اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

مردم درباره فیلم های برتر جشنواره فیلم فجر در شبکه های اجتماعی چه گفتند؟

در این گزارش به بررسی واکنش های کاربران فضای مجازی پیرامون جشنواره‌ی فجر از ابتدای شروع تبلیغات فیلم‌ها تا چند روز پس از اختتامیه جشنواره پرداخته ایم.

مردم درباره فیلم های برتر جشنواره فیلم فجر در شبکه های اجتماعی چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار مجله فارس پلاس خبرگزاری فارس، جشنواره فیلم فجر امسال به دلایل مختلفی، متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار شد. در این جشنواره دیگر خبری از هیئت انتخاب نبود و همین موضوع باعث شده بود فیلم‌های گوناگون با تنوع بیشتر امکان ورود به جشنواره را پیدا کنند. به‌عنوان مثال فیلم‌هایی با ژانرهای کمدی، کودک، وحشت، اکشن، دفاع مقدس، انیمیشن و ... پا به عرصه‌ی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر گذاشتند. در این میان فیلم‌اولی‌ها نیز حدود نیمی از فیلم‌های امسال را به خود اختصاص دادند. علاوه بر این، حاشیه‌های بسیاری پیرامون آن بوجود آمده بود که در ادامه بدان اشاره خواهد شد. تاثیر ویروس کرونا رد این جشنواره همانند تمامی وقایع جهانی و ایرانی بی‌تاثیر نبوده و علاوه بر حضور متفاوت بازیگران و هنرمندان، از دست دادن بسیاری از آنان بر اثر کرونا نیز حال و هوای متفاوتی به جشنواره بخشیده بود.

یکی از موضوعات مهم پیرامون هر جریان دیده شدن آن در فضای مجازیست. مرکز پژوهشی بتا به بررسی میزان تولید محتوا پیرامون جشنواره‌ی فجر از ابتدای شروع تبلیغات فیلم‌ها تا چند روز پس از  اختتامیه جشنواره پرداخته است. همچنین برای درک بهتر موضوع داده‌های سه سال اخیر جشنواره را با جشنواره کنونی مورد ارزیابی قرار داده است.

در نمودارهای آماری سه ساله‌ی اخیر، شاهد کاهش شدید تولید محتوا پیرامون جشنواره فجر در سال 99 هستیم. به نظر می‌رسد ورود کرونا و عدم حضور مردم به سان سال‌های گذشته، در تولید محتوای آنان نیز تاثیرگذار بوده است. چرا که ندیدن این فیلم‌ها توسط عموم مردم حاضر در فضای مجازی باعث عدم گفت و گوی کاربران پیرامون فیلم‌ها بوده و آنان بیشتر به حواشی جشنواره پرداختند تا خود فیلم‌ها.

 

با این حال حضور اندک هنرمندان در این جشنواره نیز باعث کاهش حواشی هنرمندان شده است و امسال کمتر شاهد جنجال‌های هنرمندان و پرداختن کاربران به این موضوعات بوده‌ایم. تمامی این موارد باعث کم بودن میزان آمار سی و نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فجر شده است. حال ببینیم کاربران چه نظرات و انتقاداتی پیرامون این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند؟

یدو

فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری، در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز پیرامون این فیلم، غالبا نظرات مثبتی داشتند. این دسته از افراد، نسبت به بازی خوب بازیگران و یا گریم‌های خوبی که بر چهره‌ی بازیگران انجام شده بود، نظیر گریم ستاره پسیانی، واکنش مثبتی از خود نشان داده بودند. درمقابل 3درصد از کاربران رویکرد تخریبی و 2درصد نیز رویکرد انتقادی نسبت به این فیلم داشتند و معتقد بودند اینگونه فیلم‌های دهه‌ شصتی صرفا برای گرفتن جایزه ساخته می‌شوند و کارگردانان توجهی به وضعیت فعلی ایران و ایرانیان ندارند. در این میان، 4 درصد از افراد نیز رویکرد خنثی‌ای به فیلم داشتند.

بی‌همه‌چیز

فیلم بی‌ (بدون) همه‌چیز ساخته‌ی محسن قرائی که در جشنواره‌ی امسال، برنده‌ی جایزه‌ی فیلمنامه‌ی اقتباسی و همچنین جایزه‌ی داوران شد، در مجموع 97 درصد نظر مثبت کاربران را به خود اختصاص داده است. برخی از کاربران اعلام کرده بودند که برای تماشای این فیلم لحظه‌شماری می‌کنند. 3 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نظر خاصی پیرامون این فیلم نداشتند.

ابلق

ابلق نیز که یکی دیگر از فیلم‌های برنده‌شده در جشنواره فیلم فجر امسال است، بدون هیچ نظر تخریبی‌ای، توانست 87 درصد از نظرات مثبت کاربران شبکه‌های اجتماعی را از آنِ خود کند. بیشتر کاربران نسبت به بازیِ چشم‌گیرِ هوتن شکیبا و الناز شاکردوست، گریم‌های انجام شده، کارگردانیِ نرگس آبیار و همچنین محتوای خوب این فیلم ابراز خرسندی و رضایت کرده بودند. در مقابل 8 درصد از افراد نیز به مسائلی همچون بازیِ نه‌چندان متفاوت هوتن شکیبا و ضعف در نویسندگی فیلمنامه انتقاد داشتند. 5 درصد از کاربران هم نسبت به این فیلم رویکرد خاصی نداشتند و صرفا سوالاتی را پیرامون آن مطرح کرده بودند.

 

زالاوا

زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری به‌عنوان یک فیلم اولی، توانست اکثر نظرات مثبت کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی از منتقدان را از آن خود کند. این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین فیلمنامه شد. کاربرانی که پیرامون این فیلم واکنش‌های مثبتی از خود نشان داده بودند نیز به بازیِ خوب پویا رحیمی سام و نوید پورفرج اشاره داشتند و برخی نیز معتقد بودند همین که مسعود فراستی این فیلم را تایید کرده است، بسیار ویژگی مثبتی برای آن محسوب می‌شود. البته عده‌ای از افراد نیز نسبت به قصه‌ی خطی و مِلوی فیلم انتقاد داشتند و یا آن را ضعیف برمی‌شماردند.

 

مامان 

فیلم مامان به کارگردانی آرش انیسی، از دیگر فیلم‌های جشنواره فیلم فجر است که توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. 98 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از اموجی‌هایی نظیر 👌 و یا 😍 علاقه‌ی خود را نسبت به این فیلم ابراز کرده بودند. 2 درصد نیز اگرچه نسبت به میدان دادن به جوان‌ها و تازه‌کارها خرسند بودند، اما از اینکه پس از نمایش فیلم، این افراد خودشان را دست بالا می‌گیرند، ابراز ناراحتی کرده بودند.

 

تک تیرا‌نداز

تک تیرانداز در جشنواره فیلم فجر امسال، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه ملی شد اما واکنش‌ها نسبت به این فیلم تا حدی متفاوت است. این فیلم نسبت به سایر فیلم‌هایی که در این جشنواره جایزه گرفته‌اند، نظرات مثبت کمتری را به خود اختصاص داده است. عده‌ای از افراد با حالتی تمسخرآمیز اذعان داشتند که این فیلم مناسب پخش در شبکه یک صداوسیماست؛ و یا اینکه ایران 8 سال جنگ کرد اما در حد 800 سال از آن فیلم ساختند و ... . برخی نیز از اینکه چهره‌ و قد و قامت کامبیز دیرباز مشابهِ شهید واقعی نیست، انتقاد داشتند. البته در این میان بسیاری از افراد بودند که تک تیرانداز را با فیلم‌های خارجی‌ای همچون American sniper و Enemy at the Gates مقایسه می‌کردند و ساخت چنین فیلمی در ایران را مورد تحسین قرار می‌دادند.

روشن

 روشن فیلمی از روح‌الله حجازی است که توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند. 79 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به بازیِ خوب رضا عطاران و سیامک انصاری در کنار یکدیگر و همچنین کارگردانیِ حرفه‌ایِ حجازی، واکنش مثبتی داشتند اما در این میان عده‌ای از افراد نسبت به برخی از سخنان عطاران درخصوص کرونا واکنش انتقادی داشته و گفته بودند که اگر دلواپس هستند ای کاش جشنواره را برگزار نمی‌کردند. علاوه بر این، عده‌ای از کاربران، منتقد 2 فیلمه بودن تعدادی از بازیگران در جشنواره امسال نیز بودند. 6 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی نظر کاملا منفی‌ای نسبت به فیلم «روشن» داشتند و آن را فاقد ارزش می‌پنداشتند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول