محصولات دانش‌بنیان این حوزه، تنها بخشی از راه‌کارهای حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکامل زنجیره ارزش صنایع به مدد فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش بنیان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول