اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

عقب‌نشینی 2719 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار 11.2 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 2719 واحد روبه‌رو شد.

عقب‌نشینی 2719 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار 11.2 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران با وجود همه ریزش‌ها از ابتدای سال تا کنون با 137 درصد رشد شاخص کل همراه شده است.

با این وجود در هفته جاری مرتب در حال ریزش شاخص بود، به گونه‌ای که امروز هم در پایان معاملات با کاهش 2719 واحد به رقم یک میلیون و 211 هزار و 763 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 997 واحد به رقم 435 هزار و 96 واحد رسید.

ارزش بازار به بیش از 4 میلیون و 817 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 6.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 764 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 613 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند تغییرات یک ساله شاخص بورس تهران

ارزش معاملات امروز در فرابورس هم به بیش از 4658 میلیارد تومان رسید که در مجموع معامله‌گران امروز در بورس و فرابورس بیش از 11 هزار و 268 هزار میلیارد تومان داد و ستد اوراق انجام دادند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان همه شاخص‌ها زیر یک درصد و بلکه زیر نیم درصد بوده است.

بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی فقط 0.22 درصد کاهش یافت اما شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.23 درصد کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور 0.1 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 0.5 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.45 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه ملی مس ایران بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، شستا، ایران‌خودرو، مپنا و بانک ملت بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پر تراکنش در بورس تهران شامل صنایع ملی‌مس ایران، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، فولاد مبارکه، پالایش نفت تهران، سایپا، پالایش نفت بندرعباس  و ایران‌خودرو بوده‌اند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل 29 واحد عقب نشسته و به رقم 17 هزار و 223 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 179 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 291 هزار نوبت معامله و به ارزش 4 هزار و 658 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای فولاد هرمزگان و اریا ساسول بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و برعکس نمادهای ذوب‌آهن،‌صبا تأمین، سنگ‌آهن گهرزمین، بانک دی و اعتباری ملل بیشترین اثر ریزشی در شاخص فرابورس را د اشته‌اند.

نمادهای پر تراکنش در فرابورس شامل ذغال‌سنگ پروده طبس، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پلیمر آریا ساسول، رایان هم‌افزا، توسعه مسیر برق گیلان، پتروشیمی ارومیه و برق و انرژی پیوندگستر پارس بوده‌اند.

قیمت پالایش یکم امروز گرچه 8 درصد رشد کرد، اما هنوز دارندگان واحدهای پالایش یکم هنوز در ضرر به سر می‌برند. و هر واحد 10 هزار تومانی آن به 8688 تومان رسیده است.

به گزارش فارس، گرچه شاخص بورس امسال از دی ماه روند عمدتا نزولی پیدا کرده است اما با همه این وجود در بررسی شاخص بورس از ابتدای سال تا کنون در می‌یابیم که شاخص بورس در روز 5 فروردین سال جاری 508 هزار و 661 واحد بود که این رقم امروز به یک میلیون و 211 هزار و 763 واحد رسیده که نشان می‌دهد، در 11 ماه امسال از رشدی معادل 137 درصد برخوردار شده است و این رقم به خوبی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بورس بازدهی بیشترین نسبت به جاهای دیگر دارد.

البته به شرط اینکه اولاً سرمایه‌گذاری از محل پس‌انداز و پولی که نیاز فوری به آن نیست انجام شود ثانیاً سرمایه‌گذاری همراه با تحلیل، تحقیق و مطالعه باشد و ثالثا در انتخاب پرتفوی سرمایه‌گذاری یعنی ترکیب دارایی‌ها به گونه‌ای عمل شود که ریسک سرمایه‌گذاری کاهش و بازدهای آن بیشتر شود و تجربه نشان داده است، کسانی در بازار سرمایه سود می‌برند که از هیجانات پرهیز کنند و در موقع مناسب یعنی زمان افت قیمت خرید انجام دهند و در زمان رشد قیمت سهام در صورتی که نیاز داشتند آن را بفروشند.

به هر حال گرچه از بازار سرمایه نمی‌توان انتظار  تحقق عدالت و برخورداری همگان از سود را داشت، اما بازار سرمایه ابزار مهمی برای تأمین مالی کلان برای اقتصاد کشور و شرکت‌های بورسی است و همچنین افزایش نرخ پس‌انداز در جامعه و نیز توزیع مناسب درآمد بین سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.

دولت هم می‌تواند از بازار سرمایه برای تأمین مالی کلان پروژه‌های عمرانی در قالب انتشار انواع اوراق صکوک و اجاره و یا اوراق مشارکت و مرابحه استفاده کند و حتی نسبت به تأمین منابع مورد نیاز طرح‌های دولت از بازار سرمایه استفاده کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول