اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فرهنگ وقف در کهگیلویه نهادینه نیست/کم‌کاری روحانیون و مبلغان در ترویج این سنت حسنه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کهگیلویه گفت: فرهنگ وقف در این شهرستان متمدن و باستانی آنطور که باید نهادینه نشده است.

فرهنگ وقف در کهگیلویه نهادینه نیست/کم‌کاری روحانیون و مبلغان در ترویج این سنت حسنه

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، عبدالمحمد نمازی امروز در نشست خبری با رسانه‌ها محور فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه را بر سه موضوع موقوفات، بقاع متبرکه و امور خیریه اعلام کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کهگیلویه با اشاره به اینکه رسالت مهم سازمان، وقف است، تصریح کرد: این کار انسانی و دینی مختص به اسلام نیست در ادیان پیش از اسلام هم رایج بود.

وی اضافه کرد: در موقوفات عام هدف واقف خدمت به همه است در حالی که وقف خاص مختص یک موضوع است و اجازه استفاده و بهره‌برداری عمومی وجود ندارد.

نمازی کهگیلویه را دارای قدمت تاریخی و باستانی دانست و گفت: با این وجود فرهنگ وقف در این شهرستان نهادینه نشده و این ضعف ناشی از کم کاری روحانیون، مبلغان و اوقاف است.

وی از وجود 450 باب مسجد، حسینیه، زینبیه و دارالقرآن و 55 بقعه امامزاده در شهرستان خبر داد و گفت: بنا براین است که مسجد و موقوفات به سمت مردمی شدن سوق داده شود و وابستگی به دولت نباشد.

این مسؤول با اشاره به موقوفات شهرستان گفت: یک قطعه زمین با نیت خیرات و مبرات در کمربندی و سه منزل مسکونی موقوفه امسال به ثبت رسیده است.

نمازی در خصوص کارکردهای اقتصادی وقف در جامعه گفت: وقف پشتیبان بیت المال است و بسیاری از نیاز نیازمندان را برطرف می‌کند.

این مسؤول گفت: پنج موسسه خیریه در شهرستان فعالیت دارند اما به دلیل اینکه امور خیریه سازمان در سال‌های گذشته مورد توجه نبود مجوز این مراکز از سازماناوقاف صادر نشده است، با برنامه‌ریزی انجام شده به زودی همه موسسات خیریه زیر نظر اوقاف قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه امامزاده سید محمود(ع) در بخش چاروسا از مهر ماه امسال زیر نظر اوقاف قرار گرفت، تشکیل هیأت امنا و قانونمند شدن جمع‌آوری نذورات مردمی این بقعه را از جمله اقدامات صورت گرفته اعلام کرد.

نمازی گفت: بخشی از نذورات جمع‌آوری شده در بقاع برای اجرای امور فرهنگی و بخشی نیز برای مدیریت، هزینه‌های جاری و عمرانی صرف می‌شود.
 

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول