اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اختلاف‌ نظر در کابینه رژیم صهیونیستی درباره برجام

مرکز پخش رژیم صهیونیستی (کان) به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مقامات ارشد این رژیم در جلسه اخیر خود درباره موضوع توافق هسته‌ای با ایران نظرات یکپارچه‌ای نداشته‌اند.

اختلاف‌ نظر در کابینه رژیم صهیونیستی درباره  برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مرکز پخش رژیم صهیونیستی (کان)، امروز (سه‌شنبه)، به نقل از منابع آگاه گزارش داد، در جلسه روز گذشته‌ که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم آن را به منظور بررسی موضوع توافق هسته‌ای ایران برگزار کرد، مقامات تل‌آویو نظرات متفاوتی ارائه کرد‌ه‌اند.

پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از کان گزارش داد که نتانیاهو «رویکرد مقابله» با دولت «جو بایدن»‌ رئیس‌ جمهور آمریکا را مطرح کرده است.

این در حالی است که منابع یادشده خبر دادند که «بنی گانتز»‌ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «گابی اشکنازی»‌ وزیر خارجه این رژیم بر این باور هستند که به منظور دست‌یابی به «نتایجی بهتر»‌ مجالی برای تلاش جهت بحث و گفت‌و‌گو با واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.

بر اساس این گزارش،‌ «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نظری مشابه نظر وزیر خارجه و وزیر جنگ این رژیم مطرح کرده است.

طبق این گزارش، کوخافی بر این باور است که «دست یابی به یک توافق هسته‌ای بهبودیافته سودمندتر و مطلوب است».

عرب۴۸ در ادامه به نقل از کان خبر داد که در جلسه یادشده، چگونگی رفتار تل‌آویو در ماه‌های آینده مورد بررسی قرار گرفت اینکه این رژیم بایست موضع آمریکا در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای سپس تلاش برای یک توافق دیگر را تأیید بکند یا خیر یا از هم‌اکنون خطوطی قرمز علیه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بگذارد.

کان همچنین گزارش داد که مقامات تل‌آویو طی هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا همتایان خود در سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای را قانع کنند که بندها و مطالبات دیگری را در توافق احتمالی آتی با ایران بگنجانند.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور خبر دادند که اخیرا بحث‌ها و گفت‌و‌گو میان گروه‌های مختلف در فلسطین اشغالی درباره موضوع ایران بیشتر شده است.

در عین حال، «گلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز در گفت‌و‌گو با کان بازگشت ایران به توافق هسته‌ای را «اشتباه»‌ خواند.

کان همچنین در گزارش خود مدعی شد که مقامات تل‌آویو بر این باورند که اروپایی‌ها از عملکرد اخیر ایران رضایت ندارند از این رو فکر می‌کنند که این روزنه‌ای برای اثرگذاری بر کشورهای یادشده شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که پیشتر نیز «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با مرکز پخش این رژیم (کان)‌ از اختلاف خود با نتانیاهو بر سر موضوع ایران خبر داد.

وزیر جنگ رژیم صهیونستی در گفت‌و‌گوی یادشده با حمله به روش مقابله نتانیاهو با پرونده هسته‌ای ایران از اقدام او در تعیین «مئیر بن شبات» رئیس آنچه مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود، به عنوان مسئول مذاکره با دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در موضوع توافق هسته‌ای ایران آن هم بدون سهیم کردن دیگر سازمان‌های ذیربط این رژیم انتقاد کرده بود.

به تازگی، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد طرف اروپایی برای مشارکت در یک جلسه کمیسیون برجام جهت گفت‌وگو درباره بازگشت به برجام را می‌پذیرد.

بعد از اعلام این خبر، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که دولت بایدن پیش از اعلام رسمی آن، به رژیم صهیونیستی درباره تصمیم خود برای مذاکره با ایران جهت بازگشت به برجام اطلاع داده بود.

از سوی دیگر، «دنی دانون» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در ایالات متحده، با این تصمیم واشنگتن برای مذاکره با ایران جهت بازگشت به برجام مخالفت کرد.

دانون در مصاحبه با وبگاه «نیوزویک» گفت: «آنها می‌دانند انتظارات ما چیست. آنها از نواقص و معایب این توافق (برجام) آگاه هستند، ما قبلا آنها را بیان کرده و چند بار به شورای امنیت توضیح داده بودیم».

آمریکا در حدود سه سال قبل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و دست به گسترش تحریم‌های خود علیه تهران زد. پس از تغییر دولت در آمریکا در ابتدای بهمن سال جاری، دولت جدید آمریکا نیز همان تحریم‌ها را ادامه داده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که از نظر تهران، بازگشت آمریکا به برجام مساله‌ای مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و در این خصوص نه به گفته‌های طرف آمریکایی که به عملکرد این کشور توجه خواهد کرد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر راهبردی را پیشه کرد ولی پس از یک سال با توجه به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان، جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب ماده ۳۶ برجام را اعلام و در همین راستا پنج گام از سوی ایران برداشته شد.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که قرار است در صورت عدم لغو تحریم‌های آمریکا، از روز پنجم اسفند ماه این اقدام عملیاتی شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول