اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: اروپا و آمریکا خاطی در برجام بودند/ نشست رسمی با آمریکا نخواهیم داشت

وزیر امور خارجه درباره پیشنهاد بورل برای برگزاری نشست ایران و ۱+۵، با بیان اینکه نشست رسمی با آمریکا نخواهیم داشت به خاطر اینکه عضو برجام نیست، گفت: درباره یک نشست غیررسمی که آمریکا عضو نباشد و دعوت شود، در حال بررسی هستیم.

ظریف: اروپا و آمریکا خاطی در برجام بودند/ نشست رسمی با آمریکا نخواهیم داشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در حاشیه همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی و بین‌المللی دفاع مقدس در جمع خبرنگاران درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: این قانون از امروز اجرا شده است. از ۲۷ بهمن به صورت رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که از صبح پنجم اسفند ماه قانون در این باره اجرا خواهد شد و به همین دلیل اجرای این قانون از امروز آغاز و عملیاتی شده است.

وی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران نیز خاطرنشان کرد: آقای گروسی به ایران آمد تا ترتیباتی را برای اطمینان از اجرای قانون داشته باشیم و این ترتیبات با ایشان به توافق رسید.

وزیر امور خارجه درباره توافقات حاصله با گروسی بیان کرد: اصل ترتیبات این است نوارهایی که از برنامه‌های ما ضبط می‌شوند که هیچ گاه به صورت زنده به آژانس ارائه نمی‌شد، بلکه روزانه و هفتگی ارائه می‌شد در ایران نگهداری می‌شود و در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود.

ظریف در عین حال یادآور شد: البته اجرای پادمان ادامه می‌یابد.

* پادمان تعهد جمهوری اسلامی ایران است/ همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: پادمان تعهد جمهوری اسلامی ایران است و قانون مجلس هم اجازه اجرای فراتر از پادمان را نمی‌دهد و این بدان معناست که همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند. به این معنا نیست که همکاری ایران با آژانس متوقف می‌شود. قانون مجلس نیز چنین چیزی را نخواسته است.

وی با بیان اینکه همکاری ایران با آژانس ادامه می‌یابد، یادآور شد: اما این همکاری فراتر از قرارداد پادمان نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد.

* اقدامات در چارچوب مصوبه مجلس به اطلاع همه رسیده 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه با کشورهای مختلف ۱+۴ یعنی با روسیه، چین و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا و همین طور با سایر کشورها از ماه‌ها قبل گفت‌وگو داشتیم، گفت: البته بحث کاهش تعهدات ایران در چارچوب ماده ۳۶ برجام، دو سال و خرده‌ای است که بعد از اقدام آمریکا در خروج از برجام شروع شده و این بحث مرتب ما در جلسات ۱+۴ و ایران و گفت‌وگوهای دوجانبه بوده است.

ظریف خاطرنشان کرد: بحث اقداماتی که توسط مجلس در همان چارچوب مصوب شد به اطلاع همه رسیده است و گفته‌ایم به محض اینکه آنها تعهدات خودشان را اجرا کنند، هم اروپا و هم آمریکا، به خاطر اینکه اروپا هم تعهدات خودش را برخلاف آنچه می‌‌گویند، اجرا نکردند. 

وی با بیان اینکه در برجام صرف امضای یک کاغذ در خود برجام هم کافی نیست، اظهار داشت: ماده ۲ ضمیمه ۲ و ماده پنج ضمیمه ۲ به آثار اقدام برمی‌گردد. یعنی اگر چیزی را اروپایی‌ها امضا کردند و همه شرکت‌های اروپایی از ایران رفتند و هیچ حمایتی اروپایی‌ها از شرکت‌هایشان در مقابل تحریم‌های آمریکا نکردند، آنها نقض تعهد کرده‌اند. لذا این تبلیغاتی که مرتب اروپایی‌ها تکرار می‌کنند که ما همه تعهداتمان را اجرا کردیم، حتما تعهداتشان را در برجام اجرا نکردند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها علاوه بر برجام ۱۱ تعهد در دو جلسه در سال ۱۳۹۷ کردند، یادآور شد: آنها تعهدات را نیز اجرا نکردند، حتی یکی از این تعهدات را.

* اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای  ۱۱ تعهد بود/ حتی در اینستکس هم موفق نشدند

ظریف با تأکید بر اینکه اینستکس جزو آن  ۱۱ تعهد نبود، اظهار داشت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای  ۱۱ تعهد بود. حتی در اینستکس هم موفق نشدند. لذا ما اعلام می‌کنیم جای طرفین را عوض نکنید. خاطی در این قضیه آمریکا و اروپاست. کسی که به حقوق بین‌الملل تجاوز کرده، آمریکاست و اگر می‌خواهند برگردند باید روش ترامپ را متوقف کنند. اگر ادعا دارند روش ترامپ شکست خورده است باید آن را متوقف کنند، آن وقت هم ما اقداماتمان را برمی‌گردانیم.

* همه مسائل را با زاویه سیاسی می‌بینیم/ آنچه با آژانس تفاهم شد یک موفقیت بی نظیر دیپلماتیک است

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره واکنش برخی نمایندگان مجلس به بیانیه سازمان انرژی اتمی و آژانس اظهار داشت: متاسفانه ما یک مشکلی پیدا کردیم که همه مسائل را با زاویه سیاسی می‌بینیم. آنچه آقای دکتر صالحی با آژانس تفاهم کرد یک موفقیت بی نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت و با توانمندی و اتکای به این ملت انجام داد.

وی ادامه داد: اگر دوستان ما در مجلس روز قبل و هماهنگی‌هایی که شده را نگاه کرده بودند، همانطور که در بیانیه دولت آمده است، اگر مصوبه ۲۵ بهمن شورای عالی امنیت ملی را نگاه کرده بودند که براساس همان مصوبه ما روز ۲۷ بهمن نامه پایان اجرای پروتکل الحاقی را دادیم و براساس همان مصوبه گروسی به ایران دعوت شد. اگر همه اینها را نگاه کرده بودند، آن رفتار کاملا غیر لازم که دیروز در مجلس صورت گرفت، انجام نمی‌شد.

* چون تحولات خیلی سریع اتفاق افتاده بود، دوستان ما اطلاع نداشتند و نخوانده بودند

وزیر خارجه گفت: ما این را به حساب این می‌گذاریم که چون تحولات خیلی سریع اتفاق افتاده بود، دوستان ما اطلاع نداشتند و نخوانده بودند. اگر ضمیمه را بخوانند هیچ چیز مشکوکی نیست، همه واضح و آشکار است. دوستان ما از زمان برجام یک حرف‌هایی را دنبال کردند که برجام ضمیمه محرمانه و سری دارد. هر چه هست در برجام هست. ما مثل آمریکایی‌ها نبودیم که برجامی که به انگلیسی بود را کنار بگذاریم و فکت شیت چاپ کنیم.

ظریف افزود: ما خود برجام و کل آن را در اختیار همه گذاشتیم و همه می‌توانند آن را بخوانند. همین طور توافق اخیر بین ایران و آژانس را که ان‌شاءالله در تاریخ مشخص خواهد شد که یکی از نقاط قوت ما بوده است.

* نشست رسمی نخواهیم داشت به خاطر اینکه آمریکا عضو برجام نیست

وی درباره پیشنهاد جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست ایران و گروه ۱+۵ نیز اظهار داشت: ما نشست رسمی نخواهیم داشت به خاطر اینکه آمریکا عضو برجام نیست. درباره یک نشست غیررسمی که آمریکا هم عضو نباشد و دعوت شود در حال بررسی هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول