اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

محصول جدید یک شرکت دانش بنیان عمر تجهیزات دوار را افزایش می دهد

کاهش ارتعاش قطعات متحرک که کاربرد فراوانی دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند و فناوری‌های پیشرفته در این حوزه کارآمد هستند.

محصول جدید یک شرکت دانش بنیان  عمر تجهیزات دوار را افزایش می دهد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،پهنه گسترده دانش فناوری ارتعاش‌گیری یا بالانس قطعات دوّار، از آشپزخانه‌ها تا فناوری هسته‌ای، پزشکی و هوافضا را دربر می‌گیرد. اگر این فناوری وجود نداشته باشد، بسیاری از صنایع مختل می‌شود و تجهیزات، با ارتعاش‌های نامتعارف، کارایی اصلی خود را از دست خواهند داد.

تجهیزات ایران‌ساخت و فناوری بومی شرکت دانش‌بنیان پارس رهاوردان غرب به یاری صنایع و ارتقای فناوری بالانس آمده است.

مهدی احمدی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با اشاره به توانمندی در ارتعاش‌گیری و بالانس تمامی قطعات دوار مورد استفاده در صنایع گفت: ارتعاش موجب خرابی و ناکارآمدی تجهیزات و مختل شدن صنعت می‌شود. به‌طور مثال یک آسیاب یا سانتریفیوژ خون، در صورت وجود ارتعاش در تجهیزات دوار، کارایی خود را از دست خواهند داد. همچنین، علاوه بر افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری، مصرف انرژی میانگین 25درصد افزایش خواهد یافت.

این فعال فناور، با اشاره به استفاده از تجهیزات ایران‌ساخت و فناوری‌های بومی این شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون گفت: نیاز صنایع  مختلف به ارتعاش‌گیری بسیار گسترده است و در حال حاضر به صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی پترشیمی، لوازم خانگی، خودروساز، سیمان و فولاد، خدمات و محصولات فناورانه این حوزه را ارائه می‌کنیم.

از تولید تجهیزات تا ارائه خدمات ارتعاش

احمدی، از تولید تجهیزات ارتعاش‌گیری و ارائه خدمات فناورانه این حوزه به عنوان دو محور اصلی فعالی پارس رهاوردان غرب گفت و ادامه داد: برخی صنایع نیاز دارند تجهیزات بالانس را در اختیار داشته باشند و با سرمایه‌گذاری روی این حوزه، از تجهیزات بالانس ایران‌ساخت این شرکت استفاده می کنند. اما برخی دیگر از صنایع، نیازمند دریافت خدمات بالانس تجهیزات هستند که با استفاده از فناوری بومی و تجهیزات داخلی، در ارائه خدمات برای قطعات از 25 گرم تا 40 تن توانمند هستیم.

مدیرعامل پارس رهاوردان غرب از تولید دستگاه بالانس و ارائه خدمات با کیفیتی هم‌پای شرکت های بزرگ خارجی گفت و افزود: 3 فناوری برای نخستین بار در دنیا توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی ارائه می‌شود. با روش نوآورانه این شرکت دانش بنیان، تجهیزات بزرگ و گران قیمت همچون توربین، بدون انجام عملیات حرارتی یا پرس در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون ایجاد تنش در قطعه ارتعاش گیری می‌شود.

وی با اشاره به مزایای این روش فناورانه گفت: با استفاده از روش ابداعی این شرکت، می توان بدون سعی و خطا به دقت های صدمی در زمانی بسیار کوتاه‌تر از روش‌های پیشین دست یافت. همچنین فقط 40 درصد از هزینه‌ روش های پیشین در روش صرف می‌شود. فناوری یادشده در صنایع توربین بسیار کاربرد دارد و در زمانی بسیار کوتاه قطعه را به مدار بازمی‌گرداند.

احمدی، استفاده از روش چندصفحه‌ای برای ارتعاش گیری را یک دیگر از فناوری‌های این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: تا پیش از این ارتعاش گیری با استفاده از دو صفحه بالانس انجام می شد که دارای معایب خاص خود بود، با استفاده از روش چند صفحه ای، تنش های داخلی قطعه به کم ترین میزان خود می‌رسد. دستگاه‌های بالانس شرکت، به این فناوری مجهز هستند و افزایش حجم باربرداری و طول عمر را به همراه می‌آورند.

این فعال فناور از به کارگیری دانش و تخصص بومی در تولید تجهیزات بالانس ایران‌ساخت گفت و بیان کرد: 15 نفر از دانش آموختگان داخلی در این شرکت دانش بنیان فعال هستند و علاوه بر تامین نیاز داخلی، از قابلیت ارائه خدمات به کشورهای همسایه برخوردارند به طوری که تعدادی از کشورهای خارجی به دنبال خرید فناوری این شرکت دانش‌بنیان هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول